display result search
استاد دانشكده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی امیر كبیر با تاكید بر اینكه باید از دانشجویان برای خدمت به كشور استفاده كرد، گفت: درصد زیادی از دانشجویان دكترا پس از فارغ التحصیلی جز عضو هیئت علمی شدن، شاید نتوانند كار خاص دیگری انجام دهند.
برنامه «گفت و گوی علمی» رادیوگفت و گو با موضوع روز دانشجو و با حضور دكتر اقبال شاكری استاد دانشكده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی امیر كبیر روانه آنتن شد.
اقبال شاكری در آغاز با بیان اینكه ویژگی دانشجو حریت، آزادگی و عدالت طلبی است، گفت: دانشجویان موضوعاتی از این حیث را به شدت دنبال می كنند و در طول چهار دهه ای كه در دانشگاه حضور دارم، این صفت را به صورت مشترك در بین همه دانشجویان می بینم و این موضوع سبب شده دانشجویان به شدت مطالبه گر باشند و سعی می كنند شرایط را به سمت بهبود ببرند و این موضوعات همیشه استمرار داشته است.
وی افزود: سرعت و چالاكی و چابكی دانشجویان حال حاضر خیلی بیشتر از گذشته است و به مدد رسانه ها و فضای اینترنت اطلاعات به سرعت انتقال پیدا می كند اما در گذشته عمق كارها نیز بیشتر بود زیرا برای طرح یك موضوع باید مطالعات گسترده ای صورت می گرفت. امروز گستردگی فعالیت دانشجویی زیاد شده است یعنی در گروه های عدالت خواه و مبارز تعداد زیادی از دانشجویان را در بر نمی گرفت اما امروز آگاهی بیشتر شده و بنابراین عرصه فعالیت دانشجوها نیز افزایش پیدا كرده است.
استاد دانشكده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی امیر كبیر با تاكید بر اینكه باید از دانشجویان برای خدمت به كشور استفاده كرد، گفت: وقتی دانشجوی دكترا در رشته ای مانند عمران و یا رشته های دیگر فارغ التحصیل می شود، طبیعتا باید به كشور خدمت مهمی ارائه دهد اما درصد زیادی از این دانشجویان جز عضو هیئت علمی شدن، شاید نتوانند كار خاص دیگری انجام دهند در حالی كه باید كاری كنیم، این افراد جذب محیط علمی شوند و در مرزهای دانش حركت كنند.
وی تصریح كرد: دانشجویان باید پس از فارغ التحصیلی نیازهای صنعت را بشناسند و آن ها را رفع كنند اما این اتفاق كمتر در كشور رخ می دهد. این موضوع سبب شده دانشگاه های نسل چهار كشور به سمت موضوعات جدید رفته اند و به جای محفوظات و اضافه كردن اطلاعات بسیار زیاد ولی فاقد كاركرد عملی به سمت مهارت رفته اند. متاسفانه در كشور فقط به پزشكی و مهندسی برای ایجاد مهارت در دانشجویان توجه می كنیم و در رشته های دیگر این توجه وجود ندارد در حالی كه اگر در این رشته ها نیز توانمندی های كارآفرینی و نوآوری را اعمال كنیم، می توانیم اشتغالزایی زیادی را ایجاد كنیم.