گفت‌وگوی اجتماعی شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 13:30 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي اجتماعي

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران: دولت به توسعه زیر ساخت‌های کنترلی و تست‌های استاندارد خودرو هم توجه کند

کاکایی در رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: دولت همان گونه که به توسعه صنعت خودرو سازی توجه می کند به توسعه زیر ساخت های کنترلی و تست های استاندارد خودرو هم توجه کند و در این زمینه سرمایه گذاری کند.

1400/10/29
|
13:45
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو؛ دکتر امیر حسین کاکایی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» در مورد تولید غیر استاندارد خودرو گفت: متاسفانه در ایران سرمایه گذاری لازم برای آزمون ها ی استاندارد خودرو انجام نشده است و بر اساس ماده 56 برنامه توسعه ششم سازمان استاندارد و وزارت صمت موظف هستند که این امکانات را توسعه دهند که متاسفانه در این مدت انجام نشده است.

وی با بیان اینکه هر کشوری متناسب با شرایط اقلیمی و اقتصادی خود استانداردهای تولید خودرو را تعریف می کند و در کشور ما نیز برای تولید خودرو استانداردهای 85 گانه ای وجود دارد که 82 استاندارد اجباری است و 3 استاندارد به دلیل اینکه در شرایط تحریم هستیم غیر ممکن است گفت: برخی از این استانداردهای 85 گانه در مورد کلیات خودرو ، برخی در مورد ایمنی خودرو، برخی در مورد آلودگی هوا است.

کاکایی با تاکید بر اینکه مشکل بزرگی که در ایران داریم نوسان کیفیت است که در نظام تولید خودرو متاسفانه رعایت نمی شود تصریح کرد: 20 سال است که در ایران قرار است آزمون جاده ای خودرو راه اندازی شود و برای این کار حدود 20 هکتار زمین و 10 تا 20 مدل جاده و یک سری تجهیزات پیشرفته نیاز است که متاسفانه در کشور انجام نشده است و این تست ها را در کشورهایی مانند چین و سنگاپور انجام می دهند.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران با تاکید بر اینکه سازمان ملی استانداردو وزارت صمت باید سرمایه گذاری می کردند ولی متاسفانه در سطوح مختلف خودرو سازی به دلایلی این سرمایه گذاری انجام نشده است و حتی در کشور ما سیکل تعریف شده رانندگی نداریم و جاده که 50 هزار کیلومتر بریم تا مصرف استاندارد خودرو را تست کنیم.

*** پراید دیگر استاندارد نیست

کاکایی با اشاره به تصادف جاده ای اخیر که در محور بهبهان رخ داد تصریح کرد: چیزی که ما اکنون با آن روبرو هستیم تردد خودرو هایی است که استاندارد مدیریت نمی شوند یعنی خدمات پس از فروش و قطعات یدکی آنها و حتی بازیافت خودرو استاندارد انجام نمی شود.

وی با بیان اینکه خودروی پراید دیگر تولید نمی شود و جز خودرو های تولیدی کشور نیست و اکنون پراید استاندارد نیست اگر چه 5 سال پیش طبق استانداردها تولید شده است تصریح کرد: موضوع فرسودگی ناوگان را باید جدی گرفت تا کنون حدود 6 میلیون خودرو فرسوده داریم و تا 2 سال آینده این تعداد افزایش خواهد یافت.

*** ضرورت نظارت بر تولید و توزیع قطعات یدکی

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به تولید قطعات یدکی تقلبی و و نصب غیر استاندارد قطعات بر روی خودرو ها در تعمیرگاه ها گفت: متاسفانه در کشور ما خدمات پس از فروش قانون درستی ندارد و به غیر از تعمیرگاه های رسمی تحت نظارت برند هیچکدام از تعمیرگاه ها رسمی نیستند و فقط مجوز صنفی خود را دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه ارتباط صنعت خودرو و دانشگاه بسیار تگانگ است و دانش در صنعت خودرو بالااست و کمبودی که در صنعت خودرو وجود دارد کمبود یک سری ابزار های تولید و اندازه گیری و نوسان در مواد اولیه ورودی است.

دسترسی سریع
گفت و گوی اجتماعی