صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

دل آرا جعفری با بیان اینکه دانش آموزان با IQ بالا می توانند از دانش آموزان با IQ پایین تر موضوعات مختلفی یاد بگیرند، از تنوع مدارس در ایران انتقاد کرد و گفت: تحصیل این دانش آموزان در کنار هم باعث می شود آنها زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند.

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع فرصت ها و چالش های تنوع مدارس در آموزش و پرورش و با حضور دکتر دل آرا جعفری عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان به روی آنتن رفت.

دل آرا جعفری در آغاز از تنوع زیاد مدارس در ایران گفت و اظهار کرد: تعدادی از مدارس در قانون عنوان شده اند که مدارس دولتی، غیر انتفاعی، هیئت امنایی و نمونه دولتی از جمله آنها هستند. همچنین در کنار این مدارس، مدارس استثنایی، مدارس خاص ورزشی مانند مدارس فوتبال نیز فعالیت می کنند. بنابراین از نظر تنوع مکان های آموزشی و مدارس، ایران گستردگی بسیار زیادی دارد و این مسئله سبب تنوع در هزینه ها و خدمات نیز شده است.

وی بیان کرد: مدارس در ایران بر اساس نوع آموزشی که ارائه می دهند و هدفی که برای خود تعریف کرده اند، خروجی های گوناگونی نیز دارند و برای دانش آموزانی که از این مدارس فارغ التحصیل می شوند، کارایی های مختلفی تعریف می کنند تا بتوانند نتایج خوبی از کار آموزشی خودشان داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان درباره وضعیت کشورهای توسعه یافته در زمینه تنوع مدارس اظهار کرد: کشورهایی که در زمینه سرانه آموزشی خود حرفی برای گفتن دارند، در تنوع مدارس اندک هستند و به عنوان مثال در ایران برای استعدادهای درخشان، مدرسه وجود دارد اما در ژاپن و یا در کشورهای دیگر همچون فنلاند که از نظر آموزشی، توسعه یافته هستند، چنین مدارسی را مشاهده نمی کنید.

وی با تاکید بر اینکه دانش آموزان باید در کنار هم یاد بگیرند، اظهار کرد: البته برخی دانش آموزان که از IQ پایین بهره می برند، در مدارس استثنایی درس داده می شوند اما بچه هایی که IQ متوسط دارند، بهتر است در کنار دانش آموزان نخبه درس بخوانند. از لحاظ آموزشی، تربیتی و پرورشی کارشناسان معتقد هستند دانش آموزان با سطح هوشی مختلف، در کنار هم از یکدیگر یاد می گیرند اما وقتی آن ها را از هم جدا می کنیم، آن ها فقط یاد می گیرند که با خودشان ارتباط برقرار کنند و از یکدیگر چیزی یاد نمی گیرند.

جعفری با بیان اینکه دانش آموزان با IQ بالا می توانند از دانش آموزان با IQ پایین تر موضوعات مختلفی را یاد بگیرند، عنوان کرد: تحصیل این دانش آموزان در کنار هم باعث می شود آن ها زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند اما وقتی بین آن ها دیوار بکشیم، این زندگی مسالمت آمیز در جامعه ایجاد نمی شود، ضمن اینکه در کلاس درس راندمان کاری معلم پایین می آید اما وقتی در کلاس چند دانش آموز خلاق وجود داشته باشند، کلاس هدایت خواهد شد و در واقع به معلم در اداره کلاس کمک خواهند کرد.

مرتبط با این خبر

  • زنگ مهر، امسال نیز با حضور رئیس جمهور نواخته می شود

  • سیستم آموزشی کشور نیازمند روش های جدید تدریس است

  • آموزش زبان روسی در مدارس ایران با چالش هایی مواجه است

  • همه مدارس باید به ابزار نمایش فیلم های آموزشی مجهز شوند

  • برنامه های پایگاه های تابستانه مدارس با محوریت شعار سال برگزار می شود

  • شخصیت انسان در دوران کودکی شکل می گیرد

  • معلمین باتجربه باید در مقطع دبستان تدریس کنند

  • خصوصی سازی مدارس زمانی پذیرفته است که اقتصاد مدرسه را مورد توجه قرار دهیم

  • امکانات ورزشی شهرها باید در اختیار مدارس قرار بگیرد

  • تصمیم وزیر جدید آموزش و پرورش فاجعه به بار می آورد!