display result search
بهزاد میرزایی گفت: چنین تفكری در حوزه موسیقی غلط است كه اگر كار خوب پیش رفت نوازنده میشوند و گرنه معلم موسیقی. در حالی كه كاراكتر معلم از نوازنده متفاوت است. باید در سطح جامعه جا بیندازیم كه معلمی كاراكتر خاص خودش را دارد.
برنامه "ارغنون" با موضوع (آموزش موسیقی به كودكان) با حضور ندا نصیری، كارشناس موسیقی كودك و بهزاد میرزایی، نوازنده تنبك، تار، سنتور و مدرس موسیقی كودك روانه آنتن شبكه رادیویی گفتوگو شد.
بهزاد میرزایی در مصاحبه با رادیو گفتوگو بیان كرد: در كشور ما به دلایلی، تدریس آن شانی را كه باید داشته باشد، امروز ندارد و این پدیده هم یك شكل عمومی دارد و هم شكل خاص در رابطه با موسیقی. در شكل عمومی وقتی با بچهها صحبت میكنید و در مصاحبههای رادیو و تلویزیون وقتی از بچهها میپرسند، میخواهید در آینده چهكاره شوید؟ در سنهای پایینتر كه برخی شغلها برای آنها جذابتر است و میخواهند پلیس، خلبان یا آشپز شوند و در سنین بالاتر تحت تاثیر والدین چیزی كه میشنوید معمولا دكتر و مهندس است و هیچ وقت نمیشنوید كه كودكان بگویند دلشان میخواهد معلم شوند.
وی افزود: این موضوع خیلی عجیب است، زیرا آینده یك مملكت را معلمها با تربیت نسل جوان آن میسازند، اما به دلایل مختلفی همانطور كه اشاره كردم چه در بخش عمومی و چه در بخش موسیقی معلم آن شان لازم را ندارد. اكنون ایده غالب در موسیقی به این صورت است كه افرادی كه در موسیقی نتوانسته اند نوازندههای درجه یكی شوند به معلمی روی میآورند! امروز واقعیت جامعه به این سمت رفته كه اقتصاد موسیقی ما عمدتا از طریق تدریس تامین میشود، یعنی در این چرخه، بخش بزرگی از آن در دست تدریس است.
مدرس موسیقی كودك ادامه داد: اما چنین تفكر و نگاهی غلط است كه اگر نوازنده خوبی شدی كه هیچ وگرنه معلم میشوی و موسیقی را تدریس میكنی! برخی در حوزه موسیقی فعالیت میكنند كه اگر كارشان خوب پیش رفت كه نوازنده میشوند و گرنه معلم موسیقی. در حالی كه كاراكتر معلم از نوازنده متفاوت است. این مسالهای است كه باید به آن پرداخته شود. به نظرم باید آموزش عالی به موسیقی اهمیت بدهد و اصلا ما در مدارس رشته موسیقی برای تدریس داشته باشیم. ما كه معلم هستیم باید در سطح جامعه جا بیندازیم كه معلمی كاراكتر خودش را دارد و هوش به خصوص خودش.
ندا نصیری در ادامه برنامه"ارغنون" گفت: اگر خانوادهها در رابطه با موسیقی چندان اطلاعاتی ندارند، گام نخست و خیلی مهم این است كه موسیقی خوب گوش بدهند. مشكلی كه ما داریم، كوك یك روز در هفته به كلاسی با عنوان كلاس موسیقی میرود و در آن كلاس موسیقی را كار میكند، اما طول هفته و این طرف و آنطرف موسیقیهای بدی میشنود و این یك روز در هفته نمیتواند جبران كند آن زمانی كه در طول هفته خانواده موسیقیهای مختلفی را گوش میدهند.
وی افزود: این روند به حس شنوایی موسیقایی كودك آسیبهایی را وارد میكند، هم بر بخش تمركز شنیداری و هم بر بحث حافظه شنیداری كه میتواند موسیقی خوب شنیدن به ارتقای مهارتهای شنیداری بچهها كمك كند. من همیشه به والدین كودكان میگویم قبل از هر چیزی موسیقی خوب را به خانههایتان بیاورید. موسیقی خوب اهمیتی ندارد كه حتما سنتی باشد یا كلاسیك. میتواند همه مدل باشد اما این كمبود را در حقیقت در جامعه داریم، در جامعه به اندازه كافی اطلاعرسانی خوب نمیشود كه با افرادی مطلع و متخصص مشورت و راهشان را پیدا كنند.
كارشناس موسیقی كودك در مصاحبه با رادیو گفتوگو اظهار كرد: اما در رابطه با آموزش موسیقی و توجه پدر و مادر به این موضوع مسائل اقتصادی نیز بیتاثیر نبوده است، طی این سالها كه والدین نسبت به دنیای موسیقی شناخت بیشتری پیدا كنند، اگرچه به نظرم نسبت به سالهای قبلی خیلی بهتر شده و خانوادهها به یك سطح آگاهی رسیدند كه هنر نه صرفا موسیقی را در بخشی از زندگی كودكان خود جای بدهند. شاید بیست سال پیش فارغ از مدرسه تنها كلاس زبان بود كه والدین احساس میكردند باید كودك خود را به آن بفرستند.