صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

متخصص کودک و خانواده گفت: چگونگی برخورد با این کودکان بستگی به سن آنها دارد. کودکان در سنین 2 تا 3 سالگی که دقیقاً سن لجبازی آنها است از الفاظ نامناسب بدون اینکه مفهوم آن را بدانند استفاده می کنند.

برنامه " گفت و گوی فرهنگی " رادیو گفت و گو با موضوع چگونگی برخورد با کودک بددهن با حضور دکتر منصوره فضیلتی دکترای تخصصی کودک و خانواده و روانشناس به روی آنتن رفت.

متخصص کودک و خانواده در ابتدای مطلب اظهار داشت: امروزه یکی از نگرانی های والدین، بددهنی کودکان و استفاده آنها از الفاظ نامناسب است.

وی افزود: معمولا خانواده ها در برخورد اول با این مسئله، متعجب شده و نمی دانند چگونه برخورد کنند و گاهی تصمیم به تنبیه آنها می گیرند.

این روانشناس در ادامه با اشاره به مهم ترین عوامل بددهنی کودکان خاطرنشان کرد: در برخی خانواده ها این رفتار مرسوم است و کودک هم از آنها تقلید و به این رفتار ناپسند گرایش پیدا می کند.

دکتر فضیلتی ادامه داد: گاهی اوقات وابستگان و یا خود پدر و مادر رفتار بد کودک را تقلید می کنند و آن را وسیله ای برای تفریح و شادی خود قرار می دهند. در نتیجه این حرکت، بددهنی به یک رفتار تثبیت شده در ذهن کودک تبدیل می شود و اصلاح آن بسیار سخت خواهد بود.

دکترای تخصصی کودک و خانواده همچنین یادآور شد: علاوه براین، در بعضی مواقع خانواده به صورت کاملاً ناخواسته زمینه ای را فراهم می کند که کودک دچار عصبانیت و خشم شده و نتیجه آن هم پرخاشگری کلامی است.

وی با اشاره به دیگر دلایل بددهنی کودکان گفت: گاهی اوقات علت آن را می توان در دوستان بچه ها که در مهدکودک، پارک و مدرسه از این الفاظ استفاده می کنند جستجو کرد. در این زمان والدین چاره ای ندارند جز اینکه با نرمی و عطوفت آنها را به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم از این امر آگاه کنند.

دکتر فضیلتی در این برنامه ابراز داشت: علت بددهنی در کودکان می تواند برای جلب توجه اطرافیان و ابراز خود باشد، گاهی تحریک احساسات دیگران و به خشم درآوردن آنها و گاهی هم برای لجبازی و شکستن محدودیت ها و ساختارهای خانواده علت این رفتار ناپسند است.

این روانشناس با اشاره به شیوه های رفتار با کودک بددهن گفت: چگونگی برخورد با این کودکان بستگی به سن آنها دارد. کودکان در سنین 2 تا 3 سالگی که دقیقاً سن لجبازی آنها است از الفاظ نامناسب بدون اینکه مفهوم آن را بدانند استفاده می کنند. در اینجا تعجب کردن، خندیدن و یا رفتار تند کردن باعث تقویت این رفتار می شود.

وی تاکید کرد: در این سن بهترین رفتار این است که آنها را نادیده بگیریم. نادیده گرفتن این رفتار کودکان، به تعدیل و اصلاح آن کمک خواهد کرد. این رفتار در این سن مدت کوتاهی دارد و بعد از آن دیگر استفاده نمی شود.

دکتر فضیلتی مطرح کرد: در سنین بالاتر نادیده گرفتن رفتار، روش مناسب و اثر بخشی نیست. در کودکان بالای 5 سال والدین باید نارضایتی خود را از بددهنی آنها مستقیماً اعلام کنند.

این روانشناس متذکر شد: هماهنگی اقوام، دوستان با روشی که والدین به کار می گیرند بسیار مهم است اگر والدین سخت گیری و احساس نارضایتی کنند اما اقوام آنها را به مسخره بگیرند و بخندند باعث می شود کودک رفتار اشتباه خود را اصلاح نکند.

دکترای تخصصی کودک و خانواده با اشاره به منظور از تنبیه کردن گفت: تنبیه کودک به معنای خشونت نیست بلکه به معنای محروم کردن از امکانات مورد علاقه او مانند اسباب بازی است. متناسب با سن کودک به ازای هر سال 1 دقیقه تنبیه می کنیم و بهتر است نیم ساعت بعد از انجام این تنبیه به کودک بی توجهی شود این کار یعنی ما از رفتار تو راضی نیستیم و خود یک تنبیه به حساب می آید.

دکتر فضیلتی ابراز داشت: اگر در اثر تنبیه، کودک از الفاظی استفاده کرد که مورد رضایت والدین بود باید مورد تشویق قرار بگیرد تا این رفتار خوب در او تقویت شود.

این روانشناس به اشاره به اینکه تقویت اعتماد به نفس کودک یکی از وظایف والدین برای افزایش رفتارهای مطلوب در او است، گفت: وقتی در مقابل بددهنی کودک از جملاتی مانند «دیگر دوستت ندارم» استفاده می کنیم اعتماد به نفس او کاهش می یابد.

دکتر فضیلتی در پایان مطلب ابراز داشت: بهتر است قبل از رفتن به مکان های عمومی مانند مهمانی مواردی را به کودک گوشزد و روش های تشویقی برای او یادآوری کنیم. البته پدر و مادرها هم نباید از کلمات زشت در محیط خانواده استفاده کنند.

مرتبط با این خبر

  • کارکرد نگارخانه در هویت بخشی به جریان های هنری ایران

  • کسب سواد رسانه ای لازمه نقد اطلاعات در فضای مجازی است

  • رادیو گفت و گو از جوانان و ازدواج با رویکرد مذهبی و معنوی سخن می گوید

  • ضرورت حضور مشاور سواد رسانه ای در کنار هر خانواده ایرانی

  • رسانه؛ عامل ارتقای توانمندی و شایستگی های بشری

  • کسب سواد رسانه ای باید متکی بر آموزه های ارزشی باشد

  • نقش سواد رسانه‌ای در ازدواج جوانان

  • کلیدی ترین مهارت های زندگی برای ازدواج

  • والدین، مهارت های زندگی را در عمل به فرزندان آموزش دهند

  • آموزش مهارت های زندگی پیش از ازدواج ضروری است