صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

بیات از نبود هیچ نهادی برای فیلتر بازی ها از نظر محتوایی برای ورود به بازار و صدور گواهی آن ها بر اساس محتوا انتقاد كرد.

برنامه "صبح و گفتگو" با موضوع اسباب بازی های مفید برای آموزش و تربیت كودكان در ارتباط تلفنی با دكتر آزاده بیات مدیر بخش اسباب بازی موزه عروسك های ملل و فریبا كیهانی مدرس كارگاه های خلاقیت، مولف، پژوهشگر حوزه كودكان و مشاور سابق یونیسف از شبكه رادیویی گفت و گو پخش شد.

بیات در برنامه "صبح و گفتگو"، در پاسخ به این سوال كه آیا درصد بالایی از اسباب بازی های در دسترس كودكان خشونت زا هستند یا خیر؟ گفت: چرایی تولید اینگونه اسباب بازی و توزیع آن در بازار بحث جداگانه ای كه باید بررسی شود اما مهم این است كه والدین و مسئولان شرایط انتخاب های درست را برای كودكان فراهم كنند.

مدیر بخش اسباب بازی موزه عروسك های ملل، اسباب بازی را از جمله محرك های بسیار مهم در كنار كودكان خواند و ابراز داشت: خوشبختانه اسباب بازی ها به تنهایی خریداری نمی شوند و معمولاً خانواده ها و افراد آگاه در كنار كودكان هستند.

وی ژانر خشونت و جنگ را یك ژانر محبوب برای بسیاری از سودجویان در بازار این حوزه دانست و گفت: سرمایه گذاران به شدت برای این حوزه سرمایه گذاری می كنند.

بیات با انتقاد از نبود هیچ نهادی برای فیلتر ورود بازی ها از نظر محتوایی به بازار و همچنین صدور گواهی آنها بر اساس محتوا بیان كرد: موضوع جذاب و گیرای تعقیب و گریزها در بازی ها و اسباب بازی ها زمان زیادی را از بچه ها می گیرد.

مدیر بخش اسباب بازی موزه عروسك های ملل با اشاره به اهمیت هوشیاری خانواده ها در كنار كودكان گفت: ممكن است در بازار هر نوع اسباب بازی وجود داشته باشد اما خانواده ها باید درست انتخاب كنند.

در ادامه "صبح و گفتگو"، كیهانی مدرس كارگاه های خلاقیت گفت: اسباب بازی در طول تاریخ جهان بر اساس فرهنگ هر جامعه ای ساخته و پرداخته شده و به عنوان یك نیاز كودك امروزی مطرح است.

وی افزود: تولیدكننده همیشه به دنبال فروش خود است اما در كنار این موضوع، فعالان فرهنگی نیز باید در حوزه كودك و اسباب بازی آگاهی بخشی و فرهنگ سازی كنند چراكه بازی و اسباب بازی بخشی از جریان رشد و بالندگی كودكان بوده و هست.

پژوهشگر حوزه كودكان با اشاره به رویكرد جامعه به بازی گفت: ما حتی در نظام آموزشی هم بازی را به منزله وقت تلف كردن می دانیم و 90 درصد خانواده ها كودكان خود را به كلاس و كارگاه های بازی نمی برند.

كیهانی با بیان اینكه مفهوم بازی و اسباب بازی باید در جامعه گسترش پیدا كند افزود: بسیاری از خانواده ها به دنبال اسباب بازی هایی اند كه هوش بچه را بالا ببرد درصورتیكه كودك نیاز به كشف و تغییر محیط دارد لذا باید اسباب بازی و بازی های سنتی و بومی مناطق مختلف كشور را احیا و ترویج كنیم.

مرتبط با این خبر

  • صادرات محدود نوشت‌افزارایرانی، علیرغم پتانسیل تولیدكنندگان این صنعت

  • همزمان با مرحله دوم انتخابات؛ "ایران سربلند" روی موج 103.5مگاهرتز شنیده می‌شود

  • نزدیكی دانشگاه و پارك‌های فناوری در راستای تحقق شعارسال

  • تولیدكنندگان داخلی نوشت‌افزار توانایی حضور در بازارهای جهانی را دارند

  • تحول‌خواهی در راس مطالبات و خواسته‌های جوانان از مجلس آینده است

  • نتانیاهو در شرایط منگنه قرار دارد

  • طرح مدیریت جامع تالاب ‌انزلی نیازمند اعتبارات بالایی است

  • تداوم همكاری طبیعی ایران و آژانس انرژی اتمی؛ پیام سفر گروسی به اصفهان

  • گام‌های موثر وزارت ارشاد برای تحقق مالكیت فكری

  • اردیبهشت رضوی هنرمندان خود را خواهد شناخت