صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

رئیس بسیج سازندگی گفت: گروه‌های دارای تفكر جهادی كه آن‌را در میان آحاد مردم گسترش می‌دهند، باید مراقب باشند تا در چنبره گروه‌های ذی‌نفع سیاسی و اقتصادی نیفتند و با پاكی مبانی ارزشی كه با خودشان حمل می‌كنند تا انتها به مقصد برسانند.

برنامه "گفت‌وگوی سیاسی" با موضوع (بررسی راهكارهای تبدیل گفتمان حركت جهادی به گفتمان عمومی بر اساس تاكیدات رهبری) در ارتباط تلفنی با دكتر محمد زهرایی، رئیس بسیج سازندگی كشور روانه آنتن رادیوگفت‌وگو شد.

محمد زهرایی در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو عنوان كرد: باید اشاره كنم كه گفتمان جهادی در ابتدا یك تفكر است، نه اردوكشی، تشكیل و راه‌اندازی گروه‌های جهادی. این دو با یكدیگر كاملا متفاوتند. صرف این‌كه ساختار یا تشكیلاتی را به وجود بیاورید، حتما از آن تفكر اجتهادی بیرون نمی‌آید. به عبارتی تفكر تشكل می‌سازد، اما تشكل تفكر نمی‌سازد. فرهنگ دفاع مقدس در عرصه و در میدان عمل اتفاق افتاد. یكی از میدان‌هایی كه می‌توانید به تربیت نیروی انقلابی و كادرسازی و افراد توانمندی برای فرماندهی و مدیریت نظام اداری كشور بیاندیشید، عرصه و میدان عمل واقعی پیدا كند، 8 سال جنگ تحمیلی بود، جنگی كه افراد را درون خودش و در میدان عمل تربیت می‌كرد.

وی افزود: پس از این‌كه ما چنین فرصتی را از دست دادیم و دیگر آن میدان‌ها در دسترس نیست، چه باید كرد؟ گروه‌های جهادی در عرصه‌هایی حضور دارند كه نزدیك به آن فضاست، یعنی فضای تربیتی در عمل اتفاق می‌افتد و كار جمعی شكل و مدیریت جمعی می‌گیرد، وحدت فرماندهی دارند، همگرایی دارند برای هدف مقدسی كه می‌تواند محرومیت‌زدایی یا اقتصاد مقاومتی باشد. وقتی این عرصه خیلی نزدیك به مبانی ارزشی ما باشد، افرادی را نیز از جنس خودش شناسایی و در درون خودش تربیت و توانمند می‌كند.

رئیس بسیج سازندگی ادامه داد: زمانی كه با جمعی از جهادگران به دیدار رهبری رفتیم، ایشان فرمودند كه گفتمان جهادی باید عمومی شود، یعنی بسیاری از افراد به معنای واقعی كلمه محروم نیستند، بلكه محروم از خدمتگزاری هستند، یعنی توانی دارند و می‌توانند به سایرین در امر خدمت‌رسانی كمك كنند. به عنوان مثال همه گروه‌های جهادی مستقر در كشور اعم از مردمی و مستقل، بسیجیان و گروه‌های عادی همه با هم نزدیك 500 هزار نفر هستند، در حالی كه این تعداد 10 درصد هم از جمعیت جوان كشور را در بر نمی‌گیرد.

محمد زهرایی گفت: لذا جمعیت جهادی باید عمومی شود و در ثانی لشكر خدمت‌رسان باید افزایش پیدا كند. از طرفی عرصه و گستره گروه‌های جهادی باید متفاوت باشد، یعنی تنها معطوف به دانشگاه‌ها نشویم، فقط بر مساجد، پایگاه‌ها و محلات تمركز نكنیم، باید ما در جاهایی كه فكرش را هم نمی‌كنیم، تشكیل گروه جهادی بدهیم و این تفكر را گسترش دهیم. همچنین اگر خلاء بسیج شدن مردم برای خدمت‌رسانی حل شود، آن عرصه‌ها و نقش‌آفرینی گروه‌های جهادی در بدنه اجرایی و ماموریت‌های دستگاه اجرایی باید تعریف و به رسمیت شناخته شود و سیلقه‌ای و چانه‌زنی نباشد.

وی افزود: وقتی گروه جهادی می‌خواهد در عرصه حضور پیدا كند، چه ما بسیج سازندگی به عنوان نهاد تصمیم‌گیرنده و خدمتگزار آنها و چه نیروهای مستقل جهادی بخواهند با نهادها و دستگاه‌های حاكمیتی رابطه‌ای پیدا كنند تا وارد عمل شوند، باید رابطه‌ها تعریف و رسمیت پیدا كرده باشد. ضمن این‌كه رهبری اشاره كردند، خود گروه‌های جهادی و اعضای آن باید مراقبت در ثبات قدم خود داشته تا لغزشی پیدا نكنند. از آن طرف كسانی كه قرار است تفكر جهادی را در بدنه جامعه و در میان آحاد مردم گسترش دهند، باید از خودشان مراقبت كنند تا در چنبره گروه‌های ذی‌نفع سیاسی و اقتصادی نیفتند و پاك و زلال بمانند و مبانی ارزشی كه با خودشان حمل می‌كنند تا انتهاء به مقصد برسانند، لذا یكی از دغدغه‌هایی كه وجود دارد، پاك ماندن نیروهای جهادی از هر گونه شائبه اقتصادی و سیاسی است.

مرتبط با این خبر

  • دشمن به هنجارشكنان هویت می‌دهد

  •  تأثیری كه حمله ایران به اسرائیل بر برخی اعراب منطقه گذاشت

  • تولیدِ كیفی با تزریق امید به كارگران محقق می‌شود

  • ضرورت معرفی چهره‌های حدیثی و علمی و انقلابی مدفون در آستان عبدالعظیم حسنی (ع) به مردم

  • توفان طبس؛ دست خداوند پشت سر مردم ایران بود

  • نقش‌های توسعه‌بخشی رادیو به‌ویژه در جوامع كوچك تر كماكان پررنگ است

  • جهش تولید؛ در سایه ارتقای معیشت و كنترل تورم

  • دعوت از هنرمندان ایرانی خارج كشور و ترویج فرهنگ بی‌حجابی

  • رهبر انقلاب: با جهش تولید جیب و دست كارگر پُر می‌شود

  • دستگاه‌های فرهنگی در مقوله حجاب كم‌كاری كرده‌اند