صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 14:30 به مدت 70 دقیقه

حاتمی یزد تنها راه کاهش شعب بانکی را دسترسی گسترده به اینترنت در سراسر کشور دانست و افزود: تا زمانی که روستاها و شهرهای کوچک به اینترنت دسترسی نداشته باشند استفاده از خدمات الکترونیک بانکی هم ممکن نخواهد بود.

برنامه "گفت وگوی اقتصادی" با موضوع کاهش تعداد شعب بانکها، الزامات و بایدها با حضور دکتر احمد حاتمی یزد کارشناس اقتصادی و مدیرعامل سابق بانک صادرات و تجارت از آنتن رادیو گفت و گو روانه آنتن شد.

حاتمی یزد در این "گفت وگوی اقتصادی" بیان کرد: هر یک از بانک هایی که در طول 20 سال مجوز تأسیس گرفتند به طور متوسط 100 شعبه دارند و اکثر این شعبه ها را در مناطق شهری و صنعتی مرفه و پولدار کشور ایجاد کرده اند.

وی افزود: در گذشته برخی بانکها از جمله "بانک کشاورزی" و "بانک رفاه کارگران" باید در مناطق محروم و دورافتاده شعبه می زدند اما امروز در مناطق دورافتاده که مردم نیاز شدیدی به خدمات بانکی دارند شعبه ای وجود ندارد.

مدیرعامل سابق بانک صادرات و تجارت گفت: در حال حاضر نیاز مردم به شعب بانکی همچون گذشته زیاد نیست اما رقابت بانکها با یکدیگر انگیزه تعدد شعب بانکی شده است.

حاتمی یزد با تأکید بر اینکه کاهش شعب بانکی با دستور از بالا و سران قوا محقق نمی شود گفت: سه نهاد اصلی بانک مرکزی، بانکها و وزارت فناوری اطلاعات نقش اساسی و بنیادی در این زمینه دارند که در صورت عدم همکاری این سه نهاد هیچ تغییر در تعداد شعب بانکی ایجاد نخواهد شد.

وی یادآور شد: به عنوان مثال بانک مرکزی با استفاده از تکنولوژی خارجی و ایجاد سیستم های موازی متعدد برای دریافت و پرداخت ها مانند "چکاوک"، "شاپرک" و شبکه شتاب نیاز مشتری به مراجعه به شعبه را کاهش داده است.

مدیرعامل سابق بانک صادرات و تجارت، تنها راه کاهش شعب بانکی را دسترسی به اینترنت گسترده در سراسر کشور دانست و افزود: تا زمانی که روستاها و شهرهای کوچک به اینترنت دسترسی نداشته باشند استفاده از خدمات الکترونیک بانکی هم ممکن نخواهد بود.

این کارشناس اقتصادی درباره علت عدم انگیزه بانکها به کاهش شعب گفت: افزایش صددرصدی قیمت مغازه و مستغلات بانک به عنوان یک درآمد مناسب برای بانک ها محسوب می شود.

وی با اذعان به اینکه هیچ یک از بانکها در ایران اعم از دولتی و خصوصی سرمایه کافی برای اداره امور خود ندارند مطرح کرد: عدم سودآوری بانکها ناشی از تعداد شعب آن ها نیست بلکه به دلیل سوخت شدن تسهیلات آنهاست.

حاتمی یزد با انتقاد از عدم رعایت ضوابط بانکداری در ایران گفت: بانک هایی که تقاضای ایجاد شعب می کنند صرفاً به دنبال سود نیستند بلکه به دنبال سوء استفاده هستند.

این کارشناس اقتصادی متذکر شد: طبق یکی از مواد مهم "قانون پولی و بانکی کشور" هیچ بانکی نمی تواند بیشتر از 30 درصد سرمایه خود، مستغلات داشته باشد اما همه بانکهای کشور بیشتر از این میزان مستغلات دارند.

وی با انتقاد از اینکه خدمات بانکداری در ایران از همان سال 1314 تاکنون رایگان بوده و همچنان هیچ هزینه ای برای نگهداری پول و خدمات از مشتریان دریافت نمی شود گفت: این درحالیست که برای حساب داشتن در یک بانک خارجی باید ماهانه شارژ بپردازیم حتی اگر هیچ تراکنشی هم نداشته باشیم.

حاتمی یزد در ادامه این مطلب اظهار کرد: بانکها به دلیل عدم آمادگی جامعه برای پرداخت هزینه خدمات بانکی، به سوی تفاوت سود تسهیلات سپرده روی آورده اند.

مدیرعامل سابق بانک صادرات و تجارت در خاتمه توسعه اینترنت، مدیریت نیروی انسانی و استفاده از قوانین بازنشستگی را از جمله راهکارهای کاهش وابستگی مشتریان به شعب بانکی عنوان کرد و افزود: نیروی انسانی مانع کاهش شعب بانکی نیست چراکه تعداد زیادی از این کارمندان هر سال بازنشسته می شود لذا بهتر است به جای توجه به کمیت، به کیفیت استخدام های جدید توجه شود.

مرتبط با این خبر

  • ادغام فوری بانکها به منظور سرمایه گذاری در حوزه الکترونیک

  • قطع ارتباط بانکی موجب عدم ورود ارز صادراتی به کشور شده است

  • استقلال بانک مرکزی عامل کلیدی در تک نرخی شدن ارز است

  • بانک مرکزی باید از سیاست بازی جدا شود

  • بانکداری مستقل؛ مفهومی که همچنان مغفول مانده

  • استقلال بانک مرکزی در گرو هنر همتی و سعه صدر روحانی است

  • عدم استقلال بانک مرکزی سد راه مبادله تجاری با چین و ترکیه

  • مشتریان می توانند با یک حساب در چندین بانک ترنور مالی داشته باشند

  • شایعه ربوی بودن نظام بانکی صحت دارد

  • ساماندهی بانک ها در شرایط فعلی با افزایش سرمایه میسر می شود