صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

مدیر امور پژوهش دانشگاه علم و صنعت ورود به بازی رتبه بندی را مضر دانست و گفت: ملاک رتبه بندی دانشگاه های داخلی مشابه کشور چین بوده که این روش اشتباه است

منصور سلطانی در برنامه «گفت و گوی علمی» ضمن تاکید بر ضرورت ورود به نظام رتبه بندی دانشگاه ها، در عین حال ورود به بازی رتبه بندی را مضر دانست و گفت: اگر رسالت دانشگاه هدف اصلی باشد و رتبه بندی در کنار این رسالت تعریف شود، این موضوع می تواند مثمر ثمر باشد، اما اگر همه هم و غم مسئولین دانشگاه این باشد که رتبه دانشگاه را به نحوی ارتقاء دهند، این یک جهت گیری اشتباهی است که منجر به هدر رفت منابع می شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر دانشگاه هایی وجود دارند که جهت گیری آن ها فقط ارتقاء رتبه بندی است و در عمل شاهد افزایش کیفیت در حوزه های علمی نیستیم که این موضوع مشکل زا است. البته همانطور که گفته شد، قطعا باید به نظام های رتبه بندی جهانی نگاه کنیم اما نباید وارد بازی رتبه بندی شویم که اگر چنین شود، وارد یک چرخه اشتباه می شویم.

مدیر امور پژوهش دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با رادیو گفت و گو با تاکید بر اینکه نباید هدف گذاری دانشگاه ها، صرفا ارتقاء رتبه بندی باشد، گفت: در دانشگاه های توسعه یافته، هدف صرفا ارتقاء رتبه بندی نیست و هدف اصلی و نخست، انجام رسالت تعیین شده برای دانشگاه و در کنار این رسالت، می توان رتبه دانشگاهی را نیز ارتقاء داد.

وی با تاکید بر اینکه نباید برنامه ریزی دانشگاه، ارتقاء رتبه بندی باشد، به نظام های رتبه بندی و شاخص های آن ها اشاره کرد و اظهار داشت: آموزش، پژوهش، استناد، وجه بین المللی و درآمد صنعتی از جمله شاخص هایی است که در رتبه بندی نظام های بین المللی مورد توجه است و این ویژگی ها باید در راستای رسالت و هدف اصلی دانشگاه قرار گیرد.

سلطانی اشاره کرد: در کشورهای توسعه یافته که نظام رتبه بندی پیاده می شود، بر اساس شاخص های ملی این کار انجام می شود و هر آنچه از نظر ملی به نفع خودشان است را در شاخص های رتبه بندی دانشگاه ها قرار می دهند. متاسفانه در نظام رتبه بندی داخلی کشور، همان ملاک هایی قرار داده شده است که مثلا در کشور چین قرار دارد درحالیکه منافع ملی و شرایط مختلف، باید در این نظام رتبه بندی در نظر گرفته شود و نمی توان در این زمینه، از روی یک نظام دیگر کپی کرد.

مرتبط با این خبر

  • دانشگاه های ایران فاقد نظام رتبه بندی هستند

  • بسیاری دانشگاه های کشور از فقدان آزمایشگاه استاندارد رنج می برند

  • تجهیزات آزمایشگاهی؛ ایجاد نوآوری و ارتقاء رتبه دانشگاه ها

  • دانشگاه ها خود را به مقالات محدود کرده‌اند

  • سنجش کیفیت عملکرد نظام های آموزشی، هدف اصلی سیستم های رتبه بندی

  • نظام رتبه بندی، در استخدام، ادامه تحصیل دانشجو و اعلام پذیرش تاثیرگذار است

  • رتبه بندی دانشگاه ها بر اساس نیازهای کشور، منتج به تامین نیازها خواهد شد

  • مجلس به دنبال بالابردن سطح آموزش راهنمایان گردشگری است

  • ضرورت برنامه ریزی جامع در حوزه گردشگری توسط مسئولان

  • اهمیت کلاس های بازآموزی در بالابردن سطح راهنمایان گردشگری