display result search
كارشناس مسائل رسانه گفت: شبكههای معاند فارسیزبان از سطوح استراتژیك فاصله گرفتند و بیشتر تاكتیكی و تكنیكی به موضوعات نگاه میكنند. در فهرست بندی آنها، 109 تكنیك وجود دارد كه در چندین سطح نرم، سخت، ژلهای و غیره طراحی میشوند.
برنامه "گفتوگوی سیاسی" با موضوع (رسانههای بیگانه و نقش و تاثیر آنها در دشمنی با جمهوری اسلامی) با حضور علیرضا داوودی، كارشناس مسائل رسانه روانه آنتن شبكه رادیوگفتوگو شد.
علیرضا داوودی در مصاحبه با رادیوگفتوگو بیان كرد: بحث شكلگیری رسانهها به ویژه رسانههای معاند بخش قابل توجهی از آن تاثیرگذاری برای گسترش مرزهای منافعی است كه بر یك نقطه متمركز شدند كه در بحث ما نقطه تمركز این رسانهها جمهوری اسلامی است. البته سابقه رسانههای فارسیزبان به قبل از انقلاب نیز برمیگردد. اما سه دلیل بسیار مهم را میتوانیم نام ببریم كه چرا مرتبا رو به گسترش و دگردیسی است؟
وی افزود: نخستین دلیل مهم آن است كه نقطه اتصال دولت با دولت در حوزه كشورهایی كه مورد هدف قرار میگیرند با نقطه اتصال دولت یك كشور با ملت یا دولت یك كشور دیگر در واقع نخستین انگیزه است. از همان زمانی كه رادیوبغداد، رادیو مسكو، دویچهوله و غیره انتقال سطح نگاه در هر دو سو و رفتن پیام از دولتی كه میخواهد در اختیار بگیرد به نسبت ملتی كه قرار است در اختیارشان قرار بگیرد. پس ایجاد این ارتباط نخستین انگیزه است برای تقویت رسانههایی كه عمدتا از سوی دولت كشور هدف نمیتواند بسته یا كنترل شود یا حتی مسیر آن در حركت فرایندی كه دارد مورد تغییر قرار بگیرد.
كارشناس مسائل رسانه ادامه داد: علت دیگر، تاثیرگذاری بر رفتار دولت مقصد به واسطه تحت فشار قرار دادن افكار عمومی همان كشور تلقی میشود. در حال حاضر بسیاری از ارتباطات در حوزه بینالملل میخواهد شكل بگیرد كه این نوع ارتباط در دوره جنگ سرد میان آمریكا و شوروی سابق بسیار وجود داشت، لذا وقتی میخواهند بر رفتار یك دولت تاثیر بگذارند، چه در حوزه امتیازگیری و چه در حوزه ناتوانی در امتیازگیری در این فرایند ابتدا بر ملت آن تاثیر میگذارند. در این میان ارتباط دولت با دولت معنی ندارد، اما تاثیرگذاری بر ملت برای تاثیرگذاری بر دولتشان كه دولت متخاصم بتواند در یك گرانیگاه آنرا در اختیار بگیرد، انگیزه دوم این داستان است.
علیرضا داوودی گفت: مهمترین علت این است كه لزوما همه آمد و رفتها در حوزه سیاسی، امنیتی و اجتماعی، آمد و رفت علیه یك دولت نیست، اما به حركت درآوردن یك دولت به واسطه فشار یك ملت بر آن میتواند امتیاز جدی داشته باشد. اما نكته سوم كه بسیار مهم است، تاثیرگذاری به منظور افزایش و توسعه قدرت دولت مهاجم بر دولتی كه متمركز اما خارج از دسترس است به واسطه رسانهها به ویژه رسانههایی كه بسیار گسترده است.
وی افزود: ما در اوایل دهه 80 رادیو آزادی را داشتیم كه همه میدانند ارگان رسمی C.I.A است كه این رادیو بعدا تبدیل به رادیو فردا شد، حتی در انتخاب نام و جهتگیری آن نكات خاصی نهفته است به این علت كه ملت ایران دور از دسترس آمریكا هستند اما رسانه میتواند این دسترسی را سهل كند. لذا علت سوم سهل وصول كردن یك ملت تلقی میشود.
كارشناس مسائل رسانه ادامه داد: امروز شبكههای معاند فارسیزبان از سطوح استراتژیك خودشان فاصله گرفتند و بیشتر تاكتیكی و تكنیكی به موضوعات نگاه میكنند. اگر بخواهیم فهرستبندی كنیم قریب به 109 تكنیك دارند كه در چندین سطح طراحی میشود اعم از نرم، سخت، ژلهای و غیره. اما اگر نخواهیم خیلی كلی اشاره كنیم و به صورت جزییتر به سراغ موضوعات برویم آنها پنج ساحت خیلی جدی را در دستور كارشان دارند كه بر اساس آن مفاهیم را در ایران نهایتا جابهجا میكنند.
علیرضا داوودی در مصاحبه با رادیوگفتوگو عنوان كرد: نخستین اولویتی برای رسانههایی كه دوست ندارند كه برچسب مالكیت خاصی بر آنها بخورد و به آنها متصل شود در این پنج سطح حركت میكنند، نخستین سطحی كه در (بی. بی. سی فارسی) و (من و تو)، (ایراناینترنشنال) و شبكههای مجازی میبینید، ساحت بازشناسایی مفاهیم و مولفههایی است كه بر اساس آن مردم در ایران متفق واژههایی مانند بیگانهستیزی و اتحاد در دورن دارند و مفاهیمی كه به صورت صنفی، طبقهای و بلوكی در ایران وجود دارد، باز میكنند.