صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

كارشناس مسائل سیاسی گفت:قیام امام حسین(ع) برای اصلاح امور،درس و الگوی بسیار ارزشمندی برای ماست، اگر می‌خواهیم در جامعه به دنبال اصلاحات باشیم،اصلاحات به منظور پررنگ كردن ارزش‌هاست، نه این‌كه اصلاحات را برای كمرنگ كردن ارزش‌ها به كار ببریم.

برنامه "گفت‌وگوی سیاسی" با موضوع (تحلیل فرهنگ حسینی در اندیشه مقاومت) با حضور دكتر حمیدرضا ترقی، كارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی روانه آنتن شبكه رادیویی گفت‌وگو شد.

حمیدرضا ترقی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو اظهار كرد: امروز علمای اهل سنت در سوریه و حتی در عربستان به شكلی از امام حسین(ع) صحبت می‌كنند كه حتی در خود كشور ما به این شكل از امام حسین(ع) دفاع نمی‌شود! مسائلی كه قبلا وجود نداشت، اما نشان می‌دهد كه چه قدر تفكر امام حسین(ع) و واقیعت قیام عاشورا عمق پیدا می‌كند و چه تحلیل‌های زیبا و درستی از قیام امام حسین(ع) در دنیا شكل می‌گیرد كه به نظر می‌رسد این نماد حق و جبهه مقاومت در برابر استكبار جهانی است.

وی افزود: به عبارتی در جبهه مقاومت همان مولفه‌های فرهنگ حسینی مانند آزادگی، ایثار، صبر و مقاومت در برابر مشكلات، ارزش‌مداری، تن ندادن به ذلت، فسادستیزی، استبدادستیزی و تسلیم بودن به آنچه خداوند برای آنها در مسیر این حركت مقدر می‌كند، در جبهه مقاومت در حال بروز و ظهور است و به روز می‌رسد. به طوری كه من در اجلاس مقاومت در لبنان شركت كردم، در آن اجلاس 450 تشكل مردمی از پنج قاره جهان شركت كرده بودند، اگرچه بعضی از این تشكل‌ها یا گروه‌های مردمی كمونیست‌های فرانسوی بودند، اما از مقاومت حمایت می‌كردند.

كارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی ادامه داد: لذا وقتی تفكر مقاومت در حال نضج گرفتن در جهان است، همه اندیشه‌ها، سلایق و تفكرات را مختلف را تحت تاثر خودش قرار می‌دهد، چنین روندی نشان می‌دهد كه انرژی و موتور شتابنده‌ای در این تفكر است كه بسیاری از مشكلات و مسائل كشورها را در آینده می‌تواند حل كند. به طور قطع همین موتور متحرك زمینه‌ای خواهد شد كه اسلام را جهانی كند.

حمیدرضا ترقی گفت: اگر به اصلاحات حسینی در دوران قیام عاشورا توجه كنیم، خواهیم دید، رسالتی كه امام حسین(ع) برای جامعه در انحراف از مسیر اصلی و ریل اصلی پیامبر و اهل‌بیت دنبال كرد، در خطبه‌ای كه در منا برای علما و اندیشمندان اسلامی بیان كرد. در واقع جامعه‌ای كه در آن زمان ادعای اسلامیت داشت، در اثر حكمرانی افراد ناشایست و نالایق اگرچه به ظاهر جامعه اسلامی بود، اما مجاری آن از دست علما خارج شده و نشانه‌ها و ارزش‌های دینی در جامعه كمرنگ شده بود. حدود الهی اجرا نمی‌شد و معروف‌ها، منكر شده و منكرها معروف شده بود.

وی افزود: در جامعه به ظاهر اسلامی زمان قیام امام حسین(ع)، مسئولیت‌ها در دست افراد ناشایست بود و حاكم جامعه اسلامی فردی فاسق بود و قوانین اسلامی در آن اجرا نمی‌شد، به طور طبیعی در چنین جامعه‌ای قیام امام حسین(ع) برای اصلاح امور درس و الگوی بسیار ارزشمندی برای ماست، اگر می‌خواهیم در جامعه به دنبال اصلاحات باشیم، اصلاحات به منظور پررنگ كردن ارزش‌هاست، نه این‌كه اصلاحات را برای كمرنگ كردن ارزش‌ها به كار ببریم. اصلاحات برای سپردن مسئولیت‌ها به انسان‌های دیندار، متدین و مخلص به ارزش‌های دینی است نه برای افراد سكولار. اصلاحات در جامعه برای این است كه مردم افراد صالح و شایسته‌ای را برای مسئولیت‌های كلیدی جامعه انتخاب كنند نه این‌كه هر چه مردم خواستند بدون هیچ ملاك و معیار صلاحیت و شایستگی انتخاب كنند.

فعال سیاسی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو عنوان كرد: اگر مجاری عمومی اداره جامعه در دست اسلام‌شناسان نباشد، در قانونگذاری و اجرا كار به دست افراد غیرمكتبی سپرده می‌شود، شما نمی‌توانید یك نظام و جامعه مكتبی را به وسیله افراد غیرمكتبی اداره كنید، كسی كه اسلام را نمی‌شناسد و از دین و ارزش‌های دینی اطلاعی ندارد، چگونه می‌تواند ارزش‌های دینی را در جامعه پیاده كند؟

مرتبط با این خبر

  • شعله‌ور شدن اعتراضات ضد اسرائیلی در دانشگاه‌های آمریكا

  • سریلانكا بستر همكاری‌های گسترده با كشورمان را در اختیار دارد

  • هر رأی مردم به‌مثابه گلوله‌ای به سمت دشمن است

  • دشمن به هنجارشكنان هویت می‌دهد

  •  تأثیری كه حمله ایران به اسرائیل بر برخی اعراب منطقه گذاشت

  • تولیدِ كیفی با تزریق امید به كارگران محقق می‌شود

  • ضرورت معرفی چهره‌های حدیثی و علمی و انقلابی مدفون در آستان عبدالعظیم حسنی (ع) به مردم

  • توفان طبس؛ دست خداوند پشت سر مردم ایران بود

  • جهش تولید؛ در سایه ارتقای معیشت و كنترل تورم

  • نقش‌های توسعه‌بخشی رادیو به‌ویژه در جوامع كوچك تر كماكان پررنگ است