display result search
یك استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام(ره) وظیفه خود می دانستند از نظام منحط طاغوت انتقاد و به آن اعتراض كنند. ضمن آنكه در جامعه آمادگی برای اعتماد به مبارزه با طاغوت و همراهی با امام ایجاد شده بود.
برنامه "گفتوگوی سیاسی" با موضوع (نقش امام خمینی در بصیرتافزایی سیاسی و بسط روشن فكری عمومی در میان آحاد ملت) در ارتباط تلفنی با حجت الاسلام ابوالفتح دعوتی، استاد حوزه و دانشگاه روانه آنتن شبكه رادیوگفتوگو شد.
سید ابوالفتح دعوتی در مصاحبه با رادیوگفتوگو عنوان كرد: امام (ره) شخصیتی عالم، زاهد و معتقد كه در مكتب اسلام و در راستای مفاهیم و معارف قرآنی پرورش یافته بودند و هم علم به این معارف داشتند و هم اعتقاد و ایمان راسخ. بنابراین تجسم اندیشه و تفكر امام را در همان معانی قرآنی جستوجو میكنیم. قرآن از آغاز با یك نوع اطمینان معارف خودش را بیان میكند از ابتدا كه آیه «ذلك كتاب لاریب فیه» در این كتاب تردیدی نیست.
وی افزود: قرآن درباره كارهای پیامبران میفرماید به طور مسلم پیروزی با آنهاست و پیروزی را هم در میدان جنگ تعریف نمیكند بلكه پیروزی نهایی چه در این دنیا و چه آخرت از آن پیامبران است، امام به این معنا اعتقاد و آگاهی داشتند، لذا از همان نخست كه حركت كردند و با یك اطمینان خاطر مسائلی را در همان ابتدا مطرح كردند، برای برخی از دوستان و نزدیكانشان خیلی تعجببرانگیز بود كه ایشان در همان نخستین جملاتشان با اطمینان گفتند شاه باید برود. آمریكا چه كاره است.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: مطرح كردن چنین جملاتی در آن روزگار امر بسیار دشواری بود. اما امام با تكیه به معارف قرآنی بارها فرمودند ما وظیفه را انجام میدهیم. ایشان وظیفه خودشان دانستند كه از نظام منحط طاغوت انتقاد و به آن اعتراض كنند. ضمن آنكه در جامعه آمادگی برای اعتماد به مبارزه با طاغوت و همراهی با امام ایجاد شده بود در حالی كه در دورههای گذشته مردم شاه را نمیشناختند كه چهكاره است و چه میكند؟
سیدابوالفتح دعوتی گفت: بعد از فوت آیت الله بروجردی(ره)، امام شروع به انتقاد از دستگاه كرده و به میدان آمد و مردم هم شناخت پیدا كردند. شناخت، پیروی مردم و اطمینان امام باعث شد كه دوره جدیدی در مبارزات علیه نظام شكل بگیرد و مردم هم با شور و شعف از فرمایشات ایشان استقبال كردند و در میدان مبارزه حضور یافتند.