گفت‌وگوی اجتماعی شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 13:30 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي اجتماعي

معاون مركز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست: سالانه 30 میلیارد دلار هزینه آسایش‌های از دست رفته ناشی از آلودگی هوا

گلعیزاده در رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: بر اساس برآورد‌های وزارت بهداشت سالانه 30 میلیارد دلار بابت آسایش‌های از دست رفته ناشی از آلودگی هوا در کشور هزینه می‌شود.

1400/10/11
|
13:45
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو؛ مهندس داریوش گلعیزاده، معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» در مورد اجرای قانون هوای پاک گفت: با تامین بخش کمتری از این مبلغ می‌توانیم در جهت اجرای تکالیفی که در قانون هوای پاک پیش بینی شده است جلوی این ضرر را بگیریم.

وی افزود: آلودگی هوا دارا و ندار ندارد و همه گیر است و متاسفانه مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا عدد بالایی است و خسارت‌ها و هزینه‌های بالایی را ایجاد می‌کند.

گلعیزاده تصریح کرد: با توجه به اینکه تاکید مقام معظم رهبری بر پیشگیری از آلودگی هوا است ولی متاسفانه در برخی جا‌ها طرح‌ها و پروژه‌هایی متناقض با سیاست‌های آلودگی هوا تصویب و اجرایی می‌شود.

*** برای نجات تهران از آلودگی باید به فکر توسعه سایر شهر‌ها باشیم

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: باتوجه به اینکه سالانه بین 200 تا 250 هزار نفر به جمعیت تهران اضافه می‌شود، اگر می‌خواهیم تهران را از آلودگی هوا نجات دهیم باید توسعه سایر شهر‌ها در دستور کار قرار دهیم.

وی اظهار داشت: در تهران اگر سوخت و خودرو استاندارد باشد در شرایط این چنینی که سکون و آلودگی هوا وجود دارد آلودگی هوا همچنان ادامه خواهد داشت چون بیش از ظرفیت هوا آلایندگی وجود دارد.

*** به اندازه اهمیت آلودگی هوا متاسفانه به آن پرداخته نشده است

گلعیزاده با تاکید بر اینکه نکته کلیدی در تداوم آلودگی هوا این است که به اندازه اهمیت آلودگی هوا متاسفانه به آن پرداخته نشده است و مردم به این شرایط آلودگی هوا عادت کرده‌اند و دغدغه و مطالبه مردم نیست.

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از دستگاه هامانند وزارت کشور، وزارت نیرو، شهرداری، وزارت نفت و.. به وظایف خود در اجرای قانون هوای پاک عمل نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: در صورتی که ناوگان حمل و نقل عمومی افزایش یابد و 50درصد خودرو‌های آلاینده در سطح شهر کاهش یابد 50درصد آلودگی هوا کاهش می‌یابد.

گلعیزاده در ادامه گفت: مشکل اساسی این است که خودرو‌ها به عنوان آلاینده‌های متحرک که سهم به سزایی در آلودگی دارند، تداوم رعایت استانداردهای آلایندگی را ندارند یعنی یا معیوب هستند، یا کاتالیست معیوب دارند یا کاتالیست را حذف کرده‌اند.

وی در مورد چرایی عدم نظارت بر افرادی که کاتالیست اجاره می‌دهند و یا کاتالیست غیر استاندارد تولید می‌کنند گفت: مشکل اصلی در نحوه نظارت و اعمال قانون باکسانی که کاتالیست اجاره‌ای استفاده می‌کنند یا کاتالیست اجاره می‌دهند و یا مراکز معاینه فنی که از کاتالیست چشم پوشی می‌کنند، است و در قانون هوای پاک مجازات‌هایی پیش بینی شده است ولی اجرا نمی‌شود.

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در این راستا پیشنهاد داده‌ایم که روی کاتالیست‌ها یک کد درج شود تا در سامانه معاینه فنی و پلیس ثبت شود و تنها یک خودرو بتواند از آن کاتالیست استفاده کند.


دسترسی سریع
گفت و گوی اجتماعی