پایش پنج‌شنبه‌ها از ساعت 8:30 به مدت 55 دقیقه

پژوهشگر حوزه سواد رسانه‌ای: به صفر رسیدن انتشار گازهای گلخانه‌ای هدف 27 کشور اروپایی

عظیم زادگان با بیان اینکه در جهت حفظ محیط زیست بر اساس یک تعهد اروپایی 27 کشور عضو اتحادیه اروپا متعهد شده‌اند تا به عنوان یک هدف بلند مدت تا سال 2050 به عنوان اولین قاره خنثی آب و هوا از لحاظ انتشار دی اکسید کربن به صفر برسند.

1400/09/27
|
09:26
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو؛ هانیه عظیم زادگان؛ مترجم و پژوهشگر حوزه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در گفتگوی تلفنی با برنامه «پایش» در مورد نقش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در مدیریت مصرف انرژی گفت: هدف کوتاه مدت آنها این است که تا سال 2030 در مقایسه با 1990 تا 55 درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند.

وی افزود: انرژی‌های تجدید پذیر برای رسیدن به این هدف نقش مهمی دارد و با تشویق سرمایه گذاری دولتی و بخش خصوصی در زیر ساخت و تحقیقات جدید از طریق کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، ایجاد مشاغل و توسعه و مترفع کردن کمبود انرژی، کاهش وابستگی به انرژی خارجی، بهبود سلامت و رفاه افراد میسر می‌شود.

عظیم زادگان اظهار داشت: سواد رسانه‌ای اکو مدیا با عنوان آموزش رسانه‌ای سبز هم شناخته شده است که به بحران‌های اکولوژی ناشی از اختلال آب و هوا، از دست دادن تنوع زیستی، سیستم‌های غذایی تخریب شده، آب پاک، جنگل زدایی، آلودگی اسیدی شدن اقیانوس می‌پردازد

مترجم و پژوهشگر حوزه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی بیان داشت: یکی از این موانع آموزش رسانه‌ای سبز، سردرگرمی مربوط به استفاده از استعاره‌های محیطی باشد ولی آنچه که مسلم است که تاثیر زیست محیطی ناشی از فناوری رسانه بر اکوسیستم است که همواره از این موضوع کناره گیری و اجتناب می‌شود.

*** نبود آموزش سواد رسانه در ترویج رویکردهای زیست محیطی

وی با بیان اینکه اما در دنیا از نظر تاریخی هیچ حرکت مشخصی در آموزش سواد رسانه وجود نداشته که به طور کامل به ترویج رویکردهای زیست محیطی بپردازد گفت: تنها یک سری پروژه‌های غیر انتفاعی بودند که اجرا شده‌اند مثل پروژه لوکشات که از طریق آموزش سواد رسانه‌ای حول محور‌های مثل بوم شناسی رسانه و نقد اکوسیستم یا دغدغه‌های زیست محیطی، علوم انسانی زیست محیطی دست زده‌اند ولی مداومت و استمرار نداشتند.

عظیم زادگان اظهار داشت: متاسفانه اکثریت ما هنوز نسبت به پدیده‌ها و بحران‌های محیط زیستی آگاه نیستیم و عباراتی مانند گرم شدن جهانی زمین، توسعه پایدار، تغییرات اقلیمی و افزایش سطح دریا و ... برای برخی افراد مقوله پیچیده‌ای است و گویا این روند اینقدر کند صورت می‌گیرد که از چشم رسانه‌ها دور بوده است.

*** فقدان آموزش تخصصی ژورنالیسم و مطبوعات و دسترسی محدود به داده‌های رسمی

مترجم و پژوهشگر حوزه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با تاکید بر اینکه رسانه در اصلاح الگوی مصرف نقش مهمی دارد گفت: رسانه‌ها و سازمان زیست محیطی در حفظ سرعت و انتقال اطلاعات می‌تواند نقش مهمی ایفا کنند.

وی ادامه داد: ژورنالیسم و مطبوعات عاملان و پل ارتباطی برای اطلاع از مباحث بحرانی محیط زیست و موضوع بهینه سازی مصرف انرژی هستند ولی متاسفانه مشکل اساسی این است که ما فقدان آموزش تخصصی و دسترسی محدود به داده‌های رسمی را دارند که مانع نوشتن گزارش‌های معتبر می‌شود.

دسترسی سریع
پایش