صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

مدیركل برنامه ریزی آموزش فنی و حرفه ای گفت: دفتر برنامه ریزی وزارت آموزش عالی موضوع بروز رسانی رشته های دانشگاهی را دنبال می كند و این كار در دانشگاه های فنی و حرفه ای آغاز شده است.

برنامه "كرسی های آزاد اندیشی" با موضوع ضرورت به روزرسانی رشته های دانشگاهی در نظام آموزش عالی ایران با حضور دكتر سپیده بارانی دكترای برنامه ریزی توسعه آموزش عالی و مدیركل برنامه ریزی آموزش فنی و حرفه ای در دانشگاه فنی و حرفه ای و دكتر سید مهدی رضایت استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران، رئیس كمیته ستاد نانوسازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و مسئول توسعه نیروی انسانی ستاد فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از آنتن رادیو گفت و گو پخش شد.

رضایت در مصاحبه با رادیو گفت و گو بیان كرد: با وجود مطرح شدن دانشگاه های نسل سه و چهار اما سیستم آموزش فكری كلاسیك فعلی به حالت ایستا و به سقف اثر خود رسیده است.

وی افزود: زمانی در داخل كشور ما حتی استاد و فارغ التحصیل به اندازه كافی نداشتیم اما در حال حاضر جامعه مطالبات جدیدی از دانشگاه ها دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: سیستم فعلی آموزش به جای اینكه كمك كننده باشد آفت هایی را از خود بروز می دهد و حتی قابل پایش و اصلاح هم نیست. شاهد مثال آن هم وجود فارغ التحصیلان در سطح وسیع و عدم آمادگی برای ورود به بازار كار است. متأسفانه مهارت آموزی در آموزش عالی گم شده است.

رئیس كمیته ستاد نانوسازمان غذا و دارو وزارت بهداشت از انتظارات زیاد از سیستم های دولتی انتقاد كرد و گفت: دانشجویان باید به اندازه ای آمادگی و توانایی داشته باشند كه در كنار درس خواندن، در حوزه مرتبط یا غیرمرتبط كار كنند و این نگاه كه دانشگاه برای دانشجویان شغل پیدا كند درست نیست.

رئیس كمیته ستاد نانوسازمان غذا و دارو وزارت بهداشت خاطرنشان كرد: دانشگاه های موفق دنیا منشأ و خاستگاه شركت های دانش بنیانی هستند كه بخشی از كارآفرینی ها را دانشجویان جوان آنها انجام می دهند. در این دانشگاه ها، از همان ابتدا دانشجو را به سمت كارآفرینی و آشنایی با فناوری سوق می دهند.

در ادامه برنامه "كرسی های آزاد اندیشی" از رادیو گفت و گو، بارانی با بیان اینكه دانشگاه محور توسعه پایدار هر اجتماع در حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است گفت: آموزش، پژوهش و خدمات اجتماعی سه رسالت و كاركرد اصلی آموزش عالی به شمار می روند كه سطح هر یك از این كاركردها در در هر دانشگاهی متفاوت است.

مدیركل برنامه ریزی آموزش فنی و حرفه ای در دانشگاه فنی و حرفه ای، برنامه های درسی را مجرا و ابزار انتقال رسالت های دانشگاهی دانست و تأكید كرد: به روز رسانی برنامه های درسی ضروری است اما توجه به متغیر انعطاف پذیری این دروس با توجه به تغییرات علم و فناوری و تكنولوژی چشمگیر تر و ضروری تر است.

وی افزود: دفتر برنامه ریزی وزارت آموزش عالی طی سنوات اخیر به شدت این موضوع را دنبال می كند و بر به روزرسانی برنامه های درسی نظارت دارد. این كار در دانشگاه های فنی و حرفه ای آغاز شده است.

بارانی با اشاره به اینكه علم برخی اساتید در دانشگاه ها به روز نیست گفت: وقتی از ما درباره بهترین استاد سوال می كنند منش و شخصیت استاد برای ما متصور می شود.

مدیركل برنامه ریزی آموزش فنی و حرفه ای در دانشگاه فنی و حرفه ای، با بیان اینكه تكنولوژی ساعت به ساعت در حال تغییر و تحول است افزود: لذا باید روی منش و شخصیت اساتیدمان فكر كنیم اگر هم اكنون در برخی زمینه ها دچار بحران هایی هستیم قطعا به خلاهایی از منش و رفتار اساتیدمان برمی گردد و همواره ناشی از به روز نبودن دانش آنها نبوده است.

وی با بیان اینكه هدف از ایجاد میان رشته ای ها پاسخگویی به بازار كار و اشتغال بود، گفت: یك حلقه مفقوده بین بازار كار و دانشگاه همواره وجود دارد. قبل از ورود دانشجو به بازار باید زمینه آن مهیا شده باشد. بنابراین دانشگاه ها برای برنامه ریزی رشته های میان رشته ای باید به اشتغال آن هم فكر كنند.

بارانی یادآور شد: ما چهار نسل دانشگاهی ( نسل آموزش، پژوهش، كارآفرین و نسل مسئولیت اجتماعی دانشگاه ها) را پشت سر گذاشته ایم اما آیا همه دانشگاه های ما باید نسل چهارمی باشند؟ علوم انسانی با مجموعه ای از مبادی سروكار دارد و تغییر دادن مبادی به راحتی ممكن نیست.

مدیركل برنامه ریزی آموزش فنی و حرفه ای در دانشگاه فنی و حرفه ای، بحران آموزش عالی را نشأت گرفته از چالش فرهنگ دانست و گفت: برای درمان موقت مشكلات راهكارهای پیش پا افتاده و عجولانه و زودبازده را پیدا می كنیم.

دكترای برنامه ریزی توسعه آموزش عالی با تأكید بر لزوم برنامه ریزی فرهنگی بلند مدت و توجه به ارتقای منش اساتید گفت: باید بررسی كرد كه این مقالات زیاد دانشگاهی چه میزان از مشكلات جامعه ما را حل كرده اند. به نظر می رسد باید اقدامات فرهنگی انجام داد.

بارانی با بیان اینكه رسالت دانشگاه ها با یكدیگر متفاوت اند گفت: دانشگاه فنی و حرفه ای یك ماموریت جداگانه دارد كه بر اساس آن بازنگریها و تغییر رشته ها است.

مرتبط با این خبر

  • شعله‌ور شدن اعتراضات ضد اسرائیلی در دانشگاه‌های آمریكا

  • سریلانكا بستر همكاری‌های گسترده با كشورمان را در اختیار دارد

  • هر رأی مردم به‌مثابه گلوله‌ای به سمت دشمن است

  • دشمن به هنجارشكنان هویت می‌دهد

  •  تأثیری كه حمله ایران به اسرائیل بر برخی اعراب منطقه گذاشت

  • تولیدِ كیفی با تزریق امید به كارگران محقق می‌شود

  • ضرورت معرفی چهره‌های حدیثی و علمی و انقلابی مدفون در آستان عبدالعظیم حسنی (ع) به مردم

  • توفان طبس؛ دست خداوند پشت سر مردم ایران بود

  • جهش تولید؛ در سایه ارتقای معیشت و كنترل تورم

  • نقش‌های توسعه‌بخشی رادیو به‌ویژه در جوامع كوچك تر كماكان پررنگ است