گفت وگوی علمی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي علمي

كچوئیان در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو: دانشگاه فرهنگیان در دوران کرونا هم دچار افت کیفیت نشد

معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان گفت: با وجود همه کم و کاستی ها اما اجازه کاهش کیفیت را ندادیم و حتی در دوران کرونا نیز تلاش کردیم تا با تولید محتوای آموزشی، جلوی بی‌کیفیت شدن دانشگاه را بگیریم.

1399/12/05
|
12:10
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، دکتر محمدعلی تقوی راد، مدرس باسابقه تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان با برنامه «گفتگوی علمی» درمورد بی عدالتی آموزشی و کاهش کیفیت تربیت معلم دو روی سکه جبران بی پولی آموزش و پرورش مصاحبه کرد.

تقوی راد، سند تحول بنیادین را از جمله سندهای پرمحتوا، جاودان و ارزشمند نظام جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت: این سند به جای کلمه «معلم» از عنوان پرمحتوای «مربی» استفاده کرده و کل کادر مدرسه را مربی می داند.

وی افزود: کلمه مربی صرفاً به معنای تربیت اخلاقی نیست بلکه هدف سند تحول از انتخاب عنوان مربی، این است که معلم ریاضی و شیمی و غیره به معنای واقعی مربی باشد.
مدرس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به تعریف سند تحول از مربی گفت: مربی باید اسوه ای امین، راهنمایی بصیر در تراز اولیای الهی و عالمی توانا باشد اما فراموش نکنیم که این تعاریف بار مالی دارند و همه این ویژگی ها با تأمین بودجه محقق خواهندشد.

تقوی راد بر این باور است که اساتید دانشگاه فرهنگیان علاوه بر هیئت علمی بودن باید از ویژگی های دیگری نیز برخوردار باشند تا کیفیت تربیت معلم افزایش پیدا کند.
وی با بیان اینکه از همین بودجه اندک دانشگاه فرهنگیان هم استفاده خوب و درستی نمی شود گفت: اعضای هیئت علمی این دانشگاه باید مربیانی باشند که بتوانند مربی تربیت کنند.

تقوی راد اظهارکرد: سند تحول تنها راه تغییر آموزش و پرورش به سمت مطلوب شدن است و تغییر آموزش و پرورش هم تنها راه توسعه کشور محسوب می شود.

در ادامه، دکتر رضا کچوئیان معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان گفت: مشکل بودجه در کشور ما مشکلی نیست که فقط مختص سازمان های آموزشی به ویژه نظام آموزش و پرورش و دانشگاه تربیت معلم باشد.

وی افزود: با وجود همه کم و کاستی ها اما اجازه کاهش کیفیت را ندادیم و حتی در دوران کرونا نیز تلاش کردیم تا با تولید محتوای آموزشی، جلوی بی کیفیت شدن دانشگاه را بگیریم اگرچه برخورداری بیشتر از بودجه امکان ارتقای کیفیت خدمات دانشگاه را بیشتر خواهد کرد.

کچوئیان شرایط کیفی تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: درست است که ما با مجلس و سازمان برنامه و بودجه برای استفاده از امکانات بالاتر مذاکرات مختلفی می کنیم اما اینطور هم نیست که در اثر کاستی ها کیفیت کار تربیت معلم دچار افت شده باشد.

معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، برگزاری کرسی های نظریه پردازی و کرسی های نقد و بررسی و تولید نشریه های دانشجویی را از جمله خدمات فرهنگی دانشگاه فرهنگیان برشمرد و افزود: البته این به معنای نبود هیچ گونه نقص و نیاز در دانشگاه نیست اما در حد توان تلاشمان را می کنیم.

کچوئیان عنوان کرد: در صورت اضافه شدن بودجه و ساختمان ها به دانشگاه قطعاً می توان کمک بهتری به آموزش و پرورش کرد اما در همین شرایط حاضر نیز متعهد شدیم که با پذیرش 50 هزار نفر در سال نیاز آموزش و پرورش کشور را تا سال 1403 را رفع کنیم.

دسترسی سریع
گفت و گوی علمی