گفت‌وگوی سیاسی شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 17:30 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي سياسي

كارشناس رسانه در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو مطرح كرد: جنبه‌های اثربخشی و بیان کنندگی راهپیمایی 22 بهمن امسال قدرتمندتر از سال‌های گذشته بود

علیرضا داوودی اظهار کرد: جنبه‌های اثربخشی و بیان کنندگی راهپیمایی 22 بهمن امسال قدرتمندتر از سال‌های گذشته بود.

1399/11/24
|
10:25
|

رادیو گفت‌وگو با دکتر علیرضا داوودی کارشناس رسانه در خصوص بازتاب حضور مردم در یوم الله 22 بهمن به صورت تلفنی گفتگو کرد.

علیرضا داوودی با اشاره به اینکه جنبه‌های اثربخشی و بیان کنندگی راهپیمایی 22 بهمن امسال قدرتمندتر از سال‌های گذشته بود، گفت: راهپیمایی‌های سال‌های گذشته در ایران و در خیلی از کشورهای دیگر که به صورت نمادین تدارک دیده می‌شد در یک روز 22 بهمن و در ساعتی مشخص برگزار می‌شد. اما امسال به واسطه فعالیتی که صورت می‌گرفت یکی دو روز مانده به 22 بهمن و در ساعات متفاوت و متنوع این اتفاق در فضای رسانه‌ای افتاد.

وی به واکنش‌ها در خصوص برگزاری 22 بهمن اشاره و اظهار کرد: تصور خیلی از جریانات و افراد و کشورها و رسانه‌های ضد انقلاب بر این بود که امسال شور و حرارت از بین می‌رود و فضای انقلاب یک فضای خاکستری رو به تیره شدن را سپری خواهد کرد. در حالی که واقعا اینگونه نبود و فضای رسانه اعم از رسانه‌های رئال و مجازی، حتی در رسانه‌هایی که با ما خیلی همسو نبودند، ضریبی از عقلانیت توسعه یافته جدای از آن تهییج و تحریک و اقدامات هیجانی که صورت می‌گرفت از خود نشان دادند.

این کارشناس رسانه با اظهار به اینکه واکنش‌ها در بیان مدل عقلانیت، مترتب بر دو فضای اقتدار و فضای احتمال بود، گفت: اقتدار نسبت به اینکه بالاخره ما در چهل و دومین سالگرد انقلاب قرار گرفتیم و احتمالات بسیار زیاد نسبت به واکنش‌هایی که در پی کسانی که در جهت چهل و دو سال گذشته، مانع از شکل گیری خیلی از رویدادها به واسطه اقتدار ایران شدند را نشان می‌داد که سرسلسه همه اینها هم امریکا بود.

وی افزود: درست است ما امسال عدد کمی کف خیابان داشتیم اما عدد کیفی بسیار متنوعی را در فضای رسانه نسبت به این مورد داشتیم.

داوودی اظهار کرد: نکته دومی که به عنوان بازتاب بسیار مهم بود این بود که رسانه‌ها سال‌های گذشته می‌آمدند یک چیزی در بیاورند تا بزنند اما امسال نتوانستند این کار را انجام دهند بلکه مجبور بودند به حدس و گمان‌هایی اکتفا کنند که اساسا باطل السحرشان شد موضع گیری‌هایی که در ایران به صورت یکپارچه وجود داشت.

وی با اشاره به اینکه فضای امید آفرینی و بیم آفرینی برای دوستان و دشمنان به صورت رسانه‌ای به زیبایی شکل گرفت، افزود: برای اولین بار بود که دیدیم رسانه‌های خارجی مجبور شدند بروند سراغ یک عقلانیت جدید توام با اقتداری که ما در مقابل همه این فرآیندها که در مقابلمان قرار گرفته بود به نمایش گذاشتیم. به نظر ما امسال یک راهپیمایی جدی رسانه‌ای در اقصی نقاط دنیا به واسطه الزامشان و اجبارشان به پرداختن به این مسئله البته از زاویه نگاه ایران و از زاویه نگاه ایرانی و از زاویه نگاهی که شکل گرفته بود شد.

این کارشناس رسانه تاکید کرد: امسال در 22 بهمن ثابت شد جنس وفاداری مردم کف خیابان و کف رسانه ندارد و هر دو به یک میزان توسعه یافته و افزایش یافته است.

دسترسی سریع
گفت و گوی سیاسی