صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

دبیركل اتحادیه جهانی ناشران مسلمان گفت: وقتی نظام آموزشی كشور از دانش‌آموز پایه ششم كه هنوز با فرهنگ مطالعه آشنا نیست تحقیق می‌خواهد، به سرقت ادبی مشروعیت می‌دهد.

به گزارش شبكه اطلاع رسانی راه دانا؛ برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع فرهنگ كپی كاری و بررسی معضل كپی‌كاری فرهنگی با حضور علی زارعی نجف‌دری عضو كمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیركل اتحادیه جهانی ناشران مسلمان از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

نجف دری در ابتدای این برنامه با اشاره به فرهنگ كپی‌كاری گفت: فرهنگ كار در حوزه فرهنگ، دارای مولفه‌هایی از جمله تفكر و اندیشیدن، مطالعه، تحقیق و پژوهش و اقتباس است. برخی افراد، اساساً كار فكری فرهنگی را كار محسوب نمی‌كنند و به همین خاطر هیچ مالكیتی هم برای آن متصور نیستند و در نتیجه خود را آزاد می دانند كه به نتیجه ی كار فرهنگی ورود و آن را كپی كنند.

وی افزود: ما در فرهنگ عمومی جامعه باید فرهنگ سازی كنیم كه كار فرهنگی نیز، نوعی كار است و مالك و صاحبی دارد. از طرف دیگر كار فرهنگی اساساً در حوزه نرم افزار متصور است درصورتیكه محصول كار فرهنگی شامل نرم افزاری و سخت افزاری می شود. كپی از محصولات نرم افزاری یك كار فرهنگی، از حوزه سخت افزاری آن به مراتب مهم تر است.

عضو كمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: به عنوان دبیركل اتحادیه جهانی ناشران مسلمان دو سال قبل نامه‌ای به دبیركل معاهده جهانی كپی‌رایت نوشتم و تقاضا كردم كه مسئله كپی رایت را جدی بگیرند و كشورهایی را كه به این معاهده نپیوسته‌اند، ملزم به پیوستن نكنند. چراكه شاید با فرهنگ عمومی جامعه آنها سازگار نباشد. پیشنهاد كردم برای كشورهایی كه مایل به تعهد به كپی‌رایت هستند اما نمی پیوندند، كپی رایت بومی را تدوین كنند.

زارعی نجف‌دری با اشاره به دلیل كپی كاری در كتاب گفت: خلاف تصور عمومی، فكر كردن و اندیشیدن از همه كارها سخت تر است. تولید یك ایده فكری كار سختی است. بنابراین افراد برای اینكه این زحمت را به خود ندهند مستقیم به سراغ كپی كردن آن می‌روند و متاسفانه در برخی موارد عمداً نام این كپی را اقتباس می‌گذارند درحالی‌كه در صورت اقتباس هم باید منابع را ذكر كرد.

دبیركل اتحادیه جهانی ناشران مسلمان افزود: بخش اعظمی از فرهنگ كپی‌كاری در كشور ما از آموزش و پرورش آغاز می‌شود. از دانش آموز پایه ششم كه هنوز با فرهنگ مطالعه آشنایی ندارد تحقیق می‌خواهند. نظام آموزشی و معلمان ما در مدارس با این كار به سرقت ادبی مشروعیت می‌بخشند. این اشكال حتی به نظام آموزش عالی نیز بر می‌گردد. وقتی دانشجو وارد دانشگاه می‌شود استاد موضوعاتی را در ترم اول برای تحقیق مطرح می‌كند در حالی‌كه روش تحقیق خود به عنوان درس مستقلی است كه دانشجو قبل از تحقیق باید آن را بگذراند.

وی در پایان گفت: كپی‌كاری به ویژه در حوزه فرهنگ نه تنها از نظر اخلاقی و فرهنگی و عرفی اشكال دارد بلكه یك سرقت است. اگر برخورد با این سرقت، مانند دیگر سرقت‌ها باشد می‌توان جلوی این كار را گرفت.

مرتبط با این خبر

  • شعله‌ور شدن اعتراضات ضد اسرائیلی در دانشگاه‌های آمریكا

  • سریلانكا بستر همكاری‌های گسترده با كشورمان را در اختیار دارد

  • هر رأی مردم به‌مثابه گلوله‌ای به سمت دشمن است

  • دشمن به هنجارشكنان هویت می‌دهد

  •  تأثیری كه حمله ایران به اسرائیل بر برخی اعراب منطقه گذاشت

  • تولیدِ كیفی با تزریق امید به كارگران محقق می‌شود

  • ضرورت معرفی چهره‌های حدیثی و علمی و انقلابی مدفون در آستان عبدالعظیم حسنی (ع) به مردم

  • توفان طبس؛ دست خداوند پشت سر مردم ایران بود

  • نقش‌های توسعه‌بخشی رادیو به‌ویژه در جوامع كوچك تر كماكان پررنگ است

  • جهش تولید؛ در سایه ارتقای معیشت و كنترل تورم