صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

كارشناس حوزه كسب و كار با اشاره به تلاش نهادهای مختلف از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از رونق گرفتن عملكرد دانشگاه ها در حوزه كارآفرینی در جامعه سخن گفت.

حمید زادمهر ضمن حضور در استودیوی پخش "خیابان فرصت" با بیان اینكه نهادهای حاكمیتی همواره تلاش دارند نسبت به تغییر نگاه ها كار كنند، گفت: «معاونت علمی و فناوری بصورت جدی در این حوزه وارد شده و در حد توان در سال های اخیر با همكاری دانشگاه های مختلف تغییر نگاهی را در بعد دانشگاه های كارآفرین شكل دهند.»

وی با بیان اینكه ذهنیت اساتید و دانشجویان باید نسبت به كارآفرین بودن دانشگاه عوض شود، تصریح كرد: «در سال های اخیر معاونت علمی ریاست جمهوری از دانشگاه های مختلف اقدام به راه اندازی مراكز نوآوری در شهرهای مختلف كرده است و كار اصلی مراكز كارآفرینی نیز نگاه ترویجی نسبت به دانشگاه كار آفرین می باشد.»

زادمهر ادامه داد: «یكی از كارهای اصلی معاونت علمی و نیز وزارت علوم و... بحث های ترویجی است كه سعی شده در درجه اول نگاه دانشجویان را تغییر دهد و با همین روند، به سمت كارآفرینی حركت می كنیم.»

وی افزود: «امروز مجتمع فناوری دانشگاه شریف دارای شتاب دهنده كسب و كار است و بسیاری دانشجویان انگیزه لازم را برای ورود به حوزه كارآفرینی دارند.»

همچنین سیدحسین حسینی، پژوهشگر مطالعات سیستمی با حضور در برنامه "خیابان فرصت" با اشاره به سیر تكاملی دانشگاه ها اظهار كرد: «كم كم زمزمه هایی در خصوص صنعتی شدن دانشگاه به گوش رسید و در جامعه نیازها شناسایی شد.»

وی افزود: «دانشگاه های كارآفرین علاوه بر آموزش، چند گام به نیازهای اقتصادی و اشتغالی جامعه نزدیك شدند و تحقیقات شان كاربردی شد و این تحقیقات به سمت پژوهش های نیازمحور حركت كرد.»

حسینی ادامه داد: «در این مسیر دانشجو را با چشم كارآفرین بالقوه نگریستند و دانشگاه قرار بود مشكلات ونیازهای جامعه را حل كند.»

وی خاطرنشان كرد: «این دانشگاه ها به سمت خلق ارزش های اقتصادی حركت كردند و همكاری با برخی شركا در دانشگاه شكل گرفت.»

حسینی به رادیو گفت وگو گفت: «در دانشگاه های كارآفرین تلاش شد استقلال مالی برای دانشگاه ها رخ دهد و لذا فضای كارآفرینی در دانشگاه ها به سمت استقلالی نسبی نسبت به بودجه حركت كرد تا دست این دانشگاه ها باز باشد و نیازهای جامعه حل گردد.»

وی اضافه كرد: «در این دانشگاه ها تجاری سازی و انتقال و تبدیل فناوری دیده می شود؛ همچنین این دانشگاه با صنعت ارتباطی نزدیك دارد.»

حسینی گفت: «دانشگاه هایی موفق خواهند شد كه این ارتباط را هدفمند شكل دهند و آمادگی برای بازار های جهانی شكل گیرد.»

در ادامه عمران مرادلو، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) با اشاره به سه نسل دانشگاهی اظهار كرد: «دانشگاه جندی شاپور مسئله محور بود و به نوعی نسل سوم و كارآفرینی در این دانشگاه یده می شد.»

وی افزود :«رسالت این دانشگاه آموزش طب و درمان بیماران بود و در كنار این دانشگاه، یك بیمارستان تاسیس شده بود. اطبا آموزش می دیدند و در بیمارستان بیماران را درمان می كردند.»

مرادلو ادامه داد: «این دانشگاه مسئله محور و با رسالتی مشخص ماموریت داشت [شغل نیز برای دانشگاه ها ایجاد كند]. همچنین مدرسه دارالفنون رسالتی این چنینی داشت و رشته های تدریس شده در این دانشگاه شامل مهندسی، طب، توپخانه، جراحی و... بود.»

وی خاطرنشان كرد: «دانشگاه های امروزی دیر به این فكر افتاده اند و طبیعتا در 40 سال اخیر فقط دانشگاه های پژوهش محور رشد خوبی داشتند.»

مرادلو ابراز امیدواری كرد كارآفرینی به زودی جای خود را در دانشگاه های كشور باز كند و افزود: «ظرف 3 دهه گذشته دانشگاه به سرعت خود را با شرایط جامعه وفق داده و لذا دانشگاه های كارآفرین باید سریعتر بحثی همگانی و ترویجی را بروز و ظهور دهد.»

مرتبط با این خبر

  • شعله‌ور شدن اعتراضات ضد اسرائیلی در دانشگاه‌های آمریكا

  • سریلانكا بستر همكاری‌های گسترده با كشورمان را در اختیار دارد

  • هر رأی مردم به‌مثابه گلوله‌ای به سمت دشمن است

  • دشمن به هنجارشكنان هویت می‌دهد

  •  تأثیری كه حمله ایران به اسرائیل بر برخی اعراب منطقه گذاشت

  • تولیدِ كیفی با تزریق امید به كارگران محقق می‌شود

  • ضرورت معرفی چهره‌های حدیثی و علمی و انقلابی مدفون در آستان عبدالعظیم حسنی (ع) به مردم

  • توفان طبس؛ دست خداوند پشت سر مردم ایران بود

  • جهش تولید؛ در سایه ارتقای معیشت و كنترل تورم

  • نقش‌های توسعه‌بخشی رادیو به‌ویژه در جوامع كوچك تر كماكان پررنگ است