display result search
استاد علوم ارتباطات و فلسفه دانشگاه امام صادق(ع) درتوضیح فلسفه مرگ و شب اول قبر، راه و مسیر آتی انسان را تا قیامت برآمده از شب اول قبر دانست و حب علی بن ابی طالب(ع) را تنها راه نجات زندگی اخروی عنوان كرد.
به گزارش رادیو گفت وگو محمدهادی همایون با حضور در برنامه "سوفیا" چرخه غیبت و ظهور را بهسان یك سنت الهی تفسیر كرد و گفت: «غیبت باید از انحصار یك زمان و یك رخداد خارج شود؛ چون این جریان استمرار داشته و تا قیامت ادامه دارد.»
وی در ادامه با اشاره به ماجرای شب اول قبر و حقیقت ذاتی آن اظهار كرد: «پرسش و سوالات شب اول قبر منحصر به مومنان محض و كافران محض است و اینان كسانی اند كه تكلیف شان مشخص است.»
همایون با اعلام اینكه پس از پرسش و پاسخ در شب اول قبر، جهت انسان برای آینده مشخص می شود، اظهار كرد: «در روایات آمده است قبر برای مومن وسعت می یابد و دری به سمت بهشت برای او گشوده شده و ضمن دیدن بهشت، بدان سمت حركت خواهد كرد.»
***حال برزخیان چگونه است؟
وی با بیان اینكه در شب اول قبر ورود به عرصه آینده برای فرد، كم كم مهیا می شود، گفت: «از افراد متوسط سوالی نمی شود چون تكلیف و جهت گیری آنان روشن نیست.»
همایون افزود: «این افراد در فیلترها و صافی های برزخ وارد آمده و آنقدر پیش می روند تا برای سوال آماده شوند و تا قیامت تكلیف همگان روشن شده است.»
وی ادامه داد: «آن هایی كه تكلیف روشنی دارند، در شب اول قبر مورد سوال قرار گرفته و در نتیجه برای ورود به عرصه رجعت آمادگی دارند.»
***امام عصر(عج) بر همه جهان و زمان ها مسلط است
همایون حقیقت سوالات شب اول قبر را، حب امیرالمومنین(ع) عنوان كرد و گفت: «حضرت می فرمایند كسی مرا جز مومنین محض دوست ندارد و كسی بغض مرا ندارد، جز كافر محض.»
وی با بیان این مطلب به داستان غیبت برای افرادی كه در حوزه كفر گرفتار آمده اند، خاطرنشان كرد: «این افراد در فتنه و صافی های برزخ گرفتار می شوند. عده ای بقدری ایمان دارند كه دوران غیبت را به منزله ی مشاهده، در می یابند.»
همایون با اعلام اینكه دید مومنانه باید نسبت به امام عصر(عج) گسترش یابد، خاطرنشان كرد: «امام عصر-عج- نباید در تمام سنین فرد و نیز از منظرِ ظاهر و غایب بودن ایشان، در ذهن مومن تفاوتی داشته باشد؛ چراكه امام بر همه جهان مسلط است.»
***قیامت شب ندارد
این استاد فلسفه تصریح كرد: «غیبت، امام را از حد و حدود فهم ما جلوتر می برد و ما به سمت امام پیش می رویم تا جایی كه در پشت سر امام حاضر شویم و این سیر تا دارالقرار –قیامت- ادامه دارد و این چرخه رشد بشر در سنت الهی است.»
همایون افزود: «در قیامت شبی وجود ندارد و همه ایام روز، -ظاهر و شفاف- است. در قیامت پرده ها كنار رفته و انسان قادر به دیدنِ حقیقت صحنه است.»
وی اضافه كرد: «اگر پرده برای كسی كنار نرود، حقیقت بر او پوشیده است و ممكن است به قسمی از قیامت نائل شود كه [همسو با جهنم باشد]. قیامت امروز نیز وجود دارد و با رشد انسان به مرور پرده ها از پیش چشم انسان كنار می رود تا حقیقت دیده شود.»
***ظهور، حركت از ظاهر به باطن است
در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت وگو ابراهیم خانی، دكترای علم فلسفه و كلام ضمن برقراری ارتباط تلفنی با برنامه "سوفیا" غیبت و ظهور حضرت حجت(عج) را متاثر از عقبه هستی شناسانه فیلسوفان خواند و افزود: «اینكه عالم و انسان چگونه تصور می شوند، در فهم در ظهور و غیبت تاثیر گذار است.»
وی درك مادی صرف انسان را موجب ناممكن شدن فهم ظهور دانست و افزود: «گاه با یك مطلب فهم عقلی صورت می گیرد و در خیال انسان، صورت گری شده و بر زبان جاری می گردد. ولی گاه از عالم محسوس، مطلبی به عالم معقول رخ می دهد؛ لذا آخر الزمان، گذر از ظواهر به سمت باطن عالم است و این مسیر برای همه اولیای الهی باز بوده.»
خانی خاطرنشان كرد: «ظهور حضرت حجت(عج) در صحنه حیات اجتماعی رقم می خورد؛ یعنی بشر به سطحی از شعور و آگاهی می رسد كه به باطن عالم راه یافته و آن را در ك می كند.»