صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

جامه بزرگ با انتقاد از عملکرد سیستم آموزش و پرورش و آموزش عالی در تفهیم موضوع حجاب به افراد گفت: سیستم مدرسه و دانشگاهی ما نتوانسته افراد را طوری تربیت کند که نسبت به حجاب و عفاف خود تفکر کنند.

برنامه "گفت و گوی فرهنگی" رادیو گفت و گو با موضوع حجاب و عفاف در خانواده و جامعه و با حضور دکتر زهرا جامه بزرگ عضو شورای عالی نخبگان بسیج زنان و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی به روی آنتن رفت.

دکتر جامه بزرگ در مصاحبه با رادیو گفت و گو بیان کرد: بحث عفاف و حجاب از ابعاد مختلفی از جمله جامعه شناختی، روان شناسی، هنر و زیبایی شناسی قابل بررسی است.

وی با اشاره به دیدگاه علم جامعه شناسی و خانواده به موضوع عفاف و حجاب گفت: عفاف و حجاب پدیده ای است که علاوه بر بروز نمادهای ارتباطی می تواند کنش های اجتماعی را نیز ایجاد کند.

عضو شورای عالی نخبگان بسیج زنان افزود: به نظر می رسد خیلی عمیق به مسئله عفاف و حجاب توجه نشده است. اگر ما تفکر و فلسفه عفاف و حجاب را برای مردم و جامعه از طریق نهادهای فرهنگی و آموزشی مشخص می کردیم شاید با وضعیت فعلی مواجه نبودیم.

دکتر جامه بزرگ تصریح کرد: متاسفانه سیاست گزاری در این رابطه بسیار سطحی انجام شده است. پایه و اساس وجودی هر انسان از حیا است و این حیا به او اجازه نمی دهد که برهنه ظاهر شود.
اگر این حس را تربیت و آن را به یک ارزش و هنجار تبدیل کنیم به عفت دست می یابیم. عفت یعنی بسیاری از کارهایی را که وجهه انسانی ما را به خطر می اندازد انجام ندهیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی مطرح کرد: یکی از ابعاد وجودی انسان در مهارت های شناختی که باید به آن توجه شود، مهارپاسخ یا همان مدیریت درونی است. بدین معنا که انسان در برابر یک محرک خارجی و چگونگی پاسخ دادن به آن فکر می کند و برای هر محرکی پاسخی مناسب طراحی می نماید. عفت هم همینگونه است و باید جزو برنامه های تربیتی انسان قرار گیرد.

این استاد دانشگاه همچنین در ادامه گفت و گوی فرهنگی رادیو گفت و گو بیان داشت: یکی از نمادهای عفت درونی، پوشش و ظاهر است. این تفکر که فرد به خود اجازه هر رفتاری را نمی دهد در پوشش او هم دیده می شود و یک نماد اجتماعی به خود می گیرد.

عضو شورای عالی نخبگان بسیج زنان اضافه کرد: اگر از ابتدا به افراد آموزش داده می شد که حجاب جزئی از وجهه شخصیتی و حریم انسانی آنهاست، هر کسی به خود اجازه نمی داد که با هر پوششی در جامعه ظاهر شود و حداقل سعی می کردند خود را به هنجارها و ارزش های موردنظر جامعه نزدیک کنند.

دکتر جامه بزرگ با انتقاد از عملکرد سیستم آموزش و پرورش و آموزش عالی در تفهیم موضوع حجاب به افراد گفت: متأسفانه سیستم مدرسه و دانشگاهی ما حتی نتوانسته افراد را طوری تربیت کند نسبت به پوشش و حجاب و عفاف خود تفکر کنند. عفاف و حجاب مظلوم واقع شده اند و ما آنطور که باید و شاید به فرزندانمان آموزش نداده ایم.

مرتبط با این خبر

  • کتاب سازی شغل سالمی نیست/ دولت برای اشتغال جوانان چاره اندیشی کند

  • مجوزهای بی رویه نشر؛ زمینه ساز جرم کتاب سازی در بازار

  • بی هویت شدن شهرها نتیجه شهرک سازی های بی رویه

  • اصلاح شوراهای شهرداری ها به زودی در دستور کار مجلس

  • نقش مثبت پلازاهای شهری در کاهش جرایم اجتماعی

  • پاتوق های شهری کارکرد فرهنگی خود را از دست داده اند

  • فرش دستبافت ایرانی به تشریفات مجلس راه یابد

  • فرش های مدرن از هویت فرش اصیل ایرانی بی بهره اند

  • مردم سالی یک متر فرش دستبافت ایرانی بخرند

  • در دور بعدی مجلس از افراد متخصص استفاده می شود