گفت‌وگوی فرهنگی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي فرهنگي

استاد حوزه و دانشگاه: مسئولان دانشگاهی بستر فرهیختگی دانشجویان را فراهم کنند

حجت الاسلام رحمانی با اشاره به اینکه مسیر فرهیختگی یک مسیر درونی است تأکید کرد: مسئولان دانشگاه باید بسترهای فرهیختگی را فراهم کنند.

1398/03/26
|
11:15

برنامه "گفت و گوی فرهنگی" با موضوع فرهنگ دانشجویی، رفتار دانشجو و ولنگاری فرهنگی و با حضور حجت الاسلام علی رحمانی استاد حوزه و دانشگاه از آنتن رادیو گفت و گو پخش شد.

حجت الاسلام رحمانی در مصاحبه با رادیو گفت و گو، بیان کرد: کلمه فرهنگ به معنای فرهیختگی است اما اضافه شدن همین کلمه زیبا به یک مفهوم متضاد، نتیجه متغیری خواهد داد. به عنوان مثال منظور ما از فرهنگ غرب، فرهیختگی نیست یا آزادی، کلمه بسیار زیبایی است اما خیلی از آزادی ها اسارت اند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه هدف مردم از رجوع به فرهنگ اسلام فرهیخته شدن است افزود: یکی از پایه های اصلی فرهیختگی علم و دانش است. طبیعتاً از دانشگاه به عنوان محل علم و دانش و دانشجو به عنوان عنصری برای فرهیختگی انتظاراتی داریم که به آن فرهنگ دانشجویی می گویند.

وی با اشاره به رابطه تنگاتنگ بین فرهنگ و تمدن گفت: تمدن ها به وسیله فرهنگها ساخته می شوند و دانشگاه هم تمدن ما را گام به گام می سازد و همه انتظارات از دانشگاه به این خاطر است. بنابراین اگر مسئولان دانشگاه و یا اساتید و دانشجویان کوتاهی کنند آینده جامعه ضربه خواهد خورد.

حجت الاسلام رحمانی یادآور شد: دانشگاه تا زمانی که دانشگاه به معنای واقعی و محل تولید علم مفید باشد قابلیت کار فرهنگی دارد و اگر دانشگاه را به عنوان مثال حسینیه کنیم این قابلیت از دست خواهد رفت.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بخشی از علم، لاینفع و بدون فایده است افزود: متاسفانه این آفت از دوره مدرسه تا دانشگاه گریبانگیر ما شده است. ما مقالات علمی زیادی ارائه می کنیم اما این مقالات پاسخگوی نیاز چه کسانی است؟

وی با تأکید بر اینکه فضای دانشگاه باید علمی باشد مطرح کرد: در نخستین گام باید به سمت فرهنگی حرکت کنیم که از آن علم مفید تولید می شود و در این صورت در همه علوم به ویژه علوم انسانی متفاوت خواهیم شد.

حجت الاسلام رحمانی با بیان اینکه پیشرفت هر حوزه ای بدون علم ممکن نیست افزود: استفاده از تولیدات دانشگاه در حوزه ورزش و نظامی و دیگر بخش ها بسیاری از معضلات جامعه را حل خواهد کرد. اگر ما این خودباوری را در دانشجو تقویت کنیم که وقتی به مرحله علمی وارد می شود فرهیخته است هرگز ولنگاری فرهنگی نخواهیم داشت اما اگر دانشجو احساس کند ارزشی ندارد و از نظر سیاسی از او بارکشی می شود ولنگاری فرهنگی هم اتفاق میافتد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه مسیر فرهیختگی یک مسیر درونی است تأکید کرد: مسئولان دانشگاه باید بسترهای فرهیختگی را هموار کنند.

وی با بیان اینکه موتور محرک دانش آموزان ما ترس و اضطراب است افزود: موتور محرک در دانشگاه ها مدرک گرایی است و ای کاش حداقل به دنبال این مدرک کاری هم وجود داشت تا افراد مشغول به کار شوند. معمولا پست های کاری به آقازاده ها ونورچشمی ها می رسد و همین انگیزه را پایین آورده است.

دسترسی سریع
گفت و گوی فرهنگی