گفت‌وگوی اجتماعی شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 13:30 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي اجتماعي

پژوهشگر فضای مجازی: شبکه‌سازی رسانه‌ای در ایران دچار چالش‌های جدی است

منصورنژاد بیان کرد: در شبکه سازی رسانه‌ای و ایجاد دکترین یکپارچه دچار چالش هستیم و باید نشست‌های مرتبط با آسیب شناسی را بیشتر از نشست‌های ارائه راهکارها برگزار کنیم.

1399/05/19
|
14:15
|

برنامه «گفتگوی اجتماعی» رادیو گفت‌وگو با موضوع " از تحریف تا واقعیت در فضای مجازی" با حضور دکتر عباس منصور نژاد مدرس و پژوهشگر فضای مجازی و سید آرش وکیلیان دکترای سیاست گذاری فرهنگی و کارشناس معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی به صورت تلفنی گفتگو کرد.

وکیلیان با اشاره به حمله آمریکا به صدام در سال 1990 گفت: برخی نظریه پردازان آمریکایی، موضوع «فرا واقعیت» را طرح کردند و در این راستا، آمریکا از CNN در جهت خلق واقعیت استفاده کرد و خودشان اذعان کردند این فرا واقعیت خیلی مهم‌‌تر و اساسی تر از جنگی بود که در واقعیت در حال رخ دادن بود.

وی رسانه‌هایی همچون BBC، CNN ، رویترز و امثالهم را به دلیل گستردگی و بزرگی، منبع عنوان و اظهار کرد: این رسانه‌ها به دلیلی که ذکر شد، در بین مخاطبین و افکار عمومی به عنوان منبع مطرح می‌شوند و اساساً یکی از منابع خلق واقعیت در جهان محسوب می‌شوند.

این دکترای سیاست گذاری فرهنگی با اشاره به خبر BBC فارسی مبنی بر بیشتر بودن آمار فوتی‌های کرونا نسبت به آمار رسمی، اظهار کرد: آنچه در این خبر اهمیت دارد، «فریمینگ» خبر است؛ این رسانه افزایش آمار فوتی‌ها را ناشی از پنهان کاری عنوان می‌کند. این فریمینگ به مخاطب اجازه نمی‌دهد به دروغ بودن خبر و نداشتن منبع فکر کند.

کارشناس معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور محتوای مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه رسانه‌های جریان اصلی به رسانه‌های نسل جدید در فضای مجازی قدرت داده‌‌اند و از ظرفیت آن ‌ها نیز استفاده می‌کنند، عنوان کرد: از سال 2008 موضوع شهروند خبرنگار را مطرح کردند. البته سال 2012 اخبار دروغ زیادی به این شکل وارد می‌شدند و به همین جهت رسانه‌های اصلی تبدیل به منبع وثوق اخبار شدند.

عباس منصور نژاد در ادامه درباره دلایل اثرگذاری رسانه‌های خارجی بر بخشی از جامعه اظهار کرد: BBC و امثال این رسانه‌ها، از ظرفیت رسانه‌های موج سوم استفاده می‌کند. این رسانه‌ها یک تفاوتی با سایر رسانه‌ها دارند؛ وقتی در شبکه‌های اجتماعی یک حرفی از چله کمان رها می‌شود، آن حرف دیگر متعلق به گوینده نیست و همه جامعه درباره آن سخن خواهند گفت.

وی به مخاطبین نیز اشاره و بیان کرد: بیننده به دلیل عدم آگاهی و سواد رسانه‌ای تحت تأثیر قرار می‌گیرد و دلیل این اثرگذاری نیز آموزش ندادن مخاطبین است و باید روی این مباحث کار جدی صورت بگیرد.

این مدرس و پژوهشگر فضای مجازی بیان کرد: در شبکه سازی رسانه‌ای و ایجاد دکترین یکپارچه دچار چالش هستیم و باید نشست‌های مرتبط با آسیب شناسی را بیشتر از نشست‌های ارائه راهکارها برگزار کنیم. زیرا ابتدا باید مشکلات و دردها را شناسایی کنیم.

دسترسی سریع
گفت و گوی اجتماعی