display result search
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف آمار كتابخوانی در كشور را مشكوك و زیر سوال خواند و افزود: سیاست های آموزش و پرورش دانش آموزان را نسبت به كتاب زده می كند.
رضا روستاآزاد در مصاحبه با رادیو گفت وگو با اشاره به اینكه در حوزه كتاب و كتابخوانی نیازمند آمار نیستیم، گفت: «به ندرت می بینیم كسی كتاب در دست داشته باشد.»
وی با انتقاد از رجوع مردم به اخبار غیر موثق افزود: «متاسفانه فراموش می كنیم كه زندگی مان نعمتی گرانبهاست و برای مدیریت صحیح آن احتیاج به حكمت و دانش داریم.»
روستاآزاد در برنامه "صبح و گفت وگو" با اشاره به اتلاف وقت و عدم گرایش به كتاب اظهار كرد: «اگر فرد لذت خواندن و استفاده از دانش حاصله را دریافت كند، قطعا به هیچ كمك مادی و مشوق مالی نیازمند نیست.»
این استاد دانشگاه افزود: «استفاده از موضوعات كتاب ها شیرینی را به كام مخاطب می كشاند؛ ولی آموزش و پرورش بجای اینكه فرد را علاقمند به كتاب خوانی كند، او را زده می كند.»
روستا آزاد خاطرنشان كرد: «باید سعی كنیم محتوای كمتری به ذهن مخاطب بریزیم تا به خواندن كتاب علاقمند شود و این راهكار پیش رو است.»
در ادامه قمر باذلی، مسئول كمیسیون دانشگاه آینده شورایعالی انقلاب فرهنگی در مصاحبه با این بخش خبری در رادیو گفت وگو با اشاره به مطالبه رهبری در خصوص تبدیل تهدیدات به فرصت گفت: «بخشی از مسئله كتابخوانی دولتی و بخشی شخصی است؛ اما این روند از كودكی در دانشجویان نهادینه نشده است.»
وی با ذكر این مطلب افزود: «وزیر آموزش و پرورش اسباب بازی های علمی را با كمك شركت های دانش بنیان تا سوم ابتدایی برای سال آینده راه اندازی می كند و این نهادینه سازی ها باید بیشتر صورت گیرد.»
باذلی با اعلام اینكه مشكل را نباید بر گردن صداوسیما انداخت، تصریح كرد: «اصل موضوع به نهاد خانواده باز می گردد.»
وی خاطرنشان كرد: «بایستی موبایل را به محتوا یا متن تبدیل تا به فرهنگ كتابخوانی در مردم جهت دهی كنیم.»
باذلی ادامه داد: «می توان با كمك كانال های تلگرامی كتب را در اختیار مخاطب قرار داد.»
وی با انتقاد از گرانی كتاب و ناتوانی دانشجویان در دسترسی به كتب معرفی شده در دانشگاه ها اظهار كرد: «باید روش های نوین و خلاقانه را یافت تا در قالب كارگاه های آموزشی دانشجویان را بدین سمت سوق دهیم.»