جواد منصوری: عقلانیت به دنبال باز کردن بن‌بست‌ها و پیشرفت است

تحلیلگر مسائل انقلاب اسلامی گفت: عقلانیت به دنبال باز کردن بن‌بست‌ها، روشن کردن راه و پیشرفت است. بنابراین هر چیزی که راه ما را ببندد و یا تاریک یا کُند کند، خلاف عقلانیت است.

1396/03/23
|
12:00
|

برنامه "گفتگوی سیاسی" با موضوع (نسبت عقلانیت و انقلابی گری؛ تداخل یا تزاحم؟- واکاوی و بازسازی عقلانیت انقلابی با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب در حرم امام(ره)) در ادامه با دکترجواد منصوری، تحلیلگر انقلاب اسلامی روانه آنتن شبکه رادیوگفت وگو شد.

جواد منصوری گفت: عقلانیت یک پدیده چند بعدی است به عبارت دیگر شما به ابعاد مختلف زندگی بشر به همان میزان عقلانیت دارید. به عبارت دیگر عقلانیت ما در همه شرایط عین هم عمل نمی‌کند! زیرا باید منطبق با واقعیت‌ها، اصول، اهداف و قوانین حرکت کرد. در این صورت است که عقلانیت معنا پیدا می‌کند.

وی افزود: به عبارت دیگر اگر ما کاری انجام دهیم که منطبق با اصول نباشد، این کار خارج از عقلانیت است. از طرفی با قوانین و اصول اجتماعی تطبیق نداشته باشد، باز هم خارج از عقلانیت است. برای مثال ما منافع واقعی و بلندمدت به نحوی در جمع‌گرایی و جامعه تحقق پیدا می‌کند. حال اگر کسی بخواهد فردگرایی و خودمحوری بکند و در نهایت به استبداد یا دیکتاتوری برسد، این خلاف عقلانیت است.

این تحلیلگر انقلاب اسلامی ادامه داد: عقل می‌گوید در زندگی انسانی باید با هم مشورت، همکاری و همراهی کنید تا بتوانید زندگی خوبی در یک جامعه پویا داشته باشید. از طرفی در بحث عقلانیت نکته‌ای که باید مدنظر قرار گیرد، عقلانیت به دنبال باز کردن بن‌بست‌ها، روشن کردن راه و پیشرفت است.

منصوری عنوان کرد: بنابراین هر چیزی که راه ما را ببندد و یا تاریک یا کُند کند، خلاف عقلانیت است. از این رو تاثیر عقلانیت در بسیاری از برنامه‌ها، رفتارهای ما محسوس است. ضمن اینکه عقلانیت دقیقا همراه با آینده‌نگری است، یعنی یک فردی نمی‌تواند بگوید من عقل دارم اما کاری با این ندارم که یک ساعت دیگر، فردا یا یکسال دیگر چه می‌شود؟

وی افزود: در حالی که انسان عاقل، همان‌طور که در تاریکی چراغ روشن می‌کند تا جلوی پایش را ببیند. انسان عاقل هم باید در کنار گذران حال به آینده نیز تفکر کند و آینده‌نگری داشته باشد. لذا هر فرد و هر دولتی به هر نسبتی به آینده‌نگری دارد به همان نسبت هم عقلانیت دارد. البته منظور از آینده‌نگری این نیست که علم غیب بداند بلکه هر کاری که می‌کند به نتیجه آن نیز فکر کند و بیاندیشد که برآیند کار چه خواهد شد؟



دسترسی سریع