صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینكه ظرفیت‌های قانون اساسی مغفول مانده است، گفت: بازنگری در قانون اساسی ناشدنی نیست.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، عباسعلی كدخدایی قائم مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان یكشنبه شب با حضور در نشست بازنگری در قانون اساسی كه در خانه اندیشمندان برگزار شد، طی سخنانی با بیان اینكه گاهی اوقات واژه‌ها طوری بیان می‌شوند كه انسان از آن واژه‌ها تصور بن بست دارد، حال اینكه بن بستی وجود ندارد، گفت: مثلا برخی طوری درباره همه پرسی و رفراندوم صحبت می‌كنند كه خیلی‌ها را نگران می‌كند حال اینكه این‌ها ظرفیت‌های قانون اساسی است و ما می‌توانیم از آن‌ها استفاده كنیم.

وی افزود: بازنگری از تجارب بشری است چرا كه انسان در حال تكامل بوده و مرتب در حال تغییر است، لذا تحول و تكامل جزوی از لاینفك بشریت است. تعالیم انبیا هم در مقاطع مختلف همین را نشان می‌دهد كه بازنگری امری عادی و طبیعی است كما اینكه در طول سالیان دراز، ادیان الهی مرتبا بنابر اقتضائات بشری، تكامل یافته‌اند.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان تصریح كرد: باید بسوی تكامل رفته و تغییر ایجاد كنیم و این جزو بدیهیات و ضروریات جامعه دینی است. اصل تكامل و تحول را نباید انكار كنیم البته این تحول شاخص‌هایی دارد، از جمله اینكه تكامل باید رو به جلو باشد و اقتضائات زمان نیز باید در روند اجرای آن، مورد توجه قرار گیرد.

كدخدایی با بیان اینكه اجتهاد در دین هم روند تحولی و تكاملی دارد، حتی احكام الهی هم همین است و اصولا وجود ناسخ و منسوخ هم تكامل را نشان می‌دهد، تاكید كرد: بازنگری و تجدیدنظر در قوانین بشری برای رسیدن به تكامل، امری نیست كه از آن بترسیم و سراغ آن نرویم و اصولا بازنگری در قوانین بشری بسیار ساده‌تر از بازنگری در احكام دینی است.

وی خاطر نشان كرد: درباره نگارش قانون اساسی و استفاده از تجربیات دیگران، توجه به این نكته حائز اهمیت است كه قانون اساسی را الزاما نمی‌شود از یك جامعه به جامعه دیگر كپی و منتقل كرد چرا كه اقتضائات جوامع با هم متفاوت هستند و باید اقتضائات جوامع درنظر گرفته شود.

سخنگوی شورای نگهبان با انتقاد از كسانی كه می‌گویند در قانون اساسی اول، بازنگری دیده نشده بود، گفت: گاهی اوقات گفته می‌شود كه در قانون اساسی سال 58، مسئله بازنگری وجود نداشت، اما این نكته صحیح نیست بلكه در آن قانون اساسی بازنگری وجود داشت، اما روش و راهكار مشخصی برایش قید نشده بود كه شورای بازنگری در سال 68 روش بازنگری در قانون اساسی را تبیین كردند و سپس، آن روش در قانون اساسی هم لحاظ شد.

كدخدایی با بیان اینكه برخی اصول قانون اساسی در چارچوب قانون اساسی فعلی قابل تغییر نیستند، ادامه داد: منعی برای بازنگری در اكثر اصول قانون اساسی وجود ندارد و اصل 177 هم راهكار بازنگری را قید كرده است، حتی می‌توان روش بازنگری در قانون اساسی را كه جزو اصول همین قانون است، تغییر داد، اما مبانی دینی لحاظ شده در قانون اساسی قابل تغییر نیستند.

وی افزود: تفاوتی بین قانون اساسی اول و دوم وجود ندارد، بلكه اقتضائاتی در سال 58 وجود داشت، ولی آن اقتضائات در سال 68 تغییر كرد لذا قانون اساسی هم مورد بازنگری قرار گرفت.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان با تاكید بر اینكه اقتضائات زمان برای اصلاح قانون اساسی باید بررسی شود چرا كه پسندیده نیست كه هر وقت دل‌مان خواست قانون اساسی را تغییر دهیم، اظهار داشت: باید دید اقتضائات فعلی ما چیست و آیا شرایط برای اصلاح قانون اساسی مهیاست یا خیر، البته باید به این نكته هم توجه جدی داشت كه آیا ظرفیت‌های موجود قانون اساسی مورد استفاده قرار گرفته یا خیر.

كدخدایی در بخش دیگری از سخنانش به ظرفیت‌های موجود در قانون اساسی پرداخت و گفت: چه اشكالی دارد كه ما درباره مسائل مهم همه‌پرسی انجام دهیم؛ همه پرسی یكی از ظرفیت‌های قانون اساسی است كه ذیل اصل 59 بیان شده و ما می‌توانیم از آن استفاده كنیم.

وی اضافه كرد: به طور مثال، این روز‌ها برخی سیاسیون و كارشناسان می‌گویند كه نظام سیاسی را تغییر دهیم و نظام تك مجلسی را به نظام دومجلسی تبدیل كنیم، آیا مشكل ما اینهاست؟ یا اینكه می‌گویند نظام را به پارلمانی تغییر دهیم؛ آیا با نخست وزیر، مشكلات كشور حل می‌شود؟ باید دید كه چقدر نیازمند اصلاح این ساختار‌ها هستیم.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان با بیان اینكه گاهی اوقات رفتار مسئولان ایراد دارد و اگر آن مسئول تغییر كند یا رفتارش را تغییر دهد، مشكلات حل می‌شود، گفت: وقتی ما خودمان در عمل، به قانون اساسی باور نداریم و اصول آنرا درست انجام نمی‌دهیم، چه توقعی داریم كه مشكلات كمتر شوند، اگر اصول قانون اساسی درست اجرا می‌شد و مشكلات حل نمی‌شد، آن وقت می‌توان رفت سراغ بازنگری. در واقع كسی مانع بازنگری در قانون اساسی نیست.

كدخدایی با ذكر ظرفیت‌های دیگر قانون اساسی، اظهار داشت: مثلا بحث سوال و استیضاح رئیس جمهور ظرفیتی برای مجلس است و ما هیچ مشكلی در این جهت نداریم لذا نباید مشكلات را لاینحل بدانیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به لزوم اصلاح قانون انتخابات، تاكید كرد: قانون فعلی انتخابات مربوط به دهه 60 بوده و ناكارآمد است و ناكارآمدی این قانون منجر به مشكلات مختلفی در شكل‌گیری و كارآمدی مجلس شده است و در واقع، قانون فعلی انتخابات، قانون شایسته‌ای برای برگزاری انتخابات نیست و باید اصلاح شود.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: كارشناسان ما دو سال با مجلس برای اصلاح قانون انتخابات، همكاری كردند، اما نهایتا در اصلاحیه قانون انتخابات مواردی گنجانده شد كه ایراداتی داشت و ما ایرادات را به مجلس اعلام كردیم، اما مجلس ایرادات را برطرف نكرد و ما الان مجبوریم انتخابات را طبق قانون فعلی برگزار كنیم و معلوم نیست با چنین قانونی، مجلس كارآمدی شكل بگیرد یا نه.

آقای كدخدایی در پایان تاكید كرد: بازنگری در قانون اساسی ناشدنی نیست، اما باید، ابتدا از ظرفیت‌های موجود در قانون اساسی استفاده كنیم و اگر این ظرفیت‌ها در حل مشكلات كمك نكرد، می‌تواند سراغ اصلاح قانون اساسی رفت.

مرتبط با این خبر

  • دشمن به هنجارشكنان هویت می‌دهد

  •  تأثیری كه حمله ایران به اسرائیل بر برخی اعراب منطقه گذاشت

  • تولیدِ كیفی با تزریق امید به كارگران محقق می‌شود

  • ضرورت معرفی چهره‌های حدیثی و علمی و انقلابی مدفون در آستان عبدالعظیم حسنی (ع) به مردم

  • توفان طبس؛ دست خداوند پشت سر مردم ایران بود

  • جهش تولید؛ در سایه ارتقای معیشت و كنترل تورم

  • نقش‌های توسعه‌بخشی رادیو به‌ویژه در جوامع كوچك تر كماكان پررنگ است

  • دعوت از هنرمندان ایرانی خارج كشور و ترویج فرهنگ بی‌حجابی

  • رهبر انقلاب: با جهش تولید جیب و دست كارگر پُر می‌شود

  • دستگاه‌های فرهنگی در مقوله حجاب كم‌كاری كرده‌اند