مدیر انتشارات فرهنگ گستر، دولتیها را رقیب ناشران خصوصی دانست و گفت: دولتیها باید در كنار ناشران باشند و از آنها حمایت كنند.
به گزارش خبرنگار كتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، محسن مهرآبادی عضو هیأت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس، مدیر انتشارات فرهنگ گستر و مؤلف مجموعه 120 جلدی فرهنگ جبهه با در برنامه «گفتگوی فرهنگی» رادیو گفتوگو در مورد بازنمایی هویت ملی در ادبیات داستانی دفاع مقدس به مواردی اشاره كرد.
مهرآبادی مردم را اصلیترین عنصر مشروعیت دفاع مقدس دانست و گفت: پس از انقلاب كشور آمادگی هجمه از بیرون كشور را نداشت و رهبری با وحدت نظری كه میان آحاد مردم ایجاد كرده بود، دفاع از كشور را در میان آنها به امری واجب مبدل كرد و لذا اگر هویت و مشروعیتی شكل میگیرد، ناشی از مردمی بودن انقلاب و مردم مدار اداره شدن جنگ است.
وی ضمن اشاره به سفارشی بودن شاهنامه و هویت یافتن آن تصریح كرد: سفارشی عمل كردن به نفسه مشكلی ندارد و لذا حمایت دولتی از آثار به خودی خود بد نیست اما شیوه عملكرد، آدم شناسی، تشخیص و اتاق فكری كه روی نویسندگان و مضامین سرمایه گذاری میكند بسیار موثر است.
عضو هیئت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس اذعان كرد: اگر كاری خوش ندرخشیده و به صرف سفارشی بودن بد نام شده، مربوط به همان فردی است كه داستان را نوشته است چرا كه هر سفارشی بد نیست، اما به چه كسی و با چه موضوعی سفارش دادن اهمیت دارد.
مهرآبادی با بیان اینكه سازمانهای دولتی تنها به دنبال خرج بودجه خود هستند تشریح كرد: برای خرج این بودجه، فراخوان میزنند اما افراد مناسب را شناسایی نمیكنند و همچنین جایی كه باید آنها را برای ادامه كار حمایت كنند، به فراموشی میسپارند.
مدیر انتشارات فرهنگ، دولتیها را رقیب ناشران خصوصی دانست و بیان كرد: دولتیها باید در كنار ناشران باشند و از آنها حمایت كنند.
مؤلف مجموعه 120 جلدی فرهنگ جبهه از نویسندگان دفاع مقدسی نام برد كه نهادهای دولتی حاضر به همراهی با آنها نبودند و اضافه كرد: در حوزه ادبیات دفاع مقدس كه عمر چندانی از آن نگذشته است، آثار به شمشهایی تبدیل و دوباره استخراج شده و دوباره هویت ملی خود را برای مردم می آفرینند.
انتهای پیام/