خبرگزاری فارس شگردهای رسانه‌ای در علومِ شناختی| تكنیك 60: شرِ محبوب

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درك این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است.

1400/09/14
|
07:46

خبرگزاری فارس- گروه رسانه: یك واقعیت در رسانه وجود دارد كه شخصیت های منفی محبوب ترند. بنابراین برخی رسانه ها پیام های شان را روی شخصیت منفی متمركز می كنند چون می دانند با وجود اینكه نقاط منفی دارد تاثیرگذاری بیشتری ایجاد می كنند.

گروهك منافقین منفورترین گروه ضد انقلاب است اما مراسم آنها روی آنتن رسانه های بیگانه پخش می شود. دیگر گروه ها هم می دانند اینها طرفدارانی در ایران ندارند اما چرا همه حرف ها و مهمان ها و تحلیل های آنها پوشش وسیع داده می شود؟ اینجا دقیقا از همین شیوه استفاده می شود، به این شگرد اصطلاحا ” شر محبوب “ می گویند.

علیرضا داودی كارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی در گفتگو با خبرگزاری فارس، ضمن تشریح كاركرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تكنیك ” شر محبوب “ گفت: این تكنیك ، عمدتا انتهای تكینك آسمان محدود شروع می شود و همزمان با هم پیش می روند.

داودی افزود: شما میدانید كه اگر بروید وارد فلان فرقه شوید ، شری به همراه خواهد داشت اما آنقدر محبوبیت دارد كه به شر بودن آن اهمیتی نمی دهید.

كارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی گفت: شر محبوب یعنی چه!؟ یعنی القاء درست بودن این گزاره ای كه حاكمیت یا سیستمِ مستقر، نسبت به آن آلرژی دارد یا آن را بد می داند ، یا نسبت به شر بودن آن اعلام موضع می كند اما بر اساس تاثیری كه روی ذهن شما و متغیرهای دیگر میگذارد آن شر را شما محبوب می بینید.

داودی ادامه داد: مانند دراویش گنابادی. شر است اما برای برخی ها محبوبیت دارد، یا مانند یكی از روسای جمهور پیشین، شر بود اما محبوبیت داشت چرا!؟ چون دوگانه جنگ و صلح ایجاد كرد، دوگانه مذاكره، چرخش سانتریفیوژ، چرخش كارخانجات ایجاد كرد، مردم می دانند مذاكره شر دارد اما رسیدن به آن هدف است پس آن را محبوب معرفی می كنند ، لذا شر محبوب ، بهتر از خوبِ غیر محبوب است.

داودی تاكید كرد حالا مقابل ” شر محبوب “ از چه تكنیكی باید استفاده شود و دفعش كنیم !؟ شر محبوب را باید برگردانیم و محبوبیت اش را از آن بگیریم.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درك این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می كنند مطابق اهدافی كه دارند در این فرآیند دخالت كنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از كاركردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

وقتی صحبت از علوم شناختی می‌كنیم از یكی از عالی‌ترین، پیشرفته‌ترین و حساس‌ترین علوم برای در اختیار گرفتن مدیریت تغییر با هر مكانیسمی كه هست صحبت می‌كنیم، بنابراین علوم شناختی بسیار فراتر از مجموعه‌ علوم منبعث از عملیات روانی یا حتی منبعث از مفاهیم مدیریت تغییر برداشت، تلقی می‌شود.

عملیات روانی و علوم شناختی خیلی جاها مرزشان آنقدر باریك می‌شود كه تعریف یا درك فرآیندها مقداری سخت می‌شود، حوزه علوم عملیات روانی عمدتاً نتیجه‌محور است، یعنی می‌آیند بگونه‌ای مهندسی می‌كنند كه خودِ نتیجه اصالت پیدا می‌كند اما در حوزه علوم شناختی خودِ نتیجه هدف نیست، مسیر رسیدن به آن هدف در واقع اهمیت پیدا می‌كند یا مسیر رسیدن به نتیجه، خودش هدف تلقی می‌‌شود.

در عملیات روانی یا در علوم منبعث از عملیات روانی می‌گویند باید این نتیجه را حاصل كنیم، می‌روند روی نتیجه متمركز می‌شوند، تمركز روی نتیجه خیلی وقت‌ها شما را از مهندسی سازه‌های فرآیند برای رسیدن به آن نتیجه باز می‌دارد؛ اما در علوم شناختی می‌گویند اصلاً نتیجه مهم نیست، چون مهندسی فرآیند را در اختیار دارم، نتیجه آنچه كه می‌خواهم خواهد شد. پس زمانی كه صحبت از علوم شناختی می‌كنیم یعنی داریم از مهندسی سازه‌های مسیرِ رسیدن به یك نتیجه صحبت می‌كنیم.

در علوم شناختی می‌رویم سراغ تغییر ِژنُم باورها و دیدگاه‌ها نه خودِ باورها و دیدگاه‌ها؛ برای همین فرآیند علوم شناختی فرآیند صددرصد نتیجه‌بخش است، به همین علت در علوم شناختی همه تكنیك‌ها بلااستثنا هم در كسوت تِز هستند و هم در نقش آنتی‌تز و هم در جایگاه سنتز تلقی می‌شوند، برخلاف عملیات روانی كه تكنیك تز با آنتی تز با سنتز متفاوت است، بنابراین وقتی كه صحبت از علوم شناختی می‌كنیم داریم صحبت از سازه‌سازی‌هایی می‌كنیم كه همه فرآیند یك مفهوم یا یك پدیده را در اختیار دارد.

در عملیات روانی طراحی می‌كنید برای رسیدن، یك نتیجه‌ای را هدف قرار می‌دهید، می‌آیید برای آن هدف چهار تا تكنیك هم بكار می‌برید. در علوم شناختی خلاف این است یعنی مسیری را طراحی می‌كنید كه آن مسیر منجر به نتایجی شود كه آن نتایج در طولانی مدت، كوتاه مدت یا میان‌ مدت بیاید خودش را نشان بدهد. پس ما داریم از یك حوزه بسیار پیچیده و ساحت بسیار تكنیكال استفاده می‌كنیم كه قاعدتاً دو اتفاق هم در ایران راجع به آن افتاده است. عمدتاً یا ترجمه است یا برداشت از ترجمه‌ها به اسم تألیف یا به اسم این فرآیند، تلقی می‌شود.

وقتی داریم صحبت از علوم شناختی می‌كنیم در حوزه مفاهیم و مبانی داریم از حد‌اقل 90 تكنیك تز، 80 تكنیك آنتی‌تز و 100 تكنیك سنتز استفاده می‌كنیم. در حوزه علوم عملیات روانی ما خیلی وقت‌ها باید این تكنیك‌های عملیات روانی را در كنار هم استفاده كنیم اما در حوزه علوم شناختی می‌توانیم در هم استفاده كنیم.

در یك واقعه حوزه عملیات روانی شما محال ممكن است بتوانید هم تكنیك‌های تز، هم تكنیك‌های آنتی‌تز، هم تكنیك‌های سنتز را بجای هم استفاده كنید. هر كدام مقطع‌بندی خودش را دارد. اما شما در یك مسیر علوم شناختی می‌توانید هر سه ساحت تكنیك را همزمان با هم استفاده كنید. قدرت علوم شناختی در تفهمیم مسئله برای چگونه نگاه كردن مطلوب شما به مسئله و پاسخ است.

مجموعه برنامه كوتاه ”روایت رنگ‌ها“ روایتی از تكنیك ‌های جنگ شناختی است كه در شبكه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تكنیك ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای 90 قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تكنیك‌ ها را تدارك دیده است.

”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افكار عمومی است كه ماموریت این شبكه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و كنشگران جامعه ایرانی را محقق كرده است.

این مجموعه برنامه كه در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دكتر علیرضا داودی كارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویكردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تكنیك‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

روایت رنگ‌ها هر روز ساعت 11:55 دقیقه از رادیو گفت و گو موج اف ام ردیف 103.5 مگاهرتز تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

انتهای پیام/

دسترسی سریع