صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 14:30 به مدت 70 دقیقه

خادمی گفت: سیستم هوشمند و کارت سوخت ضمن اینکه مشکلاتی را داشت، اما موجب شفاف سازی، کاهش واردات، قاچاق و مصرف سوخت شد.

هدایت الله خادمی، نماینده مردم ایذه و باغملک و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در برنامه گفت و گوی اقتصادی رادیو گفت و گو در خصوص ضرورت سهمیه بندی حامل های انرژی، اظهار کرد: با توجه به صحبت هایی که مطرح شده احتمالا مجددا به سمت سهمیه بندی بنزین، شاید دو نرخی شدن و ایجاد سامانه های هوشمند پیش خواهیم رفت.

وی با بیان اینکه وضعیت حال حاضر ما پیامد تصمیمات نادرست گذشته بوده است، افزود: کشور ما دارای بیشترین ذخایر نفت و گاز است، اما با این وجود واردکننده بنزین هستیم و در 40 سال گذشته به احداث پالایشگاه اقدام نکردیم چراکه بعضی از مسئولان معتقد بودند واردات بنزین صرفه بیشتری نسبت به ساخت پالایشگاه دارد.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس گفت: متاسفانه در این سال ها تنها به خام فروشی نفت اکتفا کرده و تبدیل به کشور تک محصولی شدیم و این فرصت را به کشورهای خارجی دادیم که هر وقت بخواهند بتوانند در زمینه نفت ما را تحریم کنند، اگر نفت را به فرآورده های نفتی و بنزین تبدیل می کردیم علاوه بر اینکه از واردات بی نیاز می شدیم، تحریم ها نیز نمی توانست اثری بر کشور داشته باشد.

خادمی ادامه داد: افزایش قیمت سوخت بر صدها محصول و کالای مورد استفاده مردم اثر می گذارد لذا باید در کنار افزایش قیمت حامل های انرژی میزان حقوق مردم نیز افزایش بیابد زیرا اقشار آسیب پذیر قادر به پرداخت قیمت های بالای برای حامل های انرژی نیستند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سیستم هوشمند و کارت سوخت ضمن اینکه مشکلاتی را داشت، اما موجب شفاف سازی، کاهش واردات، قاچاق و مصرف سوخت شد و توانستیم در زمینه سوخت، کشور را مدیریت کنیم.

وی توضیح داد: برای بروز رسانی سامانه های هوشمند سوخت در سال 96 نیاز به پرداخت رقم بالایی نبود، اما از زمانی که رها شده اند قطعا در روند فرسودگی قرار گرفته اند و اکنون نیازمند نوسازی و بهسازی هستند.

خادمی افزود: اگر مشکل اشتغال در کشور حل شود و هر ایرانی ماهانه درآمدی بالای 6 میلیون تومان داشته باشد قطعا در این شرایط می توان قیمت بنزین را آزاد و منطقی کرد و با فروش بنزین نیز درآمدزایی برای دولت صورت می گیرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این سوال که کدام یک از سناریوهای افزایش قیمت بنزین در مجلس مورد توجه نمایندگان است، تصریح کرد: افزایش 600 تومانی قیمت سوخت در لایحه ای که دولت برای سال 96 به مجلس آورد عنوان شده بود که مجلس آن را نپذیرفت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه با علم بر این موضوع که باید قیمت سوخت واقعی شود در حال حاضر به نتیجه قطعی برای افزایش قیمت دست نیافته ایم، بیان کرد: هدرفت منابع انرژی در کشور ما بسیار بالاست اما به دلیل وجود تناقضات و عدم تناسب بین افزایش قیمت حامل ها انرژی و حقوق افراد جامعه نمی توانیم به تصمیم نهایی در این خصوص دست پیدا کنیم.

مرتبط با این خبر

  • افزایش قیمت بنزین؛ تحمیل فشار بیشتر به مردم

  • منابع کشور با خام فروشی هدر می روند

  • درآمد سالانه 12 میلیارد دلاری از 6 فاز پارس جنوبی

  • بودجه انرژی های پاک صرف پرداخت حقوق و یارانه می شود

  • امروز نیاز به کارت سوخت احساس نمی شود +صوت

  • سیاست قیمتی تنها راه عملی و تاثیر گذار بر کنترل میزان مصرف بنزین است

  • توجه به بخش خصوصی، شرط عبور از اقتصاد نفتی است

  • کمیسیون تلفیق پیشنهاد بنزین دو نرخی را رد کرد +صوت

  • برق اصلی ترین زیرساخت توسعه و رفاه کشوراست

  • رکود مانعی برای جایگزینی درآمدهای مالیاتی به جای نفت است