صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

دبیر كمیته سواد رسانه ای انجمن بصری اظهار داشت: سواد رسانه ای قدرت تجزیه و تحلیل مخاطب را افزایش می دهد در حالی كه سواد رایانه ای لزوما این هدف را در دستور كار خود ندارد.

برنامه سینما معیار با موضوع بررسی جایزه جشنواره فیلم فجر و ارتباط آن با سواد بصری، با حضور امیر یوسفی (تهیه كننده، كارگردان تلویزیونی و دبیر كمیته سواد رسانه ای انجمن بصری) و دكتر زهرا محمودی (مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه هنر و رسانه) از شبكه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه امیر یوسفی با اشاره به این كه تمامی دست اندركاران سینمایی باید از حوزه سواد رسانه ای اطلاعات كافی داشته باشند، گفت: كشور ایران در حوزه سواد رسانه ای عملكرد و فعالیت پیشرو دارد و از جنبه های مختلف آموزشی به این موضوع توجه می كند.

وی با اشاره به این كه گسترش سواد رسانه ای در ایران چندان دولتی نیست، عنوان كرد: اگر حوزه سواد رسانه ای از مسیر دولت و حاكمیت مورد توجه قرار بگیرد، بدون شك اتفاقات بسیار خوبی در این حوزه واقع می شوند.

دبیر كمیته سواد رسانه ای انجمن بصری با اشاره به این كه فیلم های حاضر در سی هفتمین جشنواره فیلم فجر با ادوار گذشته تفاوت های بسیاری را داشتند، اظهار داشت: بر اساس تعریف سازمان یونسكو هر فرد با سواد باید از شش مهارت عاطفی، رسانه ای، اقتصادی، ارتباطی، رایانه و سواد آموزش و پرورش برخوردار باشد.

وی با اشاره به این كه تمامی سوادهای مورد نیاز افراد باید در اشكال مختلف در رسانه ها تبلور داشته باشند، عنوان كرد: برخی از فیلم های حاضر در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر باید فقط با تكیه بر سواد عاطفی مورد تماشا قرار می گرفتند.

امیر یوسفی با اشاره به ضرورت گسترش سواد رسانه ای در بین مردم، تصریح كرد: مردم با تكیه بر مهارت سواد رسانه ای می توانند در مسیر رد و بدل پیام های مختلف در جریان اتفاقات مهم دنیا قرار بگیرند.

وی با اشاره به این كه داشتن هر سوادی باید زمینه تغییر را فراهم كند، عنوان كرد: در صورتی كه فراگیری یك سواد تغییری در زندگی فرد ایجاد نكند، سواد آموخته شده هیچ كارایی نخواهد داشت.

دبیر كمیته سواد رسانه ای انجمن بصری با اشاره به این كه در تشریح سواد رسانه ای بسیاری از افراد این موضوع را با دستگاه های رسانه ای اشتباه می گیرند، خاطر نشان كرد: سواد رسانه ای قدرت تجزیه و تحلیل مخاطب را افزایش می دهد در حالی كه سواد رایانه ای لزوما این هدف را در دستور كار خود ندارد.

وی با اشاره به این كه سواد عاطفی تعیین كننده نحوه ارتباط فرد با اطرفیان نزدیك است، اظهار داشت: اگر فیلمی بنیان خانواده را به رسمیت نشناسد و سعی در فروپاشی این نهاد داشته باشد، فیلمی فاقد سواد عاطفی است.

امیر یوسفی با اشاره به اهمیت حضور سواد عاطفی در زندگی مردم، تصریح كرد: در حال حاضر بسیاری از فیلم ها و سریال های غیر ایرانی خانواده و موضوعات مربوط به آن را در قالب سواد عاطفی را مورد توجه قرار می دهند.

در ادامه ی برنامه سینما معیار دكتر زهرا محمودی با اشاره به تفاوت های سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر با سال گذشته، گفت: در دوره گذشته جشنواره فیلم فجر رسانه های مختلف بیشتر از امسال مورد توجه فیلم سازان و بدنه جشنواره قرار گرفته بودند.

وی با اشاره به برخی از فیلم های حاضر در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر، اظهار داشت: فیلم سینمایی اتاق تاریك در سال گذشته با حضور خود در جشنواره فیلم فجر توجه بسیار خوبی را به موضوعات مربوط به فضای مجازی داشت.

این پژوهشگر حوزه هنر و رسانه در ادامه اضافه كرد: فیلم های سینمایی «خجالت نكش»، «لاتاری» و «جشن دلتنگی» از جمله فیلم هایی بودند كه ارتباط افراد با رسانه های مختلف را مورد بررسی قرار داده بودند و موضوع سواد رسانه ای را در پی رنگ فیلم خود روایت می كردند.

مرتبط با این خبر

  • سریلانكا بستر همكاری‌های گسترده با كشورمان را در اختیار دارد

  • هر رأی مردم به‌مثابه گلوله‌ای به سمت دشمن است

  • دشمن به هنجارشكنان هویت می‌دهد

  •  تأثیری كه حمله ایران به اسرائیل بر برخی اعراب منطقه گذاشت

  • تولیدِ كیفی با تزریق امید به كارگران محقق می‌شود

  • ضرورت معرفی چهره‌های حدیثی و علمی و انقلابی مدفون در آستان عبدالعظیم حسنی (ع) به مردم

  • توفان طبس؛ دست خداوند پشت سر مردم ایران بود

  • نقش‌های توسعه‌بخشی رادیو به‌ویژه در جوامع كوچك تر كماكان پررنگ است

  • جهش تولید؛ در سایه ارتقای معیشت و كنترل تورم

  • دعوت از هنرمندان ایرانی خارج كشور و ترویج فرهنگ بی‌حجابی