گفت و گوی اقتصادی شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 14:30 به مدت 70 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي اقتصادي

رئیس بسیج عشایر استان تهران: سالانه 500 تن پشم دام عشایر خاکستر می‌شود

اردستانی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: سالانه حدود 500 تا هزار تن پشم دام عشایر به دلیل عدم استفاده از آن‌ها آتش زده می‌شوند.

1399/07/16
|
07:46
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، علی اکبر اردستانی، رئیس بسیج عشایر استان تهران در مصاحبه با برنامه «گفتگوی اقتصادی» درمورد سهم عشایر در توسعه اقتصاد روستاها گفت: اگر دولت از جامعه عشایر حمایت کند ما قطعاً پیشرفت خوبی خواهیم کرد، اما متأسفانه هم اکنون حمایتی از پرورش دام سبک کشورمان نمی‌شود.

وی با اشاره به وجود یک میلیون و 200 رأس دام سبک در کشور گفت: وقتی حمایتی از نهاده‌های دامی نمی‌شود جوانان روستایی هم به شهرها مهاجرت می‌کنند و در صورت ادامه این روند قطعاً در آینده‌ای نه چندان دور باید عکس گوسفندان را به بچه‌هایمان نشان دهیم.

رئیس بسیج عشایر استان تهران فرهنگ سازی و اشتغالزایی در روستاها را دو راهکار مهم برای جلوگیری از مهاجرت جوانان روستایی به شهرها عنوان کرد و گفت: سالانه حدود 500 تا هزار تن پشم دام عشایر آتش زده می‌شود به دلیل اینکه هیچ استفاده‌ای از آن‌ها نمی‌شود و نتیجه آن هم تعطیلی ریسندگی و بافندگی شده است.

اردستانی همچنین در بخش دیگر از تردد ماشین‌های آفرود در نقاط سرسبز منطقه ییلاقی لار انتقاد و اظهار کرد: این مسئله عشایر منطقه را به دردسر انداخته است.

وی از مسئولان ذیربط درخواست کرد که با برگزاری طرح سیاه چادر توسط عشایر استان تهران و عرضه انواع و اقسام صنایع دستی و محصولات لبنی موافقت کنند، چراکه برگزاری این سیاه چادرها منجر به رونق صنایع دستی و مواد لبنی عشایر و کوتاه شدن دست دلالان خواهد شد.

رئیس بسیج عشایر استان یادآور شد: ما در سال قبل طی امضای تفاهم نامه‌ای با بسیج سازندگی تعدادی حمام، خانه عالم در روستا و مناطق عشایری احداث کردیم و 38 کیلومتر جاده عشایری هم در نقطه سیاه کوه ورامین توسط قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء ساخته شد.

اردستانی تأمین امنیت پایدار عشایر در بخش کوچ و تولید را از جمله اقدامات بسیج عشایری برشمرد و گفت: 90 کارآموز گلیم بافی در سال گذشته مجوز تولید گرفتند و هنوز هم به تولیدات خود ادامه می‌دهند اما مشکل اصلی ما بازار فروش این محصولات است.

در ادامه، دکتر احمد قاسمی، رئیس هلدینگ کسب و کار کشور، فعالیت تولیدی عشایر را فرصت بزرگ اقتصادی خواند و گفت: ما برای محصولات عشایر اعم از صنایع دستی و محصولات کشاورزی و دامی باید مدلی از بازاریابی داخلی و بین المللی را تعریف کنیم.

وی بخشی از تحقق این مهم را بر عهده سازمان متولی امور عشایر دانست و افزود: سازمان‌ها، کارخانه‌ها و شرکت‌های تعاونی استان‌ها می‌توانند بخش بازاریابی و فروش محصولات عشایر را بر عهده بگیرند.

این کارشناس اقتصادی با اذعان به ضعف شدید در بازاریابی محصولات عشایر گفت: در حال حاضر 98 درصد نیاز ما به پشم و نخ کشور واردات می‌شود درحالیکه صددرصد نیاز در داخل کشورمان موجود است که این به ضعف در بازاریابی و نبود بانک اطلاعاتی جامع برمی گردد.

قاسمی مطرح کرد: ما باید شرکت‌ها و موسساتی را ایجاد کنیم تا ضمن خدمت رسانی به عشایر بحث بازاریابی محصولات این جامعه را نیز دنبال کنند.

وی با تأکید بر اینکه راه اندازی یک مغازه، سیاه چادر یا فروشگاه الزاماً به معنای بازاریابی نیست گفت: راه صحیح فروش یک محصول، استفاده از دانش علمی بازاریابی (انطباق تولید محصولات با نیاز مشتریان) است.

رئیس هلدینگ کسب و کار کشور راه اندازی بازار مجازی تخصصی و بازار شبکه‌ای را برای عرضه محصولات روستایی ضروری برشمرد و گفت: اگر اصول علمی بازاریابی رعایت نشود محصولات هم به فروش نمی‌رسند.

دسترسی سریع
گفت و گوی اقتصادی