گفت وگوی علمی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي علمي

همتی نژاد در رادیو گفت‌وگو: رسانه‌های نوین، مکمل رسانه‌های مکتوب به شمار می‌روند

یک مستندساز، استفاده از رسانه‌های نوین به عنوان رسانه‌های مکمل در کنار رسانه‌های مکتوب را ضروری و موثر دانست و گفت: این کار ضمن جریان سازی، می‌تواند مخاطبان را هم در تولید محتوا شریک کند.

1400/03/09
|
14:30
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت وگو، دکتر محسن همتی نژاد خبرنگار، مستندساز و فعال رسانه‌ای با برنامه «گفتگوی علمی» درمورد روزنامه نگاری و رسانه‌های مکتوب گفتگو کرد.

همتی نژاد با بیان اینکه سبد مصرف رسانه‌ای مخاطبان تغییر پیدا کرده گفت: رسانه‌های مجازی و دیجیتال، یک نوع هم زیستی را در بین رسانه‌ها به وجود آورده بطوریکه رسانه‌های مکتوب نیز با این فضا هم زیست شده و از این ظرفیت به عنوان رسانه مکمل خود استفاده می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر رسانه‌های مکتوب هم، پیوست‌هایی با خود دارند مانند وبسایت‌ها که اخبار تکمیلی و حتی سرویس عکس و فیلم هم به آن‌ها الصاق شده تا مخاطبان امکانات بهتری را دریافت کنند.

فعال رسانه‌ای درمورد تفاوت‌های روزنامه نگاری سنتی و آنلاین گفت: محتوا و نوع ارتباط با مخاطب در هر یک از این رسانه‌ها متفاوت است مثلاً نمی‌توان حس زیبای ناشی از به دست گرفتن روزنامه را با رسانه‌های غیرمکتوب مقایسه کرد.

همتی نژاد افزود: حس رسانه‌های مکتوب هیچ وقت از بین نمی‌رود اما می‌تواند در سبد مصرف رسانه‌ای مخاطبان تغییراتی را ایجاد کند.

وی درمورد کارکرد رسانه‌های برخط و لحظه‌ای گفت: یکی از ویژگی‌های رسانه‌های برخط این است که کانال ارتباطی خبرهاشان در فضای مجازی خاصیت زمانی و مکانی ندارد و سرعت انتشار و انتقال آن‌ها نیز بسیار بالاست.

این مستندساز با اشاره به اینکه با آمدن رسانه‌های نوین، رسانه‌های مکتوب از بین نمی‌روند گفت: مثلاً دلیل اینکه قدرت رادیو از بقیه رسانه‌ها بالاتر و تأثیرگذارتر است قدرت نویسندگی بالا و قلمی است که توسط خالق محتوا اعمال می‌شود.

همتی نژاد اظهارکرد: درست است که دکه‌های روزنامه فروشی خیلی خلوت تر شده اما همچنان تیتر روزنامه‌های مکتوب با جذابیت بالا در فضای مجازی منتشر می‌شود.

این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه رسانه مکتوب می‌تواند گفتمان نسلی ایجاد کند گفت: وقتی محتوای خوبی تولید کنیم و به ارتباط دیداری و شنیداری هم نزدیک باشد اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

وی درمورد نقش سواد رسانه‌ای در روزنامه نگاری گفت: سواد رسانه‌ای کمک می‌کند تا مخاطب بداند که چیزی را بخواند و چه چیزی را گوش دهد لذا تولیدکننده رسانه‌ای باید اقلیم و سبک زندگی و نیازهای مخاطبان خود را شناسایی و برای آن‌ها تولید محتوا و جریان سازی کند.

همتی نژاد استفاده از رسانه‌های نوین به عنوان رسانه‌های مکمل در کنار رسانه‌های مکتوب را ضروری و موثر دانست و گفت: این کار ضمن جریان سازی، می‌تواند مخاطبان را هم در تولید محتوا شریک کند.

دسترسی سریع
گفت و گوی علمی