display result search
مشاور معاون وزیر آموزش و پرورش گفت : متاسفانه خیلی از افراد هنوز به سند تحول اعتقادی ندارند و بسیاری از مربیان آموزش و پرورش از روی جبر ، ساماندهی تحمیلی و بدون علاقه در حال فعالیت هستند.
برنامه " گفت و گوی روز " با موضوع چالش آموزش بدون پرورش با حضور محمدابراهیم محمدی ، مشاور معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.
محمدابراهیم محمدی در آغاز با بیان این كه در هویت سازی و تربیت دانش آموزان دچار چالش هستیم ، عنوان كرد : این مشكل به دلیل تغییر ذائقه مردم از تربیت به سمت آموزش است و زمانی كه تمركز بر آموزش باشد تربیت اهمیت خود را از دست می دهد.
وی افزود : یكی دیگر از عوامل ناموفق بودن هویت سازی ، فقر فاحش در تئوری سازی تربیتی است یعنی باید یك انسان اسلام شناس در راس امور تربیتی حضور داشته باشد . این در حالی است كه ما پس از شهید باهنر ، شخص اسلام شناس در این حوزه نداشته ایم و بیشتر مدیران حوزه آموزش و پرورش اجرایی بوده اند.
مشاور معاون وزیرآموزش و پرورش در ادامه گفت : مشكل اساسی در آموزش و پرورش كشور سیاسی بودن آن است. در واقع تا زمانی كه مدیران امور تربیتی دغدغه مند ، اسلام شناس و انسان های بی طرفی نباشند وضعیت فعلی تغییری نخواهد كرد.
محمدی با بیان اینكه برنامه های جاری ما از دهه 60 تا كنون تفاوتی نداشته است ، خاطر نشان كرد : از آنجایی كه جسارت استخراج نیازهای دانش آموزان امروزی از دل مبانی دینی وجود نداشته است هویت شناسی ما بر اساس تحولات نبوده و مباحث تربیتی ما تكرار مكررات است و از نوآوری و نیاز شناسی برای كودكان دهه 90 دریغ شده است.
وی به سند تحول اشاره كرد و گفت : در سند تحول بر انتقال مجموعه آموزشی به فرهنگی یعنی تبدیل مدرسه به كانون تربیت و حیات طیبه یعنی تربیت دانش آموزی كه به زندگی پاك معتقد باشد تاكید شده است . با این وجود ما بیشتر به دنبال جریان سازی رسانه ای بودیم و برای رصد نیازهای دانش آموزان بر اساس اقلیم در مدارس متمركز نشده ایم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینكه نشاط و شادی یكی از نیازهای انسان است ، گفت : اسلام با نیاز های انسان مخالفت ندارد به همین دلیل مسائل تربیتی به یك باز آفرینی نیاز دارد یعنی ما باید شادی ، رضایت مندی و برنامه ریزی متناسب با خواست دانش آموز را ایجاد كنیم.
محمدی در ادامه برنامه " گفت و گوی روز " عنوان كرد : وزیر و مدیر فرهنگی باید آگاه باشد و تا زمانی كه آنها از مسائل كف مدرسه آگاه نباشند ، كار سازنده ای انجام نخواهد شد. به عنوان مثال وزیر باید هرچند كم در مدارس حضور یابد و تدریس كند و معاونان تربیتی ادارات باید به مدرسه بروند و با دانش آموزان كار كنند.
وی خاطر نشان كرد : باورمند بودن به تحول در حوزه تربیتی بسیار اهمیت دارد.خیلی از افراد هنوز به سند تحول اعتقادی ندارند و بسیاری از مربیان آموزش و پرورش از روی جبر ، ساماندهی تحمیلی و بدون علاقه در حال فعالیت هستند.