گفت‌وگوی اجتماعی شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 13:30 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي اجتماعي

سخنگوی سازمان مدیریت بحران كشور: پیشگیری و کاهش اثرات مبنای عمل در مدیریت بحران

بختیاری در رادیو گفت‌وگو گفت: مبنای عمل در مدیریت بحران پیشگیری و کاهش اثرات است و هر اندازه بتوانیم در زمینه آمادگی و پیشگیری از کاهش اثرات کار کنیم طبیعتا هنگام مقابله با حوادث عملکرد بهتری خواهیم داشت و مردم دچار مشقت کمتری خواهند شد.

1400/10/27
|
14:30
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو؛ دکتر علی بختیاری، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» در مورد بحران در مدیریت بحران گفت: بحران از هم گسیختگی جدی عملکرد یک جامعه که ناشی از وقوع مخاطره است و منجر به خسارات و اثرات منفی گسترده انسانی، اقتصادی یا زیست ‌محیطی می‌شود، به ‌طوری که مواجهه با آن فراتر از توانایی جامعه متاثر و دستگاه‌های مسول موضوع این قانون باشد.

وی افزود: در بحث مدیریت بحران در کشور ما مبنا قانون است و قانون مدیریت بحران کشور، سایر اسناد بالادستی که در این زمینه وجود دارد، قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام و دستور العمل‌هایی که به واسطه این قانون در سازمان مدیریت بحران تهیه شده است مبنای عمل است.

بختیاری تصریح کرد: برای داشتن مدیرین کارآمد باید مدیریت منابع انسانی، منابع مالی، امکانات و تجهیزات وجود داشته باشد و برای داشتن مدیریت بحران موفق حتما بایستی افراد مجهز به علم آن باشند و دانش و تجربه آن موضوع را داشته باشند.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در مدیریت بحران فازهای مختلفی چون قبل از بحران، حین بحران و بعد از بحران وجود دار که در هر فاز اقدام موثر با پیش بینی انجام می‌شود گفت: پیش بینی در مدیریت بحران یعنی اینکه بتوانیم وقوع یک حادثه در زمان مشخص را با نشان دادن مکان وقوع با درصد اندک انجام شود که فعلا چنین دانشی در خصوص زلزله وجود ندارد.

وی با تاکید بر اهمیت خاص بحث‌های پیشگیری، آمادگی، ریکاوری، و بازتوانی در مدیریت بحران گفت: آنچه که در مدیریت بحران کارآمد اهمیت دارد برخورد متوازن با همه این موارد است.

*** ضرورت اولویت دادن به مخاطرات و مدیریت بحران

بختیاری در ادامه با اشاره به اهمیت و نقش آموزش در پیشگیری از بحران گفت: زمانی یک آموزش می‌تواند شکل کاربردی داشته باشد که اثر بخشی آن سنجیده شود و زمانی آموزش می‌تواند به یک مدیریت موثر و ایمنی نسبی منجر شود که موضوع مدیریت بحران به یک اولویت نزد مسئولین و مردم تبدیل شود.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر ضرورت اولویت دادن به مخاطرات و مدیریت بحران از سوی مسئولین اظهار داشت: باید در مدیریت بحران حساسیت ایجاد شود و اگر به حوادث توجه نشود سرمایه‌ای که صرف توسعه می‌کنیم ممکن است در یک آن از دست بدهیم.

وی بر نقش مردم در جلوگیری از بحران تاکید کرد و بیان داشت: مردم هر اندازه که همراهی کنند برنامه‌های مدیریت بحران بهتر انجام می‌شود و موفقیت بیشتر می‌شود.

بختیاری گفت: زمانی ابعاد یک حادثه بزرگ می‌شود که تلفات و خسارات زیادی داشته باشد وبا توجه به اینکه بخش زیادی از بنا‌ها در اختیار مردم است، اگر مردم همراهی نداشته باشند و به ساخت و ساز، بازسازی و پیشگیری از بحران توجه نکنند ممکن است در زمان وقوع حوادث با بحران‌های بزرگ مواجه شویم.

دسترسی سریع
گفت و گوی اجتماعی