تدریس "منطق و فلسفه ایران" در واتیكان و غفلت متولیان امر عضو هیئتعلمی مؤسسه حكمت و فلسفه ایران با اشاره به تدریس بسیاری كتب منطق و فلسفه بزرگان ایرانی در واتیكان و هاروارد، از غفلت روشنفكران معاصر كشور نسبت به این گنجینهها انتقاد كرد. ۱۴۰۳/۱۲/۲۵
خواجهنصیر احیاگر تمدن ایرانی اسلامی بود استاد پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: خواجه یك تنه و در كنار برخی بزرگان، تلاش كرد فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی را حفظ كند. ۱۴۰۳/۱۲/۱۵
فلسفه از هوش مصنوعی برتر است عضو هیئتعلمی پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی معتقد است فلسفه در مقایسه باهوش مصنوعی در مقام برتری است؛ چون فلسفه حاصل تجربه مستقیمِ ذهنی و اندیشه انسان بوده و هوش مصنوعی هم حاصلِ همان است. ۱۴۰۳/۱۲/۰۴
حكمت خواجهنصیر؛ پشتوانه فلسفیِ جمهوریاسلامی عضو هیئت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی معتقد است فلسفه سیاسی موجب میشود مسائلِ جمهوری اسلامی شناسایی و طبقه بندی گردد و سپس بدان پاسخ میدهد و پشتونه آن باید حكمت متعالیهی فارابی و خواجه نصیر باشد. ۱۴۰۳/۱۱/۲۰
مبانی انقلاب اسلامی ایران براساس مدنیت خواجه نصیر طوسی و حكمت متعالیه برنامه رادیویی «سوفیا» ۱۶ دی ماه به بررسی «مبانی انقلاب اسلامی ایران براساس مدنیت خواجه نصیر طوسی و حكمت متعالیه» می پردازد. ۱۴۰۳/۱۱/۱۶
شكاكیت و تفاوت آن با رویههای سوفسطایی رئیس دانشكده تعلیموتربیت اسلامی دانشگاه علوم و تحقیقات با اشاره به لزومِ ارائه پاسخی مناسب و درخور به مقوله شكاكیت مطلق گفت: علامه طباطبایی (ره) تأكید دارند كسی كه دچار شكاكیت موضعی است، سوفسطایی نامیده نمیشود. ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
منطق، خطاسنجِ اندیشه است بنیانگذار انجمن منطق معتقد است علمِ منطق، خطاسنجِ اندیشه است و اگر به كار برده شود، ما را در حیطه تفكر حفظ خواهد كرد و منجر میشود دچار اشتباهات و خطاهای شكلی نشویم. ۱۴۰۳/۱۱/۰۸
بومیسازی علومانسانی در كوتاهمدت ممكن نیست عضو هیئتعلمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینكه علومانسانی حاصل اندیشه غربی است، بر لزوم وجه اسلامیسازیِ این علوم اشاره و تأكید كرد: نمیتوان توقع داشت مدلِ بومیِ این علوم ظرف چند سال حاصل شود. ۱۴۰۳/۱۰/۱۵
ضرورت و چگونگی تحقق علوم انسانی اسلامی برنامه رادیویی «سوفیا» ۱۱ دی ماه به بررسی «ضرورت و چگونگی تحقق علوم انسانی اسلامی» می پردازد. ۱۴۰۳/۱۰/۱۱
پژوهش فلسفی باید برآمده از اصالت و نوآوری باشد پژوهشگر حوزه فلسفه معتقد است تا زمانی كه شاهد اصالت و نوآوری در زمینه پژوهش نباشیم، دست دانشجو و مخاطبین را با یكسری كتاب پر كردهایم كه افقی جدید پیشروی جامعه باز نخواهد كرد. ۱۴۰۳/۱۰/۰۳
حقوق بشر، ریشه در كرامت فطری انسان دارد پژوهشگر حوزه دموكراسی و حقوق بشر با اشاره به خوانش انقلاب اسلامی از كرامت فطری بر پایه حقوق بشر اسلامی گفت: كرامت ذاتی، مقید بر چارچوبهای فطرت است و میتوان از آن بهعنوان كرامت فطری یاد كرد. ۱۴۰۳/۰۹/۲۶
جایگاه فلسفه حقوق بشر در جهان امروز برنامه رادیویی «سوفیا» ۲۰ آذر ماه به بررسی «جایگاه فلسفه حقوق بشر در جهان امروز» می پردازد. ۱۴۰۳/۰۹/۲۰
وقتی نظریه اسلامی در برابر فلسفه غرب قد علم میكند به گفته عضو هیئتعلمی پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی، از نگاه افلاطون پستترین گروه، كسانی هستند كه به تجارت و بازرگانی میپرداختند؛ درحالیكه در نگاه اسلامی، تجارت جایگاهی ویژه دارد. ۱۴۰۳/۰۹/۱۷
وظیفه فلسفه رواج فرهنگ در جامعه است عضو هیئتعلمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه وظیفه فلسفه را رواج فرهنگ در جامعه دانست و افزود: اگر فلاسفه به مسئله فرهنگ نظر كنند، امید میرود دیگر بخشهای جامعه نیز به فرهنگ توجه داشته باشند. ۱۴۰۳/۰۹/۱۰
ستونپنجم اسرائیل با بنیانهای فرهنگی ایران بیگانه است استاد فلسفه معتقد است در شرایطی كه باید در برابر دشمن انسجام داشته باشیم، برخی بهعنوان ستونپنجم اسرائیل در كشور هستند؛ چون اتصال آنها با بنیانهای فرهنگی و فكری ایران قطع شده است. ۱۴۰۳/۰۸/۲۶
مقاومت منطقه روی دوش ایران است عضو هیئتعلمی پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی تأكید كرد بار مقاومت در منطقه بر دوش ایران است و اگر جمهوری اسلامی نبود، صهیونیستها سراغ عربستان و تركیه میرفتند. ۱۴۰۳/۰۸/۱۹