جایگاه فلسفه حقوق بشر در جهان امروز برنامه رادیویی «سوفیا» 20 آذر ماه به بررسی «جایگاه فلسفه حقوق بشر در جهان امروز» می پردازد. 1403/09/20|
وقتی نظریه اسلامی در برابر فلسفه غرب قد علم میكند به گفته عضو هیئتعلمی پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی، از نگاه افلاطون پستترین گروه، كسانی هستند كه به تجارت و بازرگانی میپرداختند؛ درحالیكه در نگاه اسلامی، تجارت جایگاهی ویژه دارد. 1403/09/17|
وظیفه فلسفه رواج فرهنگ در جامعه است عضو هیئتعلمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه وظیفه فلسفه را رواج فرهنگ در جامعه دانست و افزود: اگر فلاسفه به مسئله فرهنگ نظر كنند، امید میرود دیگر بخشهای جامعه نیز به فرهنگ توجه داشته باشند. 1403/09/10|
ستونپنجم اسرائیل با بنیانهای فرهنگی ایران بیگانه است استاد فلسفه معتقد است در شرایطی كه باید در برابر دشمن انسجام داشته باشیم، برخی بهعنوان ستونپنجم اسرائیل در كشور هستند؛ چون اتصال آنها با بنیانهای فرهنگی و فكری ایران قطع شده است. 1403/08/26|
مقاومت منطقه روی دوش ایران است عضو هیئتعلمی پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی تأكید كرد بار مقاومت در منطقه بر دوش ایران است و اگر جمهوری اسلامی نبود، صهیونیستها سراغ عربستان و تركیه میرفتند. 1403/08/19|
غرب مردم خاورمیانه را انسان نمیداند عضو هیئت علمی پژوهشگاه علومانسانی و مطالعاتفرهنگی گفت: از نظر غرب ساكنان غزه یا لبنان انسان محسوب نمی شوند چون از دید غرب این افراد قرار نیست معمار زندگی و آینده خود باشند. 1403/08/07|
نگاهی به تفاوت عرفان و فلسفه/ عرفا دنبالهرو سالكاناند استاد دانشكده هنر دانشگاه تهران تفاوت میان فسلفه و عرفان را در توجه ویژه سالكِ راهِ عرفان به یك شیخِ عنوان كرد؛ حال آن كه در حوزه فلسفه گوشی برای شنیدنِ سخنان فیلسوف وجود ندارد. 1403/07/08|
اخلاق در غرب، انسان را به خودكشی میكشاند پژوهشگر حوزه شیعه شناسی گفت: دنیای مدرن بر اساس اومانیسم، برای انسان نُرمهای اخلاقی را تجویز میكند و حتی برای خودكشی، المانهای اخلاقی در نظر میگیرد. 1403/07/01|
مولانا؛ مردی در عالم بالا كه روی زمین میزیست دكترای فلسفه ادیان با اشاره به سیل و سلوك مولانا پس از آشنایی با شمس تبزیز گفت: مولانا در آسمان ها سیر می كرد ولی خودش در میان مردم راه می رفت. 1403/06/27|
ابنسینا فیلسوف مقلد نیست استاد فلسفه دانشگاه علامه در مصاحبه با رادیو گفتوگو تاكید كرد: ابن سینا در فلسفه سخنان دیگران را آورده و از طرفی خود صاحب نظر است و نمیتوان او را مقلد دانست. 1403/06/17|
علامه مجلسی؛ پیشگام تألیف كتب شیعی به زبان فارسی معاون علمی دانشنامه جهان اسلام گفت: علامه مجلسی تأكید میكرد بسیاری از مخاطبان آثار شیعی مردم ایران هستند و باید كتب را با زبان فارسی به آنها انتقال داد. 1403/06/07|
حقوق بشر غربی تفاوت ماهوی با فرامین اسلامی دارد عضو هیئتعلمی پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی تأكید كرد سازوكار حقوق بشر در غرب و امریكا بر اساس نژاد و قدرت است و با حقوق بشر ایران كه عمدتاً بر اساس دین و اسلام است، تفاوت ماهیتی دارد. 1403/05/23|
كرامت انسانی مبنای فلسفی حقوق بشر است رئیس اندیشكده بین المللی كرامت انسانی به رادیو گفتوگو گفت: كرامت انسانی ارزش فطری یا ذاتی یا شایستگی هر انسانی است كه با وجود ماهیتِ او پدید آمده و مبنای فلسفی تمام حقوق شناخته میشود. 1403/05/20|
سهروردی ایران را مبدأ فلسفه میدانست عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ایران گفت: سهروردی برای نخستین بار مفهوم حكمت خسروانی را وارد فلسفه اسلامی نمود؛ قبل از سهروردی بسیاری مبدأ فلسفه را یونان میدانستند و او به عنوان اولین فرد، مبدأ را به ایران داده است. 1403/05/16|
تبلور اندیشه سیاسی خواجه نصیر در تولد جمهوری اسلامی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی خواجه نصیر را آئینه تمام نمای اندیشه ملی در حوزه سیاسی، اخلاق و مدیریت خواند و افزود: این مسئله در شكل گیری جمهوری اسلامی نمایان شده است. 1403/05/06|
انتخابات و جمهوریت دردیدگاه فلسفی خواجه نصیر عضو هیئت علمی گروه علوم و اندیشه سیاسی دانشگاه شهید بهشتی با بیان این كه خواجه نصیر جایگاه والایی در فلسفه سیاسی اسلامی دارد، به طرحِ واژگان جمهوریت و انتخابات از سوی خواجه اشاره كرد. 1403/04/24|