گفت وگوی علمی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي علمي

دبیر انجمن علمی مدیریت تكنولوژی دانشگاه علوم و تحقیقات: در چشم انداز سند ملی نخبگان توجه بر نخبگی است و نه حل مسائل

محمد امین ملکیان با اشاره به اینکه سند ملی نخبگان از اساس نیاز به اصلاح دارد گفت: وقتی چشم انداز سند را نگاه می کنیم می بینیم به جای اینکه تمرکز بر حل مسئله باشد بیشتر تمرکز بر نخبگی است.

1398/09/20
|
15:31
|

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع به روزرسانی سند ملی نخبگان و با حضور محمد امین ملکیان دانشجوی دکترای مدیریت تکنولوژی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات و دبیر علمی انجمن علمی مدیریت تکنولوژی دانشگاه علوم و تحقیقات و دکتر حمید یزدانیان مشاور رئیس و دبیر درآمدزایی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور به روی آنتن رفت.

محمد امین ملکیان با اشاره به اینکه سند ملی نخبگان از اساس نیاز به اصلاح دارد توضیح داد: اگر فرض را بر این بگیریم که تعریف نخبگی را پذیرفته ایم وقتی چشم انداز سند را نگاه می کنیم می بینیم به جای اینکه تمرکز بر حل مسئله باشد بیشتر تمرکز بر نخبگی است.

وی افزود: حتی در چشم انداز آمده که «فرصت رشد و شکوفایی حداکثری بر پایه تنوع استعدادها». این فرصت حداکثری که در چشم انداز مطرح شده در تضاد فرآیند اجرایی است که دارد انجام می شود.

دبیر علمی انجمن علمی مدیریت تکنولوژی دانشگاه علوم و تحقیقات با ذکر این نکته که در نخبگی بحث فردگرایی پیش می آید و مشکل تیم سازی وجود دارد، افزود: به همین علت خیلی از طرح ها نتیجه لازم را نمی گیرد به اعتقاد بنده بنیاد نخبگان به جای پول پاشی باید همسو سازی کند.

در ادامه حمید یزدانیان با بیان اینکه در سند ملی نخبگان به خوبی جوانب و زوایای مختلف دیده شده است، در عین حال گفت: ولیکن در این سند که در سال 1391 تهیه شده، آیین نامه اجرایی بندهایی از آن عملا تعریف نشده است مثلا در بندی نوشته ظرف 6 ماه آینده و در جایی دیگر می گوید ظرف 9 ماه آینده آیین نامه اجرایی اش تعریف و تهیه شود اما هر چه بررسی کردم آیین نامه اجرایی اش را پیدا نکردم. باید آیین نامه اجرایی باشد تا اجرا کنیم و بعد نظارت لازم صورت بگیرد و مطالبه ها انجام شود.

وی با اشاره به دانشگاه های فنی و حرفه ای اظهار کرد: ما در دانشگاه فنی و حرفه ای به صورت مهارتی عمل می کنیم. در دانشگاه های دنیا بیش از50 درصد فارغ التحصیلان دانشگاه ها از جنس مهارتی هستند ولی در کشور ما حدود 20 درصد فارغ التحصیل مهارتی داریم و خیلی عقب هستیم.

مشاور رئیس و دبیر درآمدزایی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور متذکر شد: مسیر نخبگی فردی که در دانشگاه فنی و حرفه ای مهارت آموزی می بیند کجاست؟ ما این ها را ندیده ایم. متاسفانه نخبگان را در ارائه مقالات علمی می بینیم و نه داشتن مهارت. دانشگاه فنی و حرفه ای با 200 هزار دانشجو کسی را نمی شناسم که توانسته باشد گواهی نخبگی را بگیرد. صرفا تکیه کردیم بر مقالات و تدریس و اکتشافات.

وی افزود: در شناسایی نخبگان و در زمینه سازی برای اثرگذاری ضعیف عمل شده است. از فرمانداران و استانداران کشور وقتی پرسیده شود چند جلسه با نخبگان شان داشته اند این جلسات خیلی کم و یا اصلا نبوده است.

یزدانیان از استفاده نکردن ظرفیت نخبگان در پست های مدیریتی گفت و اظهار کرد: در مدیریت منابع انسانی بحث چرخش شغلی را داریم. یک نفر وقتی چندین سال در یک جایی می ماند همه ابتکار و خلاقیتش را به کار می برد و باید کنار برود تا فردی با خلاقیت جدیدی روی کار بیاید.

دسترسی سریع
گفت و گوی علمی