گفت وگوی علمی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي علمي

جمالی مطرح كرد: عدم توازن در آموزش عالی؛ نتیجه مدرک محوری

یک مدرس دانشگاه در رابطه با خالی ماندن بیش از 1 میلیون و 500 هزار صندلی خالی در دانشگاه‌ها گفت: سالهاست که مهارت جای خود را به مدرک داده و همین، توسعه نامتوازن در بخش آموزش عالی را رقم زده است.

1400/01/15
|
12:33
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، دکتر محمدرضا جمالی، مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد آموزش عالی درمورد چالش‌های آموزش عالی با صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها با برنامه «گفتگوی علمی» مصاحبه کرد.

جمالی در رابطه با خالی ماندن بیش از 1 میلیون و 500 هزار صندلی خالی در دانشگاه‌های ایران گفت: متاسفانه سالهاست که مهارت جای خود را به مدرک داده و همین مسئله، توسعه نامتوازن در بخش آموزش عالی را رقم زده است.

وی افزود: با توسعه نامتوازن در بخش آموزش عالی، نگاه بلندمدت هم جای خود را به رویکرد کوتاه مدت می‌دهد به این مفهوم که آموزش عالی فقط برای رفع نیازهاست که به جای حل مسئله، صورت مسئله را پاک و منتقل می‌کند.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: ما در برخی رشته‌ها، انباشت نیروهای انسانی تحصیل کرده اما غیرماهر را داریم و از طرف دیگر هم برخی رشته‌های پرطرفدار را داریم و این همان توسعه نامتوازن در امر آموزش عالی است.

جمالی با انتقاد از پولی کردن آموزش عالی به جای تجاری سازی آن گفت: برخی افراد به دنبال رشته تحصیلی هستند که زمینه مهاجرت آن‌ها را فراهم کند و برخی هم دنبال رشته‌ای‌اند که پولساز باشد یعنی به جای اینکه علم و آگاهی و یادگیری محور باشد پول سازی مبنا قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه پولی سازی آموزش عالی، فضای آموزش عالی کشور را نامتوازن کرده گفت: رشته‌های کاردانی ما که کلاً خالی است، رشته‌های کارشناسی نیز در برخی رشته‌ها در حال خالی شدن است و از طرفی اکثریت به سمت کارشناسی ارشد گرایش پیدا کرده‌اند و این یعنی آموزش عالی ما حالت کاریکاتوری پیدا کرده است.

کارشناس ارشد آموزش عالی با تصریح بر سیاست زدگی دانشگاه‌ها در کشور گفت: نباید نگاه سیاسی، جناحی و باندی بر توسعه آموزش عالی حاکم شود.

وی با بیان اینکه موسسان دانشگاه‌های غیرانتفاعی به جای افراد متخصص، عمدتاً از سیاست مداران و افراد سیاست زده یا مدیران گذشته آموزش عالی و مدیران بخشهای مختلف کشور هستند افزود: متاسفانه در حوزه گسترش آموزش عالی هیچ آمایش سرزمینی انجام نشده است.

مدرس دانشگاه مشکلات معیشتی را یکی از علل افزایش شرکت کنندگان داوطلبان خانم در کنکور عنوان کرد و گفت: هرم سنی جمعیت شرکت کنندگان در کنکور به دلیل مشکلات معیشتی و اقتصادی تغییر کرده بطوریکه در حال حاضر 65 درصد داوطلبان کنکور را خانمها تشکیل می‌دهند.

وی ضمن تأکید بر لزوم تغییر ذهنیت جامعه نسبت به مدرک و مقوله علم، توسعه میان رشته ای‌ها را نیز پیشنهاد کرد و گفت: دلیل خالی ماندن بسیاری از صندلی‌های دانشگاه‌ها این است که کاربردی ندارند لذا باید به سمت میان رشته ای‌ها که حل مشکلات اجتماعی، اقتصادی، فکری و سیاسی را به دنبال دارند حرکت کنیم.

جمالی در رابطه با موضوع تغییر کاربری واحدهای آموزش عالی اظهارکرد: تغییر کاربری دانشگاه‌ها از نظر قانونی، حقوقی و شرعی بسیار دشوار است و این موضوع درمورد مدارس هم صدق می‌کند و حل نشدن مشکلات حقوقی آن‌ها باعث بلااستفاده شدن این مدارس شده است.

وی ورود دانشگاه‌ها به بازار سرمایه را ضروی خواند و گفت: برند علمی و جایگاهی و اموال و دارایی‌های برخی دانشگاه‌های ما قابل قیمت گذاری است و استفاده از بازار سرمایه می‌تواند یکی از راهکارهای عبور این دانشگاه‌ها از بحران‌های فعلی و شفاف سازی بیشتر شود.

دسترسی سریع
گفت و گوی علمی