صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

رئیس گروه مطالعات گردشگری سازمان میراث فرهنگی بااشاره به اینكه جاده ابریشم ابتدا باید به گرشگران داخلی شناسانده شود، تاكیدكرد: نیشابور و قزوین جزئی از جاده ابریشم بودند؛ لذا این شهرها باید برای گردشگران داخلی و خارجی معرفی وتبلیغ شوند.

مرتضی قاسم شربیانی با حضور در برنامه شبانگاهی "رواق تماشا" از شبكه رادیویی گفت وگو به تشریح ویژگی های تاریخی جاده ابریشم پرداخت و گفت: «در دوران قدیم جاده های محدودی شناخته شده و در محدوده های مكانی، كم و بیش دارای سنگ فرش بودند.»

وی با اشاره به انتقال كالا از چین و آسیای شرقی به اروپا توسط جاده های قدیم اظهار كرد: «كم كم كه ژاپن قدرت یافت، این مفهوم سازی نیز قدرتمند تر شد و لذا دو بخش عمده در جهان شامل آسیای شرقی و اروپا پدید آمدند.»

قاسم شربیانی آسیای شرقی را مهد تولید و صنعت و اروپا را مركز تجمع ثروت و مصرف نامید و افزود: «جاده ابریشم در قرن نوزدهم شرایط [بده بستان كالا] را رنگ و بویی تاریخی می بخشد و به توسعه این مفهوم می پردازد كه در بعد تاریخی، تولید و ثروت دو قطب این كره خاكی بوده و شاید دیگر نقاط از این اهمیت برخوردار نبودند.»

وی با این توضیح، معرفی صحیح جاده ابریشم را در جذب سرمایه موثر دانست و لزوم تبلیغات را در این حوزه مورد تاكید قرار داد.

***احیای اقامتگاه های بوم گردی در راه ابریشم

قاسم شربیانی در ادامه مصاحبه با رادیو گفت وگو از شناخت محدود جاده ابریشم در كشور سخن گفت و افزود: «این مسیر باید ابتدا در داخل كشور تعریف شود؛ به نحوی كه بیشترین استفاده را از آن بُرد؛ لذا تبلیغ این مسیر از [بهره برداری از آن، مهم تر است].»

كارشناس حوزه گردشگری معرفی جاده ابریشم را برای سرمایه گذاران بین المللی قدم دوم دانست و گفت: «احیای اقامت گاه های بوم گردی فرصتی است كه به جوامع محلی كمك می كند؛ اما اصل را باید بر معرفی مسیر گذاشته و در این راه باید پروژه هایی تعریف نماییم.»

قاسم شربیانی معرفی پروژه به مردم و نهادهای بین المللی را از نقصان های این مسیر دانست و افزود: «نیشابور و قزوین جزئی از جاده ابریشم بوده اند؛ لذا این شهرها باید برای گردشگران داخلی و خارجی معرفی و تبلیغ شوند كه فرصتی برای سرمایه گذاری در این شهرها و توسعه گردشگری ایجاد می شود.»

***جاده ابریشم؛ برند ایرانی است

در ادامه بنفشه فراهانی، مدرس حوزه گردشگری توسعه این حوزه را نیازمند توسعه شناخت در میان گردشگران دانست و افزود: «از این پس باید احساسی در گردشگر ایجاد كرد تا بازدید از جاذبه های مورد نظر را در برنامه های خود قرار دهد و در مرحله آخر توسعه گردشگری باید به یك رفتار تبدیل شود.»

وی ادامه داد: «امروز گردشگران از مسیرهای كلاسیك بازدید می كنند؛ این مسیر عموما از تهران شروع شده و با گذر از كاشان، به اصفهان، شیراز، یزد و كرمان توسعه می یابد.»

فراهانی خاطرنشان ساخت: «مجموعه پرسپولیس نام ایران را در اذهان ملت ها تبلور می دهد ولی برای سایر جاذبه های گردشگری كشور می بایست زمان و سرمایه بیشتری هزینه كنیم.»

وی با بیان این مطلب جاده ابریشم را دارای مولفه های برندینگ در حوزه گردشگری معرفی كرد و ادامه داد: «برای شناخت جاده ابریشم قدم های مثبتی برداشته شده و در این مرحله باید احساس لازم را به منظور میل به بازدید در گردشگر پدید آوریم.»

***گردشگری داخلی؛ بستر توریسم خارجی

فراهانی فراوانی گردشگر ورودی را نیازمند رونق گردشگری داخلی عنوان كرد و یادآور شد: «در چند سال گذشته كه گردشگری داخلی رونق نداشت، بسیاری افراد علی رغم شغل و تحصیلات خود، اقبالی به سفر نداشتند ولی امروز بر تعداد گردشگران داخلی افزوده می شود و نشانه آن در تعطیلات تقویمی كشور قابل رویت است.»

این عضو هیئت علمی دانشگاه در این راستا به نقش موثر شبكه های اجتماعی و تبلیغ سفر [ارزان] اشاره كرد و گفت: «این اطلاعات دست به دست شده است و كسانی كه هرگز از شهر و روستای خود به محیط پیرامونی سفر نكرده بودند، متوجه این جاذبه ها شدند.»

فراهانی ادامه داد: «بیش از 20 سال راهنمای گردشگری هستم؛ تغییر مردم را به راحتی حس می كنم. گردشگران از مكان هایی در شهرها و روستاها اطلاع دارند كه در تورهای قبلی ما در نظر گرفته نشده و خواستار بازدید از این اماكن هستند.»

مرتبط با این خبر

  • شعله‌ور شدن اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های فرانسه و انگلیس

  • ماهیت سازمان ملل نشان‌دهنده عدم میل و رغبت این نهاد برای حل مشكلان جهان است

  • دشمنان كشورمان، ملت ایران را خار و ذلیل می‌خواهند/ آنها مخالف پیشرفت ایران هستند

  • شعله‌ور شدن اعتراضات ضد اسرائیلی در دانشگاه‌های آمریكا

  • سریلانكا بستر همكاری‌های گسترده با كشورمان را در اختیار دارد

  • هر رأی مردم به‌مثابه گلوله‌ای به سمت دشمن است

  • دشمن به هنجارشكنان هویت می‌دهد

  •  تأثیری كه حمله ایران به اسرائیل بر برخی اعراب منطقه گذاشت

  • تولیدِ كیفی با تزریق امید به كارگران محقق می‌شود

  • ضرورت معرفی چهره‌های حدیثی و علمی و انقلابی مدفون در آستان عبدالعظیم حسنی (ع) به مردم