گفت وگوی علمی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي علمي

حسنعلی ازگلی: دانشگاه های نسل سوم سبب افزایش اشتغال در بخش خصوصی می شوند

ازگلی درباره مزیت های دانشگاه های نسل سوم اظهار کرد: این دانشگاه ها سبب افزایش درصد اشتغال در کشور می شوند و هم اینکه باعث کاهش اشتغال دولتی و افزایش اشتغال خصوصی از طریق ایجاد شرکت های کارآفرین به وسیله هسته های دانشجویی خواهند شد.

1398/11/29
|
10:33
|

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت وگو با موضوع وضعیت دانشگاه های نسل سوم کشور در حمایت از صنعت و تولید و با حضور دکتر کمال محامدپور استاد تمام برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و دکتر حسنعلی ازگلی مدیرکل دفتر مرکزی ارتباط با دانشگاه و صنعت سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به روی آنتن رفت.

حسنعلی ازگلی در آغاز با تصریح بر اینکه دانشگاه های نسل یک بر اساس آموزش شکل گرفتند، عنوان کرد: این دانشگاه ها آموزش های لازم را در قالب درس های تخصصی به دانشجویان عرضه می کردند. از اواسط قرن بیستم دانشگاه ها به سمت نسل دوم تمایل پیدا کردند یعنی دانشگاه ها پژوهش محور بودند و در کنار آموزش، پژوهش های بنیادین و کاربردی را نیز در قالب فعالیت خودشان قرار دادند. طبیعتا دانشگاه های ایران نیز در این سال ها تلاش کردند نسل های جدید را با ایجاد آزمایشگاه ها و کارگاه های تخصصی و شرکت هایی در ذیل دانشگاه، طی کنند و پژوهش محور باشند.

وی در ادامه اظهار کرد: دانشگاه های نسل سوم بر اساس تعریف، دانشگاه های کارآفرین محسوب می شوند یعنی دانشجو ضمن تحصیل در دانشگاه باید فرا بگیرد چگونه با صنعت ارتباط برقرار کند و این صنعت در حوزه های مکانیک و یا هوافضا خلاصه نمی شود و باید تمام جامعه بازار و همچنین علوم انسانی را پوشش دهد تا دانشجویان پس از فارغ التحصیلی به راحتی جذب بازار کار شوند.

مدیرکل دفتر مرکزی ارتباط با دانشگاه و صنعت سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران درباره مزیت های دانشگاه های نسل سوم اظهار داشت: این دانشگاه ها سبب افزایش درصد اشتغال در کشور می شوند و هم اینکه باعث کاهش اشتغال دولتی و افزایش اشتغال خصوصی از طریق ایجاد شرکت های کارآفرین به وسیله هسته های دانشجویی خواهند شد.

وی دانشگاه های نسل سوم را دانشگاه های مشتری مدار توصیف کرد و گفت: اساتید باید مطالب آموزشی را مطابق سلیقه مشتری خودشان که دانشجو است، عرضه کنند تا برای دانشجو جذابیت کافی وجود داشته باشد و صرفا واحدهای تئوری پاس نکند. همچنین این دانشگاه ها با مشتری بیرونی نیز تعامل و ارتباط دارند یعنی بازار کار، اشتغال و سرمایه .

در ادامه کمال محامدپور درباره وضعیت دانشگاه ها گفت: اصولا مرزبندی خاصی وجود ندارد که بگوییم یک دانشگاه در داخل کشور در نسل اول، یا دوم و یا سوم قرار دارد. وقتی می گوییم در دانشگاه های نسل اول، محور آموزش بوده است یعنی سیاست کلان وزارت علوم این بوده است که تولید انبوه در حوزه آموزش صورت بگیرد.

استاد تمام برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره به نظریات مختلف درباره ماهیت و فعالیت دانشگاه ها اظهار کرد: برخی معتقد هستند دانشگاه ها باید آموزش های کلی را ارائه دهند و افراد برای حضور در بازار کار، می توانند پس از دانشگاه مهارت های عملی را بیاموزند.

وی ادامه داد: برخی دیگر نیز معتقد هستند دانشگاه ها باید تخصصی باشند و به عنوان نمونه قبل از انقلاب دانشگاهی با عنوان دانشگاه مهندسی مخابرات وجود داشت و بسیاری از کسانی که در صداوسیما کار می کردند، فارغ التحصیلان آن دانشگاه بودند.

وی با بیان اینکه در نسل سوم دانشگاه ها، موضوع کارآفرینی و نوآوری مطرح شده است، عنوان کرد: در این دانشگاه ها شیوه آموزش و تربیت باید به نحوی باشد که افراد خودشان کارآفرین باشند و منتظر شغل دولتی نباشند و در واقع آموزش ها به نحوی باشد که دانشجو در پایان دوره مهندسی این توانمندی را داشته باشد که یک شرکت را در رشته ای خاص تاسیس کند.

دسترسی سریع
گفت و گوی علمی