صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

استاد دانشگاه برق دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه کارهای تحقیقاتی همیشه باید به صورت هسته ای و با حضور تعدادی دانشجو یا دانشمند در کنار هم انجام شود، گفت: وجود هسته های متمرکز تیمی در کارهای تحقیقاتی یک الگوی جهانی است.

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع ضرورت تشکیل تیم های تحقیقات جمعی در دانشگاه ها و با حضور دکتر محسن کلانتر استاد دانشگاه برق دانشگاه علم و صنعت به روی آنتن رفت.

محسن کلانتر در آغاز با بیان اینکه کارهای تحقیقاتی همیشه باید به صورت هسته ای و با حضور تعدادی دانشجو یا دانشمند در کنار هم انجام شود، گفت: وجود هسته های متمرکز تیمی در کارهای تحقیقاتی یک الگوی جهانی است و در حقیقت این فعالیت ها به صورت زنجیروار و با حضور افرادی صنعتی و تخصصی انجام می شود.

وی ضمن اشاره به انجام کارهای تحقیقاتی به صورت تیمی در دانشگاه های ایران، اظهار داشت: در زمان هایی که کارهای تحقیقاتی انجام می دهم، وقتی چند دانشجوی تحصیلات تکمیلی حضور دارند و تیمی کار می کنیم، می توانیم تحول بهتری را ایجاد کنیم تا اینکه بخواهیم هر کدام از این دانشجویان را به دنبال یک پروژه جدا بفرستیم.

وی تصریح کرد: بدون تردید تحقیقات باید تیمی باشد و هسته های یک تیم تحقیقاتی باید بر موضوع متمرکز باشند. اگر موانع و چالشی برای انجام کارهای تیمی در امر تحقیقاتی و پژوهشی به وجود می آید باید آن ها را به حداقل ممکن برسانیم.

استاد دانشگاه برق دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با رادیو گفت و گو با تاکید بر اینکه یکی از ویژگی های دانشگاه های فنی این است، محصولاتی که تولید می کند باید کاربردی باشد تا بتوان در سطح کشور پیاده سازی کرد، گفت: اگر بتوانیم صنعت را وارد دانشگاه ها کنیم و حمایت صنایع را از دانشجویان و دانشگاهیان جهت کارهای تحقیقاتی دریافت کنیم، می توانیم شاهد فعالیت های تحقیقاتی مثمر ثمر تیمی که به یک محصول مهم ختم می شود، باشیم. این مهم، مشابه الگوی دانشگاه های علوم پزشکی کشور است زیرا در این دانشگاه ها شاهد هستیم، بخش آموزش درصدی از کار را جلو می برد و نتیجه این فعالیت ها را نیز به صورت مثبت مشاهده می کنیم.

وی بیان کرد: باید سازمان ها را به گونه ای با دانشگاه ها درگیر کنیم که بتوانیم کارهای تحقیقاتی تیمی انجام دهیم زیرا بدون تردید این فعالیت می تواند به رشد جایگاه علمی و فناوری در دانشگاه ها و به طور ویژه در صنعت منجر شود و نمونه موفق آن را در دانشگاه های علوم پزشکی مشاهده کرده ایم.

مرتبط با این خبر

  • کاربرد فناوری نانو در صنعت آب کشور

  • مشاغل جایگزین کشاورزی در جذب روستاییان ناموفق بوده است

  • مشاغل جایگزین کشاورزی حتما باید غیر آب بر باشند

  • توریسم روستایی، ایجاد اشتغال و جایگزینی برای کشاورزی

  • اشتغال‌زایی جایگزین بخش کشاورزی در گفت و گوی علمی

  • نظام های لازم برای اداره بخش کشاورزی به درستی طراحی نشده اند

  • سلامت دیجیتال را در گفت و گوی علمی جستجو کنید

  • 97 درصد از بخش کشاورزی در ایران خصوصی است

  • اشتغال تحصیلکرده های بخش کشاورزی در گرو کوچک سازی دولت است

  • اثربخشی اساتید به دلیل محدودیت ها در بخش تحقیقات بالا نیست