امواج شبهه یكشنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها از ساعت 16:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

امواج شبهه

پژوهشگر حوزه رسانه: با مدیریت درست، مراجع رسمی برای همه مردم قابل‌اعتماد می‌شوند

آقا محسنی در رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: در راهبرد مدیریت بحران از نوع فوق فعال، به درجه‌ای از نفوذ در افکارعمومی داخل کشور می‌رسیم که سخنان مراجع رسمی و رسانه‌ای به یک منبع قابل‌اعتماد برای مخاطب تبدیل می‌شوند.

1400/10/28
|
09:30
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو؛ دکتر وحید آقا محسنی، پژوهشگر حوزه رسانه با حضور در برنامه «امواج شبهه» به موضوع رسانه‌های معاند از وارونه‌گری تا هوچی‌گری علیه واقعیت بیماری کرونا پرداخت.

وحید آقا محسنی در ابتدا به مانور رسانه‌ای در شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور اشاره کرد و گفت: رسانه‌هایی از جمله من و تو، ایران اینترنشنال، بی‌بی‌سی و صدای آمریکا بیشتر به موضوع دیپلماسی عمومی کشورهای غربی درباره پاندمی کرونا پرداختند و عملیات روانی را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: با وجود آن که بسیاری از کشورها وضعیت وخیم در اپیدمی داشتند اما این شبکه‌های ماهواره‌ای بر شرایط بیماری در ایران تمرکز کردند. آنها تلاش کردند ایران را کشوری بحران‌زده نشان دهند که از مهار بحران عاجز مانده است و حتی این تصویر را القا می‌کردند که حکومت اهمیتی به جان مردم نمی‌دهد.

* قالب‌بندی کلیشه منفی راه‌حل غرب برای برتری

این پژوهشگر حوزه رسانه در پاسخ به پرسش مجری رادیو گفت‌وگو، مبنی بر این که علت بی‌توجهی رسانه‌های معاند به آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا در کشورهای غربی و تمرکز بر آمار ایران چیست، توضیح داد: رسانه‌های غربی به قالب‌بندی کلیشه‌ای منفی درباره دیگران علاقه دارند یعنی یک تعریف خوب از خود ارائه می‌دهند و یک توصیف بد درباره دیگران که اینجا منظور ایران و به‌خصوص جمهوری اسلامی است.

آقا محسنی تاکید کرد: درواقع روش این رسانه‌ها این است که آن‌قدر دیگران را بر عیب‌های دشمن متمرکز کنند تا افکار از تفکر درباره نواقص خودشان منحرف شود. به همین دلیل تلاش می‌کنند توجه‌ها به ضعف‌های ایران جلب شود تا مشکلات و بحران‌های آنها فراموش شود.

* باید به موقعیت فوق فعال در مدیریت بحران برسیم

وی مدیریت بحران در رسانه‌ها را در سه سطح دانست و گفت: مدیریت در این زمینه باید در پیش، هنگام و پس از بحران صورت گیرد اما در بیشتر مواقع تنها فعالیت‌هایی در زمان بحران صورت می‌گیرد و پس از آن فراموش می‌شود. درواقع باید پیش از وقوع بحران آمادگی داشته باشیم.

این کارشناس رسانه ادامه داد: در جنگ رسانه‌ای و قدرت نرم همواره بحران وجود خواهد داشت و هر روز با شگرد‌های جدید خود را نشان می‌دهد، پس ما باید راهبرد رسانه‌ای خود را مشخص کنیم تا بتوانیم هجمه‌های رسانه‌های بیگانه را خنثی کنیم.

آقا محسنی گفت: در برخی موارد ما ناچاریم واکنش نشان دهیم یعنی از خود ابتکار عمل نداریم و تنها در برابر عملکرد رسانه‌های معاند عکس‌العمل نشان می‌دهیم. بعضی مواقع ما پیش‌دستی می‌کنیم و با رسانه‌های داخلی اطلاع‌رسانی می‌کنیم و کارها را پیش می‌بریم اما در راهبرد مدیریت بحران از نوع فوق فعال، به درجه‌ای از نفوذ در افکارعمومی داخل کشور می‌رسیم که سخنان مراجع رسمی و رسانه‌ای به یک منبع قابل‌اعتماد برای مخاطب تبدیل می‌شود.

دسترسی سریع
امواج شبهه