پایش پنج‌شنبه‌ها از ساعت 8:30 به مدت 55 دقیقه

نظام ارتباطات و رسانه کشور نیاز به واکسیناسیون دارد

شکری خانقاه در رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: در حال حاضر ما نیاز به واکسیناسیون رسانه ای و نظام ارتباطات کشور داریم چون نظام ارتباطات کشور آفت زده، بیمار و بی رمق شده است.

1400/08/30
|
11:15
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو؛ دکتر حمید شکری خانقاه، دکترای ارتباطات فرهنگی و از اساتید حوزه مدیریت استراتژیک و روابط عمومی نوین با حضور در برنامه «پایش» در مورد نقش سواد رسانه ای در استانداردهای روابط عمومی در ایران و جهان گفت: واکسیناسیون نظام ارتباطات کشور با بالابردن دانش ارتباطی و سواد ارتباطی محقق می شود.

وی با تاکید بر اینکه البته بالا بردن دانش ارتباطی به تنهایی کافی نیست و باید مهارت ها هم افزایش یابد بیان داشت: سواد رسانه ای فقط داشتن دانش و اطلاعات نیست بلکه دانش تنها بخشی از ملزومات سواد رسانه ای محسوب می شود.

شکری خانقاه تصریح کرد: سواد رسانه ای، سواد ارتباطی و روابط عمومی مکمل و تکمیل کننده هم هستند و متاسفانه در این ایام سواد رسانه ای و روابط عمومی مغفول مانده است.

وی ادامه داد: وقتی از سواد رسانه ای حرف می زنیم اولین چیزی که به ذهن می رسد رد پای دیجیتال است و امروزه ما با بحث رد پای دیجیتال سر و کار داریم و روابط عمومی های ما از این رد پای دیجیتال غافل هستند و در واقع این نقطه تعارض بین روابط عمومی ها است.

*** شبکه های اجتماعی جلوتر از خبرنگارها

شکری خانقاه با تاکید بر اینکه متاسفانه امروز شبکه های اجتماعی و رسانه های نوین بسیار جلو تر از روابط عمومی ها و حتی خبرنگارها هستند افزود: روابط عمومی مدرن باید قادر باشد که شبکه ارتباطی قوی مرتبط با سازمان خود را بسازد و بتواند هر شخص را یک روابط عمومی بار بیاورد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دو دسته روابط عمومی در کشور وجود دارند گفت: دسته اول روابط عمومی هایی هستند که در کلیشه های سال ها پیش مانده اند و مراسم ها را به شکل صرفا مناسبتی و اطلاع رسانی برگزار می کنند و دسته دوم روابط عمومی هایی که به شکل مدرن و با استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی و استفاده از انواع تکنولوژی های مدرن برنامه های را اجرا می کنند.

شکری خانقاه تصریح کرد: روابط عمومی ها باید استاندارد و الگو داشته باشند و برای داشتن یک روابط عمومی توانمند و کارآمد باید مدیران سه رده ارشد، میانی و پایه در روابط عمومی ها علاوه بر داشتن مهارت های فنی، انسانی و ادراکی رویکرد ارتباطی هم داشته باشد.

این استاد حوزه مدیریت استراتژیک و روابط عمومی نوین با بیان اینکه در جامعه کنونی با حجم فرا ارتباطات مواجه هستیم گفت: روابط عمومی باید در این شرایط با هوشمندی در جهت کنش گری موثر و تسهیل گیری مردم با سازمان و دولت موثر باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه در بحث سواد رسانه ای چند دغدغه وجود دارد که یکی از آنها وجود اخبار گمراه کننده و شایعه سازانه است و برای روشن شدن این اخبار باید از رکن پرس و جو در سواد رسانه ای استفاده کنیم.

*** اخبار آسیب رسان از اخبار گمراه کننده خطر ناک تر است

شکری خانقاه اظهار داشت: اخبار آسیب رسان از اخبار گمراه کننده خطر ناک تر است و به اعتماد مردم ضربه می زند واین اخبار عمدتا سوگیری دارد و یاس ونا امیدی در مردم ایجاد می کند.

این استاد حوزه مدیریت استراتژیک و روابط عمومی نوین با اشاره به اینکه خیلی از دوستانی که از روابط عمومی و سواد رسانه ای دم می زنند هنوز استفاده از شبکه های اجتماعی را بلد نیستند گفت: سواد رسانه ای یعنی اینکه شما بدانید از پلتفرم تلگرام حق رد و بدل کردن نامه های محرمانه را ندارید ولی می توانید از آن برای خبر رسانی و بیان اطلاعات استفاده کنید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سازمان های ما نقشه ذی نفعان، نقشه راه ، چشم انداز و ماموریت ندارند و به همین علت روابط عمومی باید این سه مورد را کنار هم پیدا کنند تا به روابط عمومی توانمند تبدیل شود گفت: در همین راستا داشتن سناریو نویسی، داشتن چشم انداز ، داشتن الگو و مدلی که روابط عمومی مدرن را می تواند وارد یک جریان کند ضروری است تا با آن شرایط را ذائقه سنجی، افکار عمومی را داشته و جریان سازی کند و در نهایت به هدف خود برسد.

دسترسی سریع
پایش