صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 13:30 به مدت 60 دقیقه

حریرچی عنوان کرد : افرادی که به مراکز بهداشتی و درمانی و پایگاه های بهداشتی دولتی مراجعه می کنند ، مورد غربالگری درخصوص بیماری های روانی قرار می گیرند و در صورت لزوم به روانپزشک معرفی می شوند.

برنامه " گفت و گوی اجتماعی " با موضوع ریشه های اجتماعی بیماری های روانی در جوامع امروزی و نقش نهادها در پیشگیری و کاهش این بیماری ها در ارتباط تلفنی با دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت و دکتر عباس حاج آقالو ، مدیرکل سابق آموزشهای عمومی وزارت آموزش و پرورش و معاون سابق دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ایران روانه آنتن شد.

ایرج حریرچی در آغاز ، اقدامات وزارت بهداشت برای مقابله با بیماری های روانی را برشمرد و عنوان کرد : این سازمان در درجه نخست برای پیشگیری از بیماری های روانی با آگاه سازی جامعه و رسانه ها در جهت کاهش استرس محیطی گام برمی دارد.

وی افزود : وزارت بهداشت در درجه دوم در راستای درمان بیماری های سبک ، متوسط و سنگین تلاش می کند. در همین راستا روانشناسان بالینی را در شبکه بهداشت و درمان به کار گرفته است تا موارد بیماری را غربالگری کنند.

معاون کل وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در ادامه اظهار کرد : افرادی که به بخش دولتی ، مراکز بهداشتی و درمانی و خانه ها و پایگاه های بهداشتی دولتی مراجعه می کنند ، مورد تست قرار می گیرند و غربالگری که به صورت تعدادی پرسش چند گزینه ای است انجام می شود.

حریرچی درباره روند درمان افراد بیمار به رادیو گفت و گو گفت : علائم اولیه بیماری های روانپزشکی به صورت استاندارد از آن استخراج می شود و بیماری مشخص می شود. اگر علائم فرد قابل توجه و نیازمند مداخله باشد به روانشناس و در ادامه در صورت نیاز و ادامه روند درمان به روانپزشک معرفی می شود.در واقع وضعیت این بیماران تا بهبودی پیگیری می شود.

در ادامه عباس حاج آقالو در ارتباط تلفنی با رادیو گفت و گو عنوان کرد : ماموریت اصلی آموزش و پرورش ، در ابتدا پرورش شخصیت دانش آموزان است .طبق آنچه که در سند تحول آمده است ، هدف این نهاد رساندن دانش آموزان به سطحی از شایستگی است که بتوانند مسائل زندگی شخصی ، اجتماعی و حرفه ای را به آسانی حل کنند.

وی افزود : بیشتر اختلالاتی که وجود دارد به دلیل ناکامی هایی است که فرد در مواجه با مشکلات و عدم توانایی حل مسائل دارد. عدم شایستگی رویارویی با معضلات اجتماعی مشکلات عاطفی و روانی برای فرد ایجاد می کند ، اعتماد به نفس را تضعیف می کند و یک نوع ناتوانی آموخته شده در او ایجاد می شود که ریشه بسیاری از ناکامی های اجتماعی و حالات روانی نامساعد است.

مدیرکل سابق آموزش های عمومی وزارت آموزش و پرورش به نیازهای دانش آموزان برای زندگی در عصر حاضر اشاره کرد و گفت : در جهان امروز سه نوع نیاز آموزشی وجود دارد.نیازهای یادگیری برای اداره زندگی روزمره یکی از آنهاست.اگر نیاز نوجوانان در این حوزه برطرف شود تا آنها بتوانند زندگی موفق و مولدی در روزمره خود داشته باشند سلامت روانی در آنها تضمین می شود.

حاج آقالو در خصوص نیازهای دسته دوم عنوان کرد : این دسته از نیازها که بسیار اساسی هستند مربوط به یادگیری نحوه رویارویی با چالش های نوپدید است. برای این که افراد بتوانند بر چالش های نوین فائق آیند باید مولفه هایی چون تفکر خلاق ، توانایی حل مسئله و ارتباطات در نهاد آنها پرورش یابد.

وی ادامه داد : نیازهای نوع سوم مربوط به ویژگی های شخصی است.یعنی فرد خود را بشناسد ، خود را مدیریت کند و میزان موثر بودن خود را در شرایط بحرانی حفظ کند.

مرتبط با این خبر

  • تکمیل پرونده الکترونیک شهروندی تا پایان سال

  • شاخص های آمایش سرزمینی دانشگاه های علوم پزشکی

  • کیفیت پرستاری در کشور به شدت افت کرده است

  • جدا سازی بیمارستان های آموزشی از واحدهای درمانی فرصت بهتری برای آموزش است

  • اجرای آزمایشی تفکیک آموزش پزشکی از وزارت بهداشت در چند دانشگاه علوم پزشکی کشور

  • تفکیک آموزش پزشکی از وزارت بهداشت نیاز به مطالعات کافی دارد

  • باید در بهینه سازی وزارت علوم از تجارب موفق وزارت بهداشت استفاده کنیم

  • روزه بیماری های مغزی و قلبی را به طور چشمگیری کاهش می دهد

  • روزه داران مصرف لبنیات را در ماه رمضان فراموش نکنند

  • برپایی کلینیک های دندانپزشکی در 247 نقطه دور افتاده کشور