صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

هادوی با بیان اینکه آمایش آموزش عالی باید بر اساس ماموریت محوری صورت بگیردگفت:در قسمت های مختلف کشور و در مناطق جغرافیایی گوناگون،نیازهای مختلفی در حوزه آموزش، پرورش و کارآفرینی داریم و باید بر اساس این نیازها، آمایش آموزش عالی صورت بگیرد.

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع پیگیری تفویض اختیارات وزارت علوم به دانشگاه ها در خصوص آمایش سرزمین و ماموریت گرا شدن دانشگاه ها و با حضور دکتر محمدمهدی هادوی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس به روی آنتن رفت.

هادوی با بیان اینکه آمایش آموزش عالی باید بر اساس ماموریت محوری صورت بگیرد، عنوان کرد: در قسمت های مختلف کشور و در مناطق جغرافیایی گوناگون، نیازهای مختلفی در حوزه آموزش، پرورش و کارآفرینی داریم و باید بر اساس این نیازها، آمایش آموزش عالی صورت بگیرد و رشته های دانشگاهی توزیع شوند.

وی اضافه کرد: وقتی نسل سوم دانشگاه ها و چهارم که کارآفرین هستند، مطرح می شوند، دانشگاه ها و تربیت نیروی انسانی باید بر اساس نیاز مناطق باشد زیرا قطعا نیازی که در سیستان و بلوچستان وجود دارد با نیاز در خوزستان و مشهد خیلی متفاوت است. ماموریت دانشگاه ها و پژوهشگاه ها بسته به اینکه در چه منطقه ای قرار است مسئولیت ایفا کنند، متفاوت خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس به الگوی اجرا شده در وزارت بهداشت برای دانشگاه های خود اشاره کرد و بیان داشت: صرف اینکه چند استان را یکی کنیم و به آن ها ماموریت مشترک دهیم، نمی توانیم ادعا کنیم آمایش سرزمینی انجام شده است. زمانی این شیوه می تواند موثر باشد که استان هایی که در یک گروه قرار دارند، نیازهای آموزشی و پژوهشی و همچنین کارآفرینی شان با یکدیگر هم سنخ باشند و در نتیجه می توانند با یکدیگر کار کنند.

وی تاکید کرد: در آمایش سرزمینی ماموریت های مشخص و پژوهشگاه ها ایجاد می شود که این ماموریت ها نباید تحمیلی و از سوی وزارت علوم ابلاغ شود بلکه این ماموریت ها بر اساس نیازهای منطقه ایجاد می شود. به جای آنکه در یک مرکز بنشینیم و به دانشگاه ها ابلاغ کنیم، مسئولین استانی نیازهای خودشان را به دانشگاه های استان اعلام کنند و دانشگاه ها نیز نیازهای آن استان را برطرف می کنند. وقتی چنین دسته بندی صورت گرفت، آمایش سرزمینی در آموزش عالی انجام می شود.

هادوی درباره آمایش سرزمینی در آموزش عالی متذکر شد: در این حوزه مسئولیت آموزش، پرورش، پژوهش، کارآفرینی و حتی فرهنگ بر عهده دانشگاه ها قرار می گیرد و در حقیقت دانشگاه ها و پژوهشگاه های منطقه باید جوابگوی نیازها در این حوزه ها باشند.

مرتبط با این خبر

  • تجهیزات آزمایشگاهی؛ ایجاد نوآوری و ارتقاء رتبه دانشگاه ها

  • ضرورت اثرگذاری معدل در ورود به دانشگاه

  • مقالات دانشگاه گره ای از صنعت باز نمی کند

  • استیضاح وزیر علوم در سایه ارتباط ضعیف صنعت با دانشگاه

  • ارتباط سیستماتیک بین دانشگاه ها و صنعت با آیین نامه حل نمی شود

  • ارتباط دانشگاه و صنعت درست پایه گذاری نشده است

  • دانشگاه ها در ایران فقط رفع تکلیف می کنند

  • عدم تربیت نیروهای متخصص یکی از مشکلات حوزه آموزش عالی است

  • کاربردی شدن رساله و پایان نامه ، یک چالش در کشور است

  • با سوق یارانه ها به مقطع کاردانی، نیاز کشور به کاردان فنی مرتفع خواهد شد