ساعت بیست و چهار و یک دقیقه دوشنبه‌ها و چهارشنبه‌ها از ساعت 16:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

ساعت بيست و چهار و يك دقيقه

باید در میدان عمل فراتر از نبرد روایت‌ها عمل کنیم

کارشناس ارشد مسائل رسانه و علوم‌شناختی اعلام کرد: نبرد امروز نبرد قرائت‌ها و روایت‌ها است اما فراتر از قرائت‌ها و روایت‌ها بحث نبرد مدل‌ها است.

1400/12/01
|
10:21
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو: دکتر علیرضا داودی، کارشناس ارشد مسائل رسانه و علوم‌شناختی در برنامه «بیست و چهار یک دقیقه» در مورد رسانه، محور مقاومت و علوم‌شناختی و مدل‌های اجماعی در ساخت‌وسازهای ذهنی و میدانی در بحث جریان مقاومت و ضد مقاومت گفت: وقتی که صحبت از مدل‌ها می‌شود اولاً باید بدانیم که نبرد امروز نبرد قرائت‌ها و روایت‌ها است اما فراتر از قرائت‌ها و روایت‌ها بحث نبرد مدل‌ها است چون تا مدلی نباشد قرائتی معنا وجهت پیدا نمی‌کند.

وی افزود: وقتی ما صحبت از مدل می‌کنیم یعنی بررسی می‌کنیم مسیر تکامل فرایندی سازوکارهایی که رسانه‌های مختلف از حدفاصل فهم تکنیک‌ها و تاکتیک‌ها تا رسیدن به استراتژی‌های خود سپری کردند یا در حال سپری کردن آن هستند و نهایتاً منجر به شکل‌گیری یک قاعده‌ای می‌شود که در ادبیات‌های مختلف از آن تحت عنوان کتاب قانون، منشور، استایل بوک، و... هرکدام از این عبارت‌ها با تسامح و تصاعد به یک مفهوم می‌رسند. یاد می‌کنند.

داودی با اینکه رسانه و میدان یکی شدند گفت: رسانه‌های بیگانه فارسی‌زبان وقتی می‌خواهند راجع به مردم، کاری کنند که بطور مثال بی‌بی‌سی سؤال‌وجواب می‌کند که تو در سوریه چه می‌کنی؟ پاسخ‌دهنده ممکن است هر پاسخی بدهد. شما وقتی سؤالی را مطرح می‌کنید و پاسخی را از او دریافت می‌کنید بر اساس سیاست‌های او دارید حرکت می‌کنید و ذهن شما بر اساس او شکل می‌گیرد. شما کافی است که این پاسخ‌دهنده را به این نقطه از اقناع برسانید که لزوماً قرار نیست که حرف من را باور کند و در کنار حرف او، حرف من را بشنود. این یکی از مهم‌ترین مرحله‌گزینی‌ها در مرحله شناختی است.

کارشناس ارشد رسانه و علوم‌شناختی با بیان اینکه حوزه شناختی در بحث مقاومت لزوماً همه چیز آن آموزش نیست، گفت: حوزه آموزش ابتدایی‌ترین کار است اما آن اتفاقاتی که در میدان به پیوست آن همگرایی‌ها و هم‌افزایی‌ها می‌افتد، نهایتاً مجموعه سخت‌افزاری را تبدیل به یک اجماع مغزافزاری و فرد افزاری می‌کند. شما وقتی که می‌بینید حوزه آفند و پدافند در بحث رسانه خود را تبدیل به یک هسته سخت مرکزی برای مواجهه با ضد مقاومت می‌کند که فیلمی با عنوان به‌وقت شام ساخته می‌شود، تصویری که از داعش در سوریه به مخاطب ارائه می‌شود راحت برداشت خیلی از مخاطبینی که همیشه این سؤال را می‌پرسیدند که چرا ما در سوریه هستیم. به آن پاسخ می‌دهد.

قرار نیست برای این‌که من لزوماً بفهمم چرا در سوریه هستیم بلند شوم و به سمت سوریه بروم اما یک فیلم به‌وقت شام به من کمک می‌کند که بفهمیم چرا در سوریه هستیم. جریان ضد مقاومت می‌آید روی سه ساحت کار می‌کند. ساحت ورودی اطلاعات به ذهن مخاطب، ساحت تبدیل اطلاعات در ذهن مخاطب به باورها برای تبدیل آن به یک کاربر و ساحت رساندن کاربر به مرحله تعامل با خود یعنی مشتری. این سه اتفاق در حوزه رسانه‌های ضد مقاومت می‌افتد.

***صداقت، رکن پیروزی رسانه‌های مقاومت

مسعود ذبیحی، کارشناس رسانه و متخصص حوزه ترکیه و آذربایجان، در جنگ‌های مختلفی که اتفاق افتاد یک بلوغ رسانه‌ای و یک رشد رسانه‌ای بسیار خوبی در حوزه جریان مقاومت به وقوع پیوست، به طور مثال شما المسیره را نگاه کنید که مخاطب زیادی در اوایل نداشت اما چون در میدان یمن هیچ رسانه‌ای نمی‌توانست ورود کند المسیره به آن بلوغ رسید و توانست مرجع شود و ازلحاظ فنی و حتی تصویری چندین سال طول کشید که بتوانند در ارائه اخبار و انتقال اخبار نقش داشته باشند.

ابتدا با شبکه‌های اجتماعی ورود کردند و فیس‌بوک و توییتر و بعد بحث‌های اینترنتی به وجود آمد و در یمن توانستند قطب خبری در منطقه شوند. یعنی هرکسی می‌خواست از اوضاع یمن باخبر شود المسیره اولین سایت بود یا در جنگ سی و سه‌روزه لبنان که المنار نقش‌آفرینی کرد.

ذبیحی عنوان کرد: ابزارهایی که در دست جریان‌های مقاومت است چون با روح و فطرت مخاطب درگیر و آن را نسبت به اتفاقاتی که در منطقه می‌افتد آگاه می‌کند همیشه در آینده و در حال حاضر که در چند تا جنگی که در منطقه اتفاق افتاده است در عراق و سوریه و افغانستان و هم به‌نوعی یمن این رسانه‌های مقاومت با صدق و راستی توانستند به اهداف خود دست یابند اما جریان ضد مقاومت یا جریان استکبار در بحث رسانه‌ای با تمام دروغ‌هایی که گفتند و با تمام ابزارهای اباحه‌گری و با موضوعات مختلفی که مناسب جامعه اسلامی اصلاً نیست، اگر بخواهند اذهان مخاطبان منطقه را تحت‌تأثیر قرار بدهند، نخواهند توانست.

وی افزود: در کشور عراق، التجاء، العهد و سایر رسانه‌های دیگر به آن بلوغ رسیدند که جریان فکری مخاطبین داخلی خود عراق و جبهه مقاومت را توانستیم مدیریت کنیم. این واژه‌سازی که خیلی‌ها می‌گفتند Isis معادلی که غربی‌ها به کار می‌بردند اما اتحادیه رادیو تلویزیون اسلامی واژه گروه‌های تروریستی داعش را درست کرد و توانستند با برند کردن این جملات و کلمات، آن هجمه‌ای را که کشورهای غربی قرار بود بر روی این جریان Isis به وجود بیاورند را خنثی کنند. تا همین امروز هم مخاطبین وقتی اسم گروه تروریستی داعش را می‌شنوند پی به منفی بودن و پی به خبائث این رژیم می‌برند.

دسترسی سریع
ساعت بیست و چهار و یک دقیقه