صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

امیر رضا اصنافی با بیان اینکه آموزش و پژوهش شانه به شانه یکدیگرند و نه سایه به سایه، تصریح کرد: کسی که دارد پژوهش می کند در یک مرحله ای نیاز به آموزش دارد ولی به این معنا نیست که مثلا فلان پژوهشگاه مستقیما وارد پروسه جذب دانشجو شود.

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع نقش پژوهشگاه ها در نظام آموزش عالی کشور و با حضور دکتر امیر رضا اصنافی عضو هیئت دانشگاه شهید بهشتی به روی آنتن رفت.

امیر رضا اصنافی با اشاره اینکه در نظام آموزش عالی دو مسئله آموزش و نقش پژوهش از اهمیت زیادی برخوردارند، گفت: چگونگی استفاده این دو در نظام آموزش عالی و بعد دانشگاه ما در چه مرحله ای قرار دارد تا بتواند آن ها را به جامعه منتقل کند، از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین در این میان حلقه هایی وجود دارند که می توانند نقش های آموزشی و پژوهشی دانشگاه را در نسل های مختلفی که دانشگاه ها پشت سر گذاشتند، ایجاد کنند.

وی افزود: روزگاری در دانشگاه ها صرفا آموزش به دانشجویان و ارائه دروس به دانشجویان مطرح بوده و در یک دوره ای بحث هایی مطرح بوده که ما در کنار آن بتوانیم کارهای پژوهشی نیز انجام دهیم.

عضو هیئت دانشگاه شهید بهشتی متذکر شد: نباید فراموش کرد مهاجرت دانشگاه ها از نسل های مختلف یعنی از آموزش صفر به پژوهش یا ترکیبی از اینها یا رفتن به سمت دانشگاهی که اصطلاحا به آن «دانشگاه کار آفرین» گفته شود، ماموریت و رسالت دانشگاه ها این است که بتوانند افرادی را تربیت کنند که هم در حوزه تخصصی خودشان بر روی جامعه اثرات شاخصی را داشته باشند و هم اینکه بتوانند در عرصه پژوهش فعالیتی را داشته باشند که منجر به محصولی شود که در حوزه علوم انسانی منجر به یک تئوری اثرگذار شود و در حوزه علوم فنی و مهندسی منجر به یک محصولی شود که در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و جنبه های دیگر بتواند اثرش را در جامعه نشان دهد و زمینه ای را فراهم کند که آن نیرویی که دارد وارد دانشگاه می شود و آموزش می گیرد نیروی خلاقی باشد که بتواند روی پای خودش بایستد و در قالب کاری خلاقانه و تخصصی که دارد فرد کارآفرین باشد.

وی افزود: رسالت اصلی دانشگاه به عنوان فضای عالی آموزشی و پژوهشی این نباشد که بخواهد موقعیت شغلی را به طور مستقیم برای یک دانشجو فراهم کند ولی می تواند زمینه هایی را ایجاد کند که دانشجویان و افرادی که وارد آن فضا می شوند در نهایت خودشان بتوانند دست به فعالیت های خلاقانه بزند.

اصنافی اظهار کرد: در نسل جدید دانشگاه ها که به عنوان دانشگاه های کار آفرین مطرح می شود دانشجویان باید بتوانند اثرات خودشان را با تلفیق کردن آموزش، پژوهش و تشخیص نیاز جامعه داشته باشند.

وی با بیان اینکه آموزش و پژوهش دو موضوعی هستند که شانه به شانه یکدیگرند و نه سایه به سایه، تصریح کرد: کسی که دارد پژوهش می کند در یک مرحله ای نیاز به آموزش دارد ولی به این معنا نیست که مثلا فلان پژوهشگاه مستقیما وارد پروسه جذب دانشجو شود.

عضو هیئت دانشگاه شهید بهشتی متذکر شد: اگر قرار باشد ما 18 پژوهشگاه داشته باشیم و تعداد فراوانی دانشگاه، پس باید جایی باشد که برای اینها یک سیاست کلی تعریف کند و ماموریت هریک را مشخص و تبیین کند که در چه راستایی حرکت کنند و نقاط افتراق کاملا مشترک شود. و از آن ها خواسته شود که نوع ماموریت و پروژه های خود را مطرح کنند تا در قبال کاری که می خواهند انجام دهند برایشان بودجه تعریف کنند.

وی با اظهار به اینکه اگر قرار باشد نهادهای موازی داشته باشیم که عین همدیگر و همطراز و مشابه همدیگر دارند کار می کنند حاصلش جز هدر رفتن انرژی، زمان، هزینه و نیروی انسانی نخواهد بود، گفت: گاهی اوقات نامی از خیلی پژوهشگاه ها نیست چون بروندادی ندارند و دچار روزمرگی هستند و ماموریت شفافی را ندارند و دانشگاه ها دارند کار آن ها را به دوش می کشند و از جامعه سوال نکردند که چه چیزی نیاز دارید که ما راجع به آن پژوهش کنیم و راهکار ارائه کنیم.

مرتبط با این خبر

  • رصد ظرفیت های دانشگاهی باید بر اساس اصول آمایش سرزمینی صورت بگیرد

  • عقب نشینی دولت از دانشگاه ها، یکی از نکات مثبت سند آمایش آموزش عالی

  • نرخ بیکاری فارغ التحصیلان در ایران 20 درصد است

  • فارغ التحصیل دانشگاهی به دلیل نبود مهارت، جذب بازار کار نمی شود

  • تدوین و به روز رسانی برنامه درسی دانشگاه‌ها باید متناسب با بازار کشور باشد

  • توسعه رشته های دانشگاه ها در ایران متناسب با نیازهای کشور نیست

  • ضرورت تغییر سیاست‌های وزارت علوم برای ارائه رشته های متناسب با نیاز جامعه

  • لزوم تسهیل در فرآیند بازنگری و تدوین برنامه های درسی

  • رشته های دانشگاهی برای بقای خود نیاز به ارتقاء و تجدید نظر دارند

  • آمایش آموزش عالی پیش نیاز رسیدن به دانشگاه پویاست