ساعت بیست و چهار و یک دقیقه دوشنبه‌ها و چهارشنبه‌ها از ساعت 16:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

ساعت بيست و چهار و يك دقيقه

كارشناس مسائل رسانه و علوم شناختی مطرح كرد: مخاطب رسانه است؛ کلاه گشاد علمای سنتی ارتباطات بر سرمخاطبان

داودی در رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: امروز خیلی از اساتید ارتباطات می گویند خود مخاطب رسانه شده در واقع این کلاه گشادی است که علمای سنتی ارتباطات برای توضیح نادانسته های خود در فضای نوین ارتباطات بر سر مخاطبانشان می گذارند.

1400/06/23
|
15:30
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو؛ دکتر علیرضا داودی، کارشناس مسائل رسانه و علوم شناختی با حضور در برنامه «ساعت بیست و چهار و یک دقیقه» در مورد علوم شناختی، بررسی نقش نمادها و نمادهای طراحی شده در فضای رسانه ای در ایجاد خط معکوس برداشت از حقیقت گفت: مخاطب امروز ما نشان می دهد که هوچی تر از مخاطب سنتی شده است و در حوزه شناختی اولین اتفاق معکوس و واقعیت برگشتی این است که مخاطب امروز همان مخاطب سنتی است.

کارشناس مسائل رسانه و علوم شناختی گفت: امروز مخاطب ما هم از موبایل برای دریافت خبر استفاده می کند و هم از رادیو و تلویزیون بنابراین حوزه شناختی که مخاطب را بین سنت و مدرنیته اطلاعات در تردد نگه می دارد به شدت خطرناک است و واقعیت امروز مخاطب در حوزه شناختی، رسانه مخاطب نیست، مخاطب ترددی به رسانه حداقلی به حداکثری است.

وی با بیان اینکه فضای مجازی در درون خودش رقابت کثیف دارد گفت: جنس مخاطب مجازی فرمالیته اما با فراوانی قابل توجه اپوزیسیون گونه یعنی منتقدتر، خاکستری به سمت سیاه تر است.

*** در حوزه شناختی هیچ اجباری را بالاجبار ایجاد نمی کنیم

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:‌ در حوزه شناختی هیچ اجباری را بالاجبار ایجاد نمی کنیم و همه اجبارها به خواست مخاطب ایجاد می شود و ما به عنوان رسانه در معرض سیل اقدامات مخاطب قرار می گیریم.

داودی اظهار داشت:‌ البته ما همیشه در معرض خواست مخاطب نیستیم و خیلی وقت ها در معرض خواست مخاطب سازمان دهی شده هستیم.

وی گفت: زمانی که از واقع گرایی صحبت می کنیم در واقع در مورد واقعیت رابطه بین خودمان با مخاطب، مخاطب با مخاطب، مخاطب با خودمان تعریف میکنیم برای همین افرادی در فضای مجازی موفق عمل می کنند که هر سه ضلع را در یک تناسب نگه دارند.

داودی ادامه داد: در واقع نمایی بحث بر سر بیان نص صریح واقعیت نیست، واقعیت از نظر مخاطب آن چیزی است که احساس می کند اگر نداند ضرر کرده است.

*** واقع نمایی به منزله نص صریح هوشمندی در مخاطب نیست

کارشناس مسائل رسانه و علوم شناختی با اشاره به اینکه در واقع نمایی ما می توانیم از 24 ساعت 8 ساعت بر ذهن مهندسی شده مخاطب حساب باز کنیم گفت:‌ واقع نمایی به منزله نص صریح هوشمندی در مخاطب نیست بلکه به منزله رعایت قواعدی است که مخاطب را در مسیر انتخاب کردن در انبوه محتوا، پیدا می کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: واقعیت این است که هر خبری که زده می شود 50 درصد خود رویداد است و 50 درصد مخاطب رویداد است و اگر مخاطب نتواند خود را در بستر و متن خبر زده شده تعریف کند مخاطب پایدار نیست بلکه فقط مخاطب وفادار است.

داودی با تاکید براینکه در حوزه علوم شناختی پایداری و وفاداری به رسانه بستگی دارد به اینکه رسانه سهم بین خودش با مخاطب، مخاطب با خودش، مخاطب با مخاطب را چگونه تعریف کند اظهار داشت: هر چه ضرایب تعریف قوی تر باشد مخاطب از مسیر وفاداری به پایداری بیشتر می ماند.

کارشناس مسائل رسانه و علوم شناختی ادامه داد: یعنی کاربر ساده به مشتری تبدیل می شود و حاضر است هزینه کند یعنی خودش را به لحاظ شناختی شریک پیام ها، نگرش یا واقعیتی که می خواهد نمایه شود، در مجموعه تلقی می کند.

دسترسی سریع
ساعت بیست و چهار و یک دقیقه