صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

مدیر عامل سابق شرکت سایپا درباره اثرات صنعت خودرو در حوزه رونق تولید ملی بیان کرد: این صنعت برای کشور اشتغال ایجاد می کند و باعث چرخش و حرکت 60 صنعت دیگر در کشور می شود زیرا به ازای تولید هر خودرو، سه شغل ایجاد می شود.

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع رونق تولید در صنعت با تاکید بر صنعت خودرو؛ چالش ها و فرصت ها و با حضور سعید مدنی مدیر عامل سابق شرکت های سایپا، پارس خودرو و سازه گستر به روی آنتن رفت.

سعید مدنی در آغاز با تصریح بر اینکه در حال حاضر در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم، گفت: چنین شرایطی را آلمان پس از جنگ جهانی دوم داشت اما با اقتصاد ریاضتی، این کشور توانست ظرف ده سال مجددا روی پای خودش بایستد زیرا به عنوان مثال آن ها تلویزیون های رنگی تولید و صادر می کردند اما خودشان از تلویزیون های سیاه و سفید استفاده می کردند تا سود آن به کشور برسد.

مدیر عامل سابق شرکت سایپا به اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و اظهار داشت: امروز در حالی از اقتصاد مقاومتی سخن می گوییم که برای ملت ایران شاخصی را تعیین نکرده ایم تا به چه شکلی اقتصاد مقاومتی را در کشور پیاده کنیم. در اقتصاد مقاومتی برای رونق تولید و صنعت، نیاز داریم یک دستورالعمل در سطح خانواده، بنگاه اقتصادی، شهر و کشور نوشته شود تا همه برای اجرای آن ملزم باشند.
حقیقت آن است یکی از دلایلی که در چند سال گذشته در اجرای شعارهای سال موفق نبوده ایم، نداشتن یک دستورالعمل برای مردم بوده است.

مدیر عامل سابق شرکت پارس خودرو در گفتگو با رادیو گفت و گو با تصریح بر اینکه بر خلاف برخی نظریات، صنعت خودرو در ایران وجود دارد، گفت: در 12 سال گذشته حتی در زمینه طراحی و تحقیقات بر خودروهای جدید نیز تجربه زیادی پیدا کرده ایم هر چند همچنان این بخش از حلقه های مفقوده صنعت خودرو محسوب می شود و به اندازه کافی رشد نداشته ایم.

وی افزود: مونتاژ در صنعت خودرو خیلی خوب انجام می شود و خطوط تولید و جوشکاری بدنه را به راحتی می توانیم انجام دهیم و این بدان معنا است برای احداث یک کارخانه خودروسازی هیچ مشکلی نداریم. نقطه ضعف صنعت خودروسازی، مربوط به تحقیقات و طراحی است که با وجود کارهایی که صورت گرفته است، اما روند آن در صنعت خودرسازی کشور بسیار کند است.

مدیر عامل سابق شرکت سازه گستر درباره علل کند بودن فعالیت های تحقیقاتی در صنعت خودرو بیان کرد: اعتماد به نفس کافی در این حوزه وجود ندارد و پروژه هایمان خیلی زمان می برد. به عنوان مثال پروژه خودرویی مانند تیبا سال 79 شروع و قرار بود دو سال به تولید برسد اما به حدی طولانی شد که آن مدل عملا در دنیا از رده خارج شد.

وی تصریح کرد: اگر نقطه ضعف ها و حلقه های مفقوده صنعت خودروسازی را برطرف کنیم صاحب خودروسازی خواهیم بود، کما اینکه در سال 90 در صنعت خودروسازی، در رده 13 خودروسازی جهان قرار گرفتیم.

سعید مدنی درباره اثرات صنعت خودرو در حوزه رونق تولید ملی بیان کرد: این صنعت برای کشور اشتغال ایجاد می کند و باعث چرخش و حرکت 60 صنعت دیگر در کشور می شود زیرا به ازای تولید هر خودرو، سه شغل ایجاد می شود.

مرتبط با این خبر

  • پشنهاد مجلس، کاهش 2 تا 5 درصد مالیات بر تولید است

  • ایران را باید به گارگاه تولیدی تبدیل کنیم

  • حمایت از تولید داخل، نیازمند رقابت پذیر کردن تولیدات است

  • رشد تولید در فضای گلخانه ای اشتباه است

  • شناخت الگوهای فرهنگی کهن؛ گامی در جهت رونق تولید

  • تفکیک یا ادغام وزارت صمت مسئله ای دسته چندم و فاقد اولویت است +صوت

  • کالای ایرانی بخرید تا شعار سال محقق شود

  • خروج دولت از تصدی گری باعث رونق تولید ملی می شود

  • معضل بزرگ اشتغال عدم وجود سامانه جامع اطلاعاتی است

  • قوانین کشور به نفع دلالان و به ضرر تولیدکنندگان