صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

مهدی آذرسینا اظهار داشت: بیش از 85 درصد موسیقی ردیفی ایران ارتباط منحصر و خاصی به عروض شعر كلاسیك ندارد، به طوری كه بسیاری از ریتم ها و كشش های صدایی در موسیقی ردیف ایران با قواعد شعر سپید نیز هماهنگ هستند.

برنامه "ارغنون" رادیو گفت و گو با موضوع بررسی كتاب شعر یا موسیقی با حضور مهدی آذرسینا (خواننده، آهنگساز و نویسنده ی كتاب شعر یا موسیقی) روی آنتن رفت.

در این برنامه مهدی آذرسینا با اشاره به تفاوت عمیق كتاب شعر یا موسیقی با كتاب مبنای پیوند شعر و موسیقی، گفت: كتاب شعر یا موسیقی با تكیه بر تجربه ی 40 ساله ی بنده در حوزه ی موسیقی و كشفیات متعددی كه در این عرصه داشتم نگاشته و چاپ شده است.

وی همچنین در ادامه افزود: موضوعاتی چون جامعه شناسی موسیقی و تحلیل و بررسی تصانیف مهم موسیقی ایران در هنگام نگارش كتاب شعر یا موسیقی در نظر گرفته شده است، به طوری كه جایگاه ریتم در شعر و موسیقی تصانیف مختلف ایرانی مشخص شده و منتشر شده است.

این آهنگساز ایرانی با اشاره به این كه بسیاری از تصانیف ایام قدیم و دوره ی رادیو تحت تاثیر عروض شعر ساخته می شدند، اظهار داشت: در بسیاری از تصانیف كهن ایرانی و تصانیفی كه در دوره ی رادیو در ایران ساخته می شدند، آهنگساز تحت تاثیر شعر دست به آهنگسازی زده و بر اساس عروض شعری ملودی و ریتم خود را پیش می برده است.

وی با بیان این كه موضوع «تننای شعر سپید» از مهم ترین موضوعاتی است كه در كتاب شعر و موسیقی بررسی شده است، اضافه كرد: بر اساس روندی اثباتی در كتاب شعر یا موسیقی مشخص شده است كه بیش از 85 درصد موسیقی ردیفی ایران ارتباط منحصر و خاصی به عروض شعر كلاسیك ندارد، به طوری كه بسیاری از ریتم ها و كشش های صدایی در موسیقی ردیف ایران با قواعد شعر سپید نیز هماهنگ هستند.

مهدی آذرسینا با بیان این كه گوشه های نهفت، راك ها در موسیقی ردیفی ایران و گوشه های همانند این ها جزو اصلی ردیف موسیقی ایرانی هستند، خاطر نشان كرد: بسیاری از گوشه های درآمدهای موسیقی ردیفی خاصیتی آزاد و رها دارند، برای مثال درآمد دستگاه همایون از جمله درآمدهایی است كه خاصیتی آزاد داشته و در قید عروض و یك فرم منحصر نیست. در حالی كه گوشه های مانند مثنوی خاصیت عروضی و شعرگونه ی كلاسیك خود را دارند.

وی همچنین در ادامه تاكید كرد: عصاره و اصل ردیف موسیقی ایرانی از نظر برخورد با ریتم مطابق شعر سپید است.

این نویسنده ی حوزه ی موسیقی با اشاره به این كه موضوع «تننای شعر سپید» بخش مهمی از كتاب شعر یا موسیقی را تشكیل داده است، اظهار داشت: واژه ی تننا به دلیل آهنگین بودن در ایجاد تضاد خوبی كه با تركیب شعر سپید داشت، تركیب شده و تركیب واژه ی «تننای شعر سپید» را تشكیل داده است.

وی با بیان این كه موسیقی اصیل و دستگاهی ایران همواره تكیه بر توصیف دارد، عنوان كرد: لحظات توصیفی شعر در هنگام آهنگسازی باید با توصیف و حس و حال شعر هماهنگ بوده و در كنار یكدیگر همخوانی داشته باشند.

مهدی آذرسینا همچنین در ادامه افزود: هر كدام از دستگاه های موسیقی ایرانی دارای ویژگی های خاصی هستند كه با روندی پژوهشی و علمی می توان خاصیت منحصر به خود آن ها را اثبات كرد.

مرتبط با این خبر

  • چند كارگی، عامل خاموش افسردگی و فرسودگی ذهن

  • برگزاری منظم حراج و پیش‌فروش سكه

  • علل پنهان آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها

  • تشدید سیاست‌های مهاجرتی ترامپ؛ از بازرسی شبكه‌های اجتماعی تا تهدید اخراج شهروندان

  • الگوی فاطمی؛ تشخیص، بصیرت و آرامش در سختی‌های زندگی

  • موج جدید آنفولانزا؛ طغیان ویروس A(H3N2) در كشور

  • مرگ 357 نفر در تهران تنها در هفته گذشته بر اثر آلودگی هوا

  • موج جدید آنفلوآنزا؛ طغیان ویروس A(H3N2) در كشور

  • پزشكی خانواده؛ اهداف سه‌گانه و نقش كلیدی زیرساخت‌های الكترونیك

  • ضرورت آرایش تبلیغاتی هماهنگ در برابر هجمه دشمن